Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX
Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

Het afgelopen jaar heb ik toch al redelijk wat Dungeon Crawler games mogen spelen waaronder Snack World: The Dungeon Crawl Gold, Tokyo Mirage Session en Chocobo Dungeon. In mijn laatste review liet ik weten dat ik eigenlijk niet zo een grote fan ben van het genre. Ik weet niet of het het moment was, lag het nu gewoon aan die vorige game of was het iets totaal anders… Maar eigenlijk vind ik dungeon crawlers wel leuk als ze mij weten te boeien. Met het spelen van Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX, voor deze review, herinnerde ik mij weer hoeveel genot ik uit bepaalde titels van dit genre heb weten te halen. De grote vraag is echter, is Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX daar ondertussen ook een van.

Charmander, I ch… am you?

Voor we aan de review beginnen moet ik jullie toch even een paar jaar terug in de tijd sturen, naar 2006 om preciezer te zijn. Want Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX is eigenlijk geen nieuwe game. Neen, het is een port van Pokémon Mystery Dungeon: Red Rescue Team op GBA en Pokémon Mystery Dungeon: Blue Rescue Team op DS. De games kwamen gelijktijdig uit en deelden hetzelfde verhaal. De DS versie had uiteraard beter graphics en maakte gebruik van het extra scherm. Verder waren er enkele exclusieve Pokémon per spel. De switch game deelt dus ook hetzelfde verhaal, namelijk waarin jij een mens bent die op mysterieuze wijze verandert is in een Pokémon. Welke Pokémon dat is, bepaal je aan de hand van een persoonlijkheids quiz. Ben je toch niet tevreden met de uitkomst, mag je nog steeds zelf kiezen tussen een kleine groep Pokémon. Daarna mag je kiezen wie je beste vriend zal zijn in het spel. Zelf bleek ik Charmander te zijn als hoofdpersonage en koos ik Eevee als beste vriend. Na je keuze te hebben bevestigd, ontwaak je in een klein dorpje. Buiten je naam herinner je je helemaal niets, ook niet hoe het komt dat je nu een Pokémon bent. Je nieuwe beste vriend lijkt er niet echt wakker van te liggen dat je verkondigt eigenlijk een mens te zijn, maar is meer bezig om een “Rescue Team” op te starten om andere Pokémon uit de nood te helpen. Gaandeweg bouw je je team verder uit met Pokémon die je tegenkomt en ontdek je dat er meer gaande is in dit mysterieuze land. Je ontrafelt stilaan wat er mis is door verschillende missies te spelen en uiteindelijk achterhaal je ook hoe jij hierin terecht bent gekomen.

Zoals bij veel Dungeon Crawlers blijft het verhaal vooral veilig aan de oppervlakte, terwijl het spel net onder de grond je interesse probeert te wekken met de random gegenereerde dungeons. Ten opzichte van de GBA en DS games ziet dit spel er natuurlijk grafisch heel wat beter uit. De leuke tekenstijl, die wat weg heeft van schilderijen geverfd met waterverf, zorgt er voor dat het spel een vrolijke en kleurijke vibe heeft. Ook de muziek draagt hier perfect aan bij, maar weet ook in de dungeons je een gevoel van gevaar te geven. Je krijgt ook echt het gevoel in een Pokémon wereld verzeild te zijn, en niet als een gewone trainer door de wereld rondom je te dwalen. Niet enkel het stadje, dat bovendien dienst doet als hub-wereld, maar ook de dungeons zijn uitnodigend dankzij de audiovisuele vormgeving.

To the depths of the earth

Maar hoe laat de Pokémon formule zich mixen met een Dungeon Crawler? Het spel gedraagt zich in de eerste plaats als een rasechte Dungeon Crawler met zijn random gegenereerde verdiepingen. Tegenstanders verschijnen ook willekeurig, net als items, valstrikken en de trap naar de volgende verdieping. Tijdens je zoektocht naar de trap beweeg je je op een raster en kan je in 8 richtingen bewegen en aanvallen. Hier komt het Pokémon concept terug, want elke Pokémon heeft 4 aanvallen die je kan gebruiken met elk hun maximum PP vooraleer de move niet meer beschikbaar is. De aanvallen kunnen sterker worden naarmate je ze gebruikt omdat deze in level stijgen. Maar ook je Pokémon zelf kunnen stijgen in level en dit zorgt er voor dat je beter opgewassen bent tegen sterkere exemplaren die in de diepere regio’s rondzwerven. De vraag is dan ook of je zo snel mogelijk naar de trap wilt zoeken, of eerder je tijd wil nemen om sterker te worden en zo items en zeldzame schatten te vinden. Deze schatten bevatten vaak voorwerpen zoals TM’s, waarmee je Pokémon nieuwe moves kunnen leren, of handige items die je Pokémon sterker kunnen maken. Je kan ook een deel in de stad kopen met je zuurverdiende (gevonden) munten natuurlijk.

Wanneer je vijandige Pokémon verslaat, bestaat er een kleine kans dat je tegenstander zo onder de indruk is van je capaciteiten dat deze je team graag wil vervoegen. Maar elke Pokémon heeft bepaalde kampen waar deze willen rusten als ze niet mee op avontuur gaan, en je moet deze kampen eerst kopen! Het is ook logisch dat Pokémon zoals Oddish of Paras graag in groene omgevingen zitten, terwijl een Poliwag liever in een meertje zit. Deze kampen kan je aankopen bij Wigglytuff in de hub-wereld of in een dungeon als je beschikt over een speciaal voorwerp waarmee je kan communiceren met Wigglytuff. Kan je de Pokémon niet plaatsen, zullen deze toch nog met je mee gaan tot je de huidige dungeon hebt uitgespeeld en je wat geld geven omdat ze genoten hebben van het avontuur. Sparen is dus de boodschap, en op tijd de juiste kampen kopen want ja, gotta catch ‘em all! Wigglytuff geeft je de mogelijkheid om te kijken welke Pokémon in welke kampen terecht komen, zodat je je favoriete Pokémon hun kampen als eerste kan bouwen.

Wie al eerder Pokémon games heeft gespeeld, weet ook dat bepaalde moves nadelige statussen kunnen veroorzaken. Trager bewegen, verward zijn, minder accuraat zijn in je aanvallen, … het is geen pretje. Gelukkig kan je dit ongedaan maken met voorwerpen of je kan bepaalde Wonder Tiles activeren in de kerker om je status te resetten. Ook bufs worden gereset! Heb je overigens het gevoel dat jij, of je teamgenoten, te zwak zijn dan kan je altijd terecht bij Makuhita’s Dojo. Tenminste als je tickets hebt om te trainen. Hier kan je, onder tijdsdruk, een dungeon doorlopen waar al je moves super effective zijn en je veel meer experience krijgt dan normaal. Maar denk maar niet dat wat grinden het gemakkelijker zal maken, want het spel blijft je tactisch vermogen ook uitdagen. Zo kan je maar met een squad van 3 Pokémon aan een dungeon starten, waarvan 2 al jijzelf en je beste vriend zijn. Je hebt ook een beperkte opslagruimte voor items die je vindt en, misschien wel het meest belangrijke om op te letten, een meter die aangeeft hoeveel honger je Pokémon heeft.

Jazeker, je Pokémon wordt hongerig tijdens het avontuur. De meter die dit aangeeft daalt met elke actie die je onderneemt. Van navigeren door de dungeon tot het gebruiken van aanvallen. Gelukkig kan je je Pokémon appels geven om zijn honger te stillen. Maar wat als er een wilde Pokémon in de dungeon is die flauwgevallen is? Want je kan deze ook een appel geven om te redden, wat een van de meest voorkomende objectieven van de missies is. Het is altijd een beetje nadenken wat je waar wil doen, want je wil zelf niet flauwvallen of zonder levenspunten vallen diep in een dungeon. Je kan dungeons ook zo vaak doen als je wil, dus geen paniek dat je missies zal falen of bepaalde Pokémon mislopen. Nadat het spel uitgespeeld is, zijn er ook nog een hele hoop post-game zaken die je kan doen. Tel daar bij op dat er ook shinies te vinden zijn in dit spel en je een super team kan uitbouwen dankzij de toevoeging van Mega Evolutions en je weet dat je na het hoofdverhaal nog meer dan genoeg redenen hebt om door te spelen. Misschien ook nog even een kleine vraag beantwoorden die mij ook bezig hield tijdens het spelen, en die gegarandeerd bij jullie ook wel zal opkomen. Hoe kan je Pokémon evolueren? Want je zal merken dat dit niet gebeurt op specifieke levels zoals we gewoon zijn. Helaas moet je eerst verder in het spel gevorderd zijn en toegang hebben tot de “Luminous cave”, waar je door middel van specifieke voorwerpen je Pokémon kan laten evolueren wanneer deze daar klaar voor is.

Going through life on autopilot

Om alle mechanics van het spel te benoemen zou deze review iets te saai en veel te lang maken. Maar er zijn toch enkele zaken die ik wil meegeven die wel interessant genoeg zijn. De automatische piloot, zoals ik de “Automode” noem, is een functie die misschien niet voor iedereen is. Wat het eigenlijk is, is een mode die je kan aan- of uitzetten met de druk van de L-knop waardoor je Pokémon zelf door de dungeon gaat. Je kan in het menu instellen wat prioriteit heeft, en zo bijvoorbeeld je Pokémon automatisch eerst voor doelen van missies te gaan, daarna alle items oppikken en daarna naar de uitgang te lopen en dit via de meest ideale route. Maar je moet wel zelf opletten dat je Pokémon op tijd eet, en als je in het bereik van een vijand komt zal de mode vanzelf uitspringen zodat jij kan vechten. Persoonlijk vond ik het fijn om te gebruiken wanneer ik dezelfde dungeon voor de zoveelste keer doorliep op zoek naar een bepaalde Pokémon. Het gebruik van deze mode neemt wel een deel van de ervaring weg, dus het is aangeraden om dit niet constant te gebruiken.

Een ander functie, waarvoor je online moet gaan, is het “Wonder Mail” systeem. Stel dat je Pokémon flauw valt in een dungeon, dan zou je normaal gezien al je geld en een deel items verliezen alvorens naar de stad gestuurd te worden. Je kan er voor kiezen om een hulproep te sturen waarna andere spelers je kunnen komen redden. Dit gebeurt dus via het wonder mail systeem. Je kan er ook items en speciale missies mee krijgen die een beetje werken zoals de mystery gifts in andere Pokémon games door middel van een code.

Als ik toch iets negatiefs moet benoemen, dan is het variëteit in de missies die je krijgt. Bijna alle missies die je krijgt draaien rond het redden van een bepaalde Pokémon die flauwgevallen is, of een Pokémon die een bepaald item zoekt, het zoeken van een item voor een Pokémon of een bepaalde Pokémon tot bij een specifieke Pokémon brengen. Keer op keer opnieuw, want je zal nooit zonder missies vallen. Oh, en na elke dungeon krijg je dezelfde verplichte animatie te zien van Pelliper die post komt brengen (tenminste, zolang je post krijgt natuurlijk).

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX is een perfecte mix tussen de gekende Pokémon formule en het Dungeon Crawling genre. Dankzij de prachtige art style en bijpassende muziek waan je je in een idyllische Pokémon wereld waar niet alles is wat het lijkt. Tijdens je avonturen probeer je ook zoveel mogelijk Pokémon te recruteren, toch van de beschikbare selectie uit de eerste paar generaties. De reden voor de beperkte lijst is te wijten aan het feit dat dit spel een port is van de GBA en DS spellen met gelijkaardige titel. Maar niet getreurd, zelfs met een beperkter aantal Pokémon zal je ongetwijfeld wel je favoriete Pokémon kunnen spotten en uren speelpezier ervaren in de eindeloze kringloop van missies aannemen en door dungeons dwalen! En ja hoor, ik heb mij al heeeeel wat uren weten te amuseren met deze titel, en ik zal deze nog niet zo heel snel aan de kant leggen denk ik.

• Dungeon Crawler met gekende Pokémon elementen
  • Veel post-game content
  • Prachtige art style