Pokémon let’s go Eevee / Pikachu

Pokémon let’s go Eevee / Pikachu
Pokémon let’s go Eevee / Pikachu

Bij deze gaan we eens iets speciaal doen. Zoals zowat iedereen weet komt een Pokémon game nooit alleen uit. Er zijn altijd minstens 2 versies bij de release van een nieuwe game. Alles is ooit begonnen met Rood/Blauw/Geel met daarna onder andere Zilver/Goud en helemaal tot het recentere Sun/Moon. Zo zijn we nu gekomen tot de nieuwe games ‘Let’s go, Eevee’ en ‘Let’s go, Pikachu’. Zoals altijd heb je, in je zoektocht om Pokémon-master te worden, eigenlijk de 2 games nodig om je Pokédex te vervolledigen. Dit wilt zeggen dat wat ontbreekt in de ene game terug te vinden is in de andere en visa versa. Wat gaan we dus speciaal doen? Eigenlijk is dit dus geen review van 1 game, dit is een review van 2 games die elkaar aanvullen. Aangezien we een heuse Pokémon meester in ons team bij Gamebrain hebben zul je in de review ook merken dat de fakkel wordt doorgegeven zodat alle functies kunnen worden besproken. Dus een dubbele review met dubbel zoveel schrijvers.

De gelijkenis met de originele intro op de eerste gameboy-games is er nog maar de kwaliteit is op en top.

Flashbacktime!

Voor degene die te jong zijn om het te weten: de originele Pokémon games volgen de eerste televisieserie redelijk goed op. Deze beginnen in Pallet Town en volgen een avontuur langs 8 gyms. In de serie neemt het hoofdpersonage (Ash Ketchum) deel aan een toernooi genaamd de Pokémon League in een poging om een nieuwe Pokémon meester te worden. In de originele game neem je niet deel aan een toernooi maar krijg je de kans om 4 Elite trainers te verslaan. Als je dit lukt win je evenzeer de titel van Pokémon meester. Waarom heel deze uitleg? Omdat deze 2 games eigenlijk remakes zijn van de originele games. Hebben de games dus gewoon moderne graphics gekregen? Neen, er zijn ook wat nieuwe elementen inbegrepen. Het meest opvallende is de manier van Pokémon vangen. Natuurlijk gebruik je nog steeds de Pokébal, maar meestal moest je in de games de Pokémon bevechten en verzwakken eer je je Pokémon kan vangen. Wat je nu moet doen komt erg overeen met het spel ‘Pokémon Go’. Het vangen van Pokémon is misschien iets minder strategisch geworden maar heeft wel te maken met een zekere hoeveelheid skill.

Zo beelden we ons vroeger deze scene in, nu zien we hem. Nostalgie gevoel hoewel je het voor de eerste keer ziet.

Ook deze scene stelden wij ons vroeger in het hoofd zo voor

Nood aan skill?

Hoe vang je dus je Pokémon? Eerst en vooral moet je weten dat je Pokémon niet meer stil zit. Vroeger klikte je op de optie om de bal te gooien en deze kwam perfect aan waar hij moest zijn. Of je hem dan echt ving hing af van enkele factoren waaronder zijn HP, status en welke soort bal je gebruikte. In PoGo, en nu dus ook in de Eevee en Pikachu game, sta je zelf garant voor waar je Pokébal neerkomt. Dit heeft trouwens een grote invloed op de kans om je Pokémon te vangen. Je timing, voorbereiding van de worp door items, keuze van Pokébal en manier van gooien maken nu alle verschil van de wereld. Neem daarbij ook nog eens dat de Pokémon zich wel eens vaker naar links of rechts verplaatst, je bal door aanvallen kan afblokken of kan springen en het hele proces is niet meer zo simpel.

Show your skills.

Nu maakt het vangen van wilde Pokémon je team trouwens ook sterker. Telkens als je een Pokémon vangt krijgen je Pokémon in je actief team een portie EXP. De hoeveelheid EXP is afhankelijk van je techniek en dergelijke. In het begin groeit je team erg snel. Dit geeft de indruk dat het een erg gemakkelijke game wordt. Na een tijdje merk je echter dat er meer bij komt kijken en dat het groeiproces meer aandacht en moeite kost dan je eerst zult inschatten.

Kies je doelwit vanaf nu met voorbereiding en strategisch inzicht.

Hoe ziet de game eruit?

Je zult zien dat ik een paar keer aanhaal hoe deze game is gebaseerd op de oude gameboy games ‘Pokémon rood/blauw’. Natuurlijk is dit meer dan gewoon wat verschil in jaren, bij games spreek je ook over meerdere generaties. Uiteraard zijn de graphics aangepast aan deze tijd maar er is meer dan dat. Wat bij de originele games niet mogelijk was, door de mogelijkheden van die tijd, waren cutscenes. Gelukkig hebben de ontwikkelaars ingezien dat dit op veel momenten een meerwaarde is voor de game en hebben ze ons daar uitgebreid van voorzien. Niet alleen tijdens deze nieuwe cutscenes merk je een toffe upgrade. De hele game is natuurlijk aangepast naar de moderne normen. Het is immers meer dan gewoon een re-release van een game.

Ik zei het al eerder: de originele situaties en locaties van de eerste games zijn nu met wat meer kleur en flair aangekleed.

Team Rocket is ook van de partij!

Team Rocket is ook van de partij!

De ene Pokémon is de andere niet meer

Een volgend groot verschil dat je zal merken is de variatie in Pokémon. Zijn er meer Pokémon bijgekomen? Meer soorten? Nee, dat bedoel ik niet. De game behandelt de volledige eerste generatie zoals de originele versies dat doen. Wat wel is toegevoegd, zoals bij Pokémon GO, is een variatie bij de Pokémon zelf. Voor wie PoGo niet kent: Iedere Pokémon bezit een CP-waarde. Zie dit een beetje als de aanleg en natuurlijk talent van het wezen. De ene heeft nu eenmaal een aanleg dat de andere niet heeft. Deze Combat Power-waarde heeft maar weinig te maken met het level van de Pokémon. De levels bepalen wanneer je Pokémon evolueert, tenzij de Pokémon evolueert met een speciaal item, maar je CP-waarde bepaald hoe je Pokémon zich redt in een gevecht. De CP is dus voor iedere Pokémon anders. Dus ook al vang je 2 keer dezelfde Pokémon, er zit zowat altijd verschil in. Je kan bij de statistieken kijken waar dit verschil juist zit. Hierdoor moet je niet alleen zoeken naar de Pokémon die je in je team wilt hebben. Het is ook nog een zoektocht naar een Pokémon van dat soort met een CP die je aanstaat en met de aanleg en talenten die je belangrijk vind. De CP stijgt overigens wanneer je stijgt in level, maar ook wanneer je je Pokémon zijn stats boost. Meer hierover later door onze Pokémon meester.

Gewicht, grootte, talent, aanleg,… alles maakt een verschil

Nog meer nieuwe functies?

Uiteraard is de game uitgebracht op de Nintendo Switch. Dit wilt zeggen dat de functies van de console zijn verwerkt in de titel. Als je op het groot scherm wilt spelen zegt de game je om 1 controller te pakken. Deze gebruik je voor te bewegen, menu’s te openen,… niks speciaals denk je dan. Maar dan moet je een Pokémon vangen. Hou je controller maar goed vast want je gebruikt hem nu als fictieve Pokébal. Je moment van gooien, techniek, richting,… alles beïnvloed je slaagkansen om je nieuwe aanwinst te vangen en hoeveel EXP je ermee wint. Speel je draagbaar dan doet het vangen van Pokémon me erg denken aan PoGo met de AR-functie actief. Nogmaals voor wie PoGo niet kent: In plaats van passief de Pokémon op je scherm te zien moet je rond zoeken naar de Pokémon.

Persoonlijk ben ik nog niet verder dan 4 badges en jaag ik op Pokémon op Route 17. Gelukkig heeft onze lokale Pokémon meester Niels zijn Pokédex wel al tot de nok gevuld en hebben, voor hem, de extra functies verder geen geheimen meer.

In het spel won ik het gevecht, in het echt heeft Niels de titel van ‘Pokémon meester’ veel sneller verdient dan mij.

Pokémon meester Niels meldt zich aan!

Pokémon meester Niels meldt zich aan!

Vang ze allemaal!

Kevin heeft ondertussen al zo goed als alles weten uit te leggen, maar toch zijn er nog enkele zaken die hij moet ontdekken. Een van de coolste zaken is toch wel dat je je Pokémon uit de Pokébal kunt halen, en achter je aan laat lopen. Maar er zijn er ook waar je personage op kan rijden of zelfs vliegen! Weg zijn ook de HM’s van vroeger (Hidden Machines, moves die nodig waren om verder te geraken in het spel). Deze worden aan je Pikachu of Eevee geleerd en kunnen altijd gebruikt worden. Ze nemen ook geen plaats in van de gewone moves. Iets wat ze in Sun & Moon de eerste keer deden, en hier gelukkig is overgenomen. Je hebt ook de mogelijkheid om je Pikachu of Eevee te aaien en besjes te voederen. Dit lijkt weinig nut te hebben op het eerste zicht, maar het vergroot de band die je hebt met je Pokémon. Hierdoor zal de Pokémon uit zichzelf aanvallen ontwijken, of zichzelf genezen van poison of burn statussen!

Word de beste maatjes met je Pokémon

Word de beste maatjes met je Pokémon

Pokémon Go

Eenmaal als je in Fuchsia city (is het al opgevallen dat alle stadjes de naam van een kleur hebben?) aangekomen bent, krijg je toegang tot de Pokémon Go Park. In dit park kan je Pokémon uit je PoGo overzetten naar dit spel. Uiteraard kan je uitsluitend Pokémon van de eerste generatie overzetten, met uitzondering van Meltan. Meltan is een nieuwe legendarische Pokémon, en je krijgt op PoGo een mystery box waarmee je Meltan kan vangen gedurende een half uur. Hiervoor moet je vanuit PoGo slechts 1 Pokémon sturen, en je kan dit eens per 7 dagen doen. Meltan evolueert overigens ook enkel in PoGo, dus Meltan in de Switch games trainen gaat je niet helpen aan zijn evolutie. Shiny Pokémon zijn overigens ook te vinden in de Switch games, en als je een shiny overzet uit PoGo, zal deze dus ook shiny zijn op de Switch. Wil je er echter vangen in de Switch games zelf? Dan moet je redelijk wat geluk hebben, of chains vormen door dezelfde Pokémon constant te blijven vangen. Hierdoor krijg je ook meer kans om een shiny Pokémon tegen te komen.

Met de Mystery Box mag je een half uur Meltan vangen in Pokémon Go

Wat na de League?

Als je eenmaal bekroont bent tot Pokémon meester, is er heus nog wel wat te doen hoor. Zo heb je uiteraard toegang tot de grot waar Mewtwo zich verbergt. Om hem te vangen, net zoals andere legendarische Pokémon én Snorlax, moet je hem eerst verslagen in een gevecht. Je krijgt hiervoor 5 minuten de tijd, en het is best een pittig gevecht. Train je Pokémon dus zo hard mogelijk, en versterk hun met de candy die je verzamelt hebt tijdens het spelen. Elk type candy verhoogt een bepaalde stat van je Pokémon, dus het is raadzaam om hier goed mee om te gaan en je Pokémon zo naar een hoger niveau te tillen!

Haal je Pokémon uit hun Pokébal en ontdek op welke manier ze samen met jou door Kanto gaan

Eenmaal je Mewtwo verslagen en gevangen hebt, kan je uiteraard verder gaan om de Pokédex compleet te maken. Is dit het einde van je reis? Absoluut niet! Je kan de trainers Red, Blue en Green uitdagen. En dit wel elke dag opnieuw! Deze trainers zijn vrij sterk, dus zorg dat je team in top conditie is! Daarnaast zijn er de Master Trainers, welke zich specialiseren in 1 bepaalde Pokémon. Deze trainers zijn overal in Kanto opgedoken en bevechten jou met slechts hun specifieke Pokémon. Jij mag ook enkel met dezelfde Pokémon vechten tegen hun, dus het is best wel een zware uitdaging om alle Pokémon op hun sterkst te hebben en de titel van Master Trainer van hun af nemen. Gelukkig zijn er een resem Pokémon die kunnen Mega evolueren. Wat is dit vraag je? Wel, het is niets nieuw in de serie ondertussen, maar het komt er op neer dat je op zoek gaat naar bepaalde Mega Stones waarmee je in een gevecht je Pokémon tijdelijk laat evolueren naar een veel sterkere versie van zichzelf. Hierdoor kan het ook zijn dat de types van je Pokémon veranderen, en je zo vanuit een benarde positie opeens met gemak bovenop terecht komt.

Kan jij de extra challenges aan?

Kan jij de extra challenges aan?

We zouden nog uren kunnen doorgaan over de games. Want zo hebben we de Alolan versies nog niet besproken, of de multiplayer op dezelfde console. Deze laatste is een toffe extra, maar leverde niet veel extra speelplezier op aangezien we zelden samen zijn kunnen komen. Maar het belangrijkste is ook gewoon dat je zelf zoveel mogelijk van de games (her)ontdekt en er net zoals ons evenveel plezier van kunt beleven. De mechanics zijn allemaal vrij goed aangepast naar de moderne standaarden, en bezorgen de die-hards een zeer goede uitdaging. Maar ze zorgen ook er voor dat de games nieuwkomers evenzeer een goede kans geeft om er helemaal in te komen. Naar onze mening is de Eevee versie misschien iets beter aan te raden voor nieuwkomers, aangezien Eevee een grote variëteit aan moves kan leren, en zo in bijna alle situaties de bovenhand heeft.

Eevee kan moves van verschillende types leren

Met de vernieuwde muziek, de prachtige graphics en hoge nostalgische factor kunnen wij dan ook niet anders dan elke Switch eigenaar deze game keihard aan te bevelen. Of je nu een nieuwkomer bent, of een Pokémon fan eerste klas, deze game is een pracht game om van voor tot achter te spelen. Kies je voor Pikachu, of voor Eevee?

Ik daag jullie uit om ook de Pokédex compleet te maken!

• Nieuwe mechanic om Pokémon te vangen
  • Kanto heeft er nooit beter uitgezien en geklonken