Pokémon Scarlet & Violet

Pokémon Scarlet & Violet
Pokémon Scarlet & Violet

Al sinds Pokémon Red (en mijn zusje met Pokémon Blue) ben ik op digitale reis om de beste trainer te worden die er is en uiteraard om al die digitale monstertjes te vangen en mijn Pokédex te vervolledigen. Ondertussen zijn we, sinds de release hier in Europa in 1999, 23 jaar verder en ga ik nog steeds zowat elk jaar op een nieuw avontuur. Nuja, nieuw is tot nu toe vrij relatief genomen aangezien de veilige formule keer op keer overgenomen werd (met hier en daar wel eens een uitzondering). Echter zagen we in Sword en Shield al, vrij beperkt, de mogelijkheid om vrij rond te lopen in grote en uitgestrekte gebieden en liet Legends of Arceus ons daar nog uitgebreider van proeven. Ditmaal mogen we echt ronddwalen in een volledig open wereld en mogen we zelf ons pad kiezen. Ik ben alvast klaar voor deze nieuwe reis, jullie ook?

Addressing the Donphan in the room

Het internet staat er vol van, dus laten we hier eerst al maar eens snel met de negatieve punten komaf maken. Het klopt, op vlak van performance is dit mogelijks wel de slechts functionerende Pokémon game, wat erg jammer is aangezien er heel wat andere zware games het wel goed doen qua prestaties op de Nintendo Switch. Zo is er heel wat stuttering, framedrops, smelten soms textures wat bijeen zoals de zijkanten van bergen als je dichterbij komt en characters die wat verder van je lopen komen heel houtachtig over en lopen alsof ze in slowmotion vast zitten tot ze dichter bij je zijn en weer normaal lopen. Tenslotte zijn er bepaalde plekken geweest waar de performance enorm zwaar te wensen over liet waardoor elke actie die ik wilde uitvoeren in een gevecht enkele seconden op zich lieten wachten en de frustratie wel eens kon oplopen. Gelukkig was dit maar heel zelden, maar toch. Tot dusver in ieder geval de negatieve punten die iedereen links en rechts al wel gehoord en gezien heeft. Tijd om naar het positieve te kijken nu!

Voor het grootste deel van de game ziet het geheel er grafisch een heel stuk mooier uit dan zijn voorgangers en kon ik zeker wel genieten van de verschillende en variërende regio’s. Het spel speelt zich af in de Paldea regio, welke geïnspireerd is op Spanje, en naast heel wat nieuwe Pokémon mogen we ook enkele Paldea varianten (en bijhorende nieuwe evoluties) verwelkomen. Persoonlijk vond ik toch wel dat een groot deel van deze nieuwe Pokémon wel iets hebben en was ik steeds blij om ze te ontdekken en aan mijn Pokédex toe te voegen. Vooral de legendarische Pokémon van deze games, Koraidon (Scarlet) en Miraidon (Violet), zijn voor mij de toppers. Dit komt vooral door het feit dat je vrijwel van het begin al een band begint te vormen met de legendarische Pokémon uit je game. Maar ik loop al een beetje vooruit, laten we even de rest van het vernieuwde verhaal schetsen.

Treasure Hunting!

Zoals de meeste Pokémon games beginnen, ben jij net verhuisd naar deze nieuwe regio en ben je net oud genoeg om te beginnen aan je reis om Pokémon meester te worden en de wijde wereld te verkennen. Naar goede gewoonte zou je je starter Pokémon krijgen van de lokale professor die je eveneens de taak geeft om diens Pokédex te vullen voor hem. Echter loopt het deze keer net wat anders wanneer het hoofd van de nabij gelegen school komt aankloppen. Inderdaad, in deze game ga je gewoonweg, zoals dat eigenlijk hoort voor iemand van jouw leeftijd, naar school. Of dat nu de Naranja (Scarlet) of Uva (Scarlet) academie is, je zal daar lessen kunnen volgen en een band opbouwen met de enthousiaste docenten die daar les geven. In deze lessen zal je heel wat tips en extra informatie kunnen krijgen om je reis tot een goed einde te brengen. Het hoofd van de lokale academie laat je echter eerst kiezen tussen de nieuwe starters. Zelf ben ik steevast weer voor de Fire starter gegaan zoals ik dat in elke Pokémon game sinds Red al doe. Je leert ook je buren en rivale kennen, welke trouwens de minst vervelende tot nu toe is en meer je vriend probeert te zijn en je steeds steunt, die voor de verandering de Pokémon kiest waar jouw gekozen Pokémon het voordeel tegenover heeft.

Eenmaal je je eerste gevecht hebt overleefd is het tijd om naar school te vertrekken. Onderweg horen jij en je rivale een vreemde Pokémon schreeuw en dwalen jullie van het pad af waarna je de legendarische Pokémon al ontmoet en helpt door deze eten te geven. Voor mij was dit Koraidon en ik kreeg hier echt een “How To Train Your Dragon” vibe bij omdat Koraidon me hard deed denken aan Toothless vanwege de manier waarop hij zich gedraagt als hij in beeld is. Je legendarische Pokémon zal in het begin vooral dienen als transportatie middel, want deze gaat nog te zwak zijn om te vechten. Na je kennismaking zet je je tocht naar de school verder waar je aan enkele lessen verplicht moet deelnemen. We krijgen dan een time-skip te zien en krijgen dan te horen dat we, in het kader van de opleiding, op een heuse Treasure Hunt mogen gaan. In principe komt het er op neer dat elke student zijn eigen pad in het leven moet zoeken, want niet iedereen heeft de ambitie om de gym badges te verzamelen.

You can go your own way

Het is vanaf dit moment dat je klaar bent om zelf je eigen avontuur te bepalen. Er zijn drie verhaallijnen die je kan gaan onderzoeken, afzonderlijk of lekker door elkaar. De klassieke “wordt de nieuwe Pokémon kampioen” is terug van de partij waarbij je 8 gym leaders gaat uitdagen om hun badges te verzamelen en zo de Elite Four kan gaan uitdagen. Vooraleer je een gym leader mag bevechten moet je echter eerst een gym challenge voltooien en niet door een resem trainers vechten terwijl je de (meestal erg simpele) puzzels van de gym oplost of de juiste route zoekt. De challenges zijn allen erg uniek en uiteenlopend, van het rollen van een gigantische olijf door een obstakel parcours tot het uitvogelen van het geheime gerecht in een restaurant. Eerlijk gezegd waren enkele van deze challenges totaal geen challenge en voelden ze meer aan als het verdoen van mijn tijd, maar deze zijn dan ook voor de jongere spelers bedoeld merk ik wel, dus op zich kon het voor mij de pret niet drukken en waren ze kort genoeg om niet te storen.

Geen zin om onmiddellijk alle gyms af te schuimen, dan kan je nog steeds de Titan Quest verhaallijn volgen, waar je Arven helpt om de Herba Mysticals te zoeken terwijl je het moet opnemen tegen gigantische versies van specifieke Pokémon. Deze verhaallijn was voor mij de meest interessante en had ook wat meer emotionele draagkracht dan het standaard “I wanna be the very best” verhaaltje. Tenslotte is er ook de verhaallijn waar je Team Star probeert te ontbinden, de “slechte” organisatie in deze regio. Geen wannabe wereldveroveraars of slechteriken die de wereld dreigen in gevaar te brengen, maar een stelletje schoolgangers die ooit gepest werden en nu de rollen omkeren. Toch gaat dit stukje verhaal ook dieper dan je zou denken en geeft het ook een heel andere insteek en wending aan het “slechte” organisatie plot dan hoe wij het gewoon zijn.

The world is your Cloyster

Met deze drie mogelijke verhaallijnen wil het ook zeggen dat je vanuit de school kan kiezen of je de westelijke of oostelijke route op gaat. Beiden beginnen met wilde Pokémon en trainers waarvan het level ongeveer gelijk is aan jouw huidige level. Maar vanaf dat punt kan je, op de rug van je legendarische Pokémon, gaan en staan waar je wil. Dit kan er wel eens voor zorgen dat je plots een gebied bereikt waar de Pokémon plots een aantal levels boven het jouwe zitten, of net omgekeerd. Afhankelijk van hoe je je avontuur uitstippelt en uitvoert, ga je van heel zware challenges mogelijks naar momenten gaan waar je letterlijk over iedereen en alles heen walst zonder problemen. Is dat een probleem? Niet echt, maar ergens had level scaling wel het probleem kunnen verhelpen van de paar momenten waar ik gym leaders zonder probleem kon overmeesteren omdat ik 10 levels hoger was dan hun. De eindpunten van elke verhaallijn zitten dan wel weer goed wat de uitdaging betreft, en meestal zul je deze pas aangaan als je de rest ook hebt gedaan om sterk genoeg te zijn.

Wat trouwens anders is in deze regio, is dat trainers je niet zomaar mogen aanvallen als je oogcontact maakt. Ditmaal moet je hun aanspreken om te laten zien dat je wil vechten, een welkome aanpassing! Wilde Pokémon zie je rondlopen en kan je bevechten en vangen door tegen ze aan te lopen. Er zijn ook Pokémon die best agressief zijn en dus ook achter jou aan lopen om een gevecht te starten. Het coole van deze gevechten is dat ze niet plaatsvinden in een aparte omgeving, maar gewoonweg waar je staat waardoor je naadloos in en uit gevechten gaat. Je ziet ook andere Pokémon nog steeds rondlopen of toekijken tijdens je gevechten. Je kan tijdens je wandelingen ook een Pokémon uit zijn Pokéball laten komen om mee te wandelen. Deze kan dan voorwerpen oprapen voor je of op eigen houtje een gevecht voeren met wilde Pokémon. Als je Pokémon te veel schade oploopt of je niet meer kan volgen verdwijnt deze vanzelf weer naar zijn Pokéball. We zien ook de mass outbreaks terugkomen uit Legends of Arceus waardoor er een bepaalde Pokémon in grote aantallen verschijnt op een locatie, en de kans om een shiny versie te vinden groter wordt.

Ik zou bijna nog de optie vergeten te vermelden dat je kan picknicken in de wildernis! Het is een uitbreiding op het kamperen dat we al zagen in Sword & Shield, waar je ditmaal ook kunt spelen met je Pokémon en hun wassen om ze zo gelukkig te houden en een betere band te scheppen. Je kan ook broodjes maken, ter vervanging van de curry maaltijden, in een korte mini-game. Deze broodjes, die je trouwens ook gewoon kan kopen in de stadjes, geven ook heel wat bonussen zoals extra experience punten voor je Pokémon onder andere. Jammer genoeg zijn de Pokémon daycares verdwenen uit de game, dé manier om Pokémon eieren te bekomen, maar door te picknicken is er een kleine kans dat je in je picknick mandje een Pokémon ei kan terugvinden. Toch zou ik graag de Pokémon daycare zien terugkomen waar je gemakkelijk en snel specifieke Pokémon kon laten voortplanten in de hoop een afstammeling met ideale stats of zelfs een shiny te verkrijgen.

Terastallizing

Tenslotte maken de zogenaamde “Pokémon Dens” hun terugkeer uit Pokémon Sword & Shield, maar dan in een net iets andere vorm. Je zal op de map af en toe een kristal vinden waarin een Pokémon zich schuilhoudt. Waar dat in Pokémon Sword & Shield Dynamax raids waren, staat je hier Tera raids te wachten. Deze gevechten kan je alleen, waarin je bijgestaan wordt door 3 (competentere dan in Sword & Shield) AI-trainers, of met andere mensen online aangaan. Een Tera Pokémon is een Pokémon die kan Terastallizen, een transformatie die er voor zorgt dat de Pokémon een andere type kan worden en de moves van dat type ook versterkt. Zo kan je een water Pokémon hebben die plots naar het elektrisch type verandert en zo zijn normale zwakte buitenspel kan zetten. Er zit echter een limiet aan Terastallizing, en dat is dat je deze maar éénmaal kan uitvoeren totdat je een Pokémon Center hebt bezocht om deze functie terug te activeren. Hierdoor wordt het een extra strategische keuze wanneer, en vooral voor welke Pokémon, je dit wil activeren.

Connecting with Pokémon Center 2.0

Pokémon Centers kan je nu veel vaker tegenkomen en deze staan niet langer in een stadje. Je zal ze vaak tegenkomen aan de buitenkant van een stad, maar ook gewoon midden in de wildernis zodat je op heel wat plaatsen een fast travel punt hebt en je je Pokémon kan healen. Hier vind je overigens nu ook de winkel waar je potions, Pokéballs en meer kan kopen en een nieuwe toevoeging in de reeks, een TM machine. Hier kan je zelf TM’s maken met de materialen van Pokémon zoals diens haren, klauwen of andere attributen. Deze materialen krijg je door vijandige Pokémon te verslaan en te vangen. Daarnaast heb je ook League Points, afgekort met LP, nodig om de machine te gebruiken. Deze LP zijn een nieuwe valuta, naast de gebruikelijke valuta, die je verdient door te vechten met trainers en door andere taken te voltooien zoals het vorderen in de Team Star verhaallijn. Je kan trouwens alle items kopen met je gebruikelijke valuta of met LP. Tenslotte heeft elk Pokémon Center nog een bijkomend nut, en dat is de Union Circle die je toelaat om je avontuur met vrienden samen te spelen. Hierdoor lopen jullie samen rond in de wereld, maar gevechten kan je helaas niet samen doen, maar je kan wel toekijken hoe iemand zijn gevecht uitvoert. Een leuke toevoeging, maar voorlopig met een heel beperkte functionaliteit. Ruilen kan je overal doen dankzij de Poké Portal. Tot nu toe is de Pokémon Home nog niet geactiveerd voor deze game, dus je kan enkel de 400 Pokémon ruilen die in deze games verwerkt zitten.

Er is eigenlijk nog een extra functie die de Pokémon Centers bieden, en dat is jou in de juiste richting duwen. Je kan, als je vastzit of niet weet waar je het beste naar toe kan gaan, aan de verpleegster vragen waar je naar toe moet. Deze duidt dan je volgende locatie aan op je kaart. De kaart is trouwens vrij gedetailleerd en toont waar mass outbreaks zijn, waar je Tera kristallen kan vinden maar ook waar gyms, titaan Pokémon en de Team Star basissen zich bevinden. Ook de Pokédex ziet er heel anders uit, wat meer doet denken aan een digitale boekenkast met voor elke Pokémon een nieuw boek met leuke cover art. Een kleine touch, maar zeker eentje die ik kan waarderen.

Pokémon Scarlet en Violet hebben het in zich om de allerbeste Pokémon games te zijn, maar slagen er helaas net niet in dankzij de performance-issues. Toch kon dat voor mij de pret niet bederven, en heb ik er enorm veel plezier aan beleefd dankzij de vrijheid die me vrijwel vanaf het begin aangeboden werd. De keuze tussen drie verschillende verhaallijnen was een fantastische zet en het nieuwe strategische Terastallizing maken het verhaal en de gevechten een stuk interessanter. De core gameplay blijft verder gelukkig redelijk ongewijzigd waardoor zowel anciens als nieuwe spelers snel hun weg vinden in de typische “blad, steen, schaar” gevechten en de manier om Pokémon te vangen en trainen. De nieuwigheden zoals zelf TM’s maken of het verkennen van de grote open wereld op de rug van je legendarische Pokémon, om er maar enkele te noemen, zorgen er voor dat de Pokémon games eindelijk wat stappen nemen naar een nieuwe formule die de main reeks alleen maar ten goede zal komen. Nu nog die performance-issues er uit krijgen en de Online gameplay nog wat uitwerken om tot een, zo goed als, perfecte Pokémon ervaring te geraken.

• Vrije keuze in het verhaal
  • Eindelijk een volledig open wereld in een main entry van de Pokémon reeks
  • Terastallizing geeft een extra tactische meerwaarde aan gevechten