Part Time UFO

Part Time UFO
Part Time UFO
Release Datum:Genre:, , Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Hé, jij daar! Zoek jij nog een hulpje voor enkele klusjes? Liefst waar gestapeld moet worden en waar een kraan van toepassing komt. Prima, dan kan jij deze part-time UFO in dienst nemen. Hoezo je bent niet zeker of hij de job wel aan kan? Goed, zal ik je even vertellen waarom deze UFO de perfecte werker is voor jou.

It came from outer space

Het verhaal van onze schattige UFO, die op aarde is terechtgekomen, is niet zo heel diepgaand. Niet dat het afbreuk doet aan het plezier, integendeel. Na zijn aankomst op aarde helpt onze UFO de eerste de beste persoon die hij tegenkomt. Hiervoor krijgt hij iets wat tot nu toe onbekend was voor hem, een vergoeding in de vorm van geld. Om zijn leven op aarde verder te kunnen zetten, krijgt onze UFO een tijdschrift met allerlei job aanbiedingen. Had je meer verhaal verwacht dan? Als je eenmaal de laatste paar jobs vrijspeelt zal je erachter komen waarom onze UFO naar aarde kwam, maar dat ga ik je hier niet verklappen natuurlijk!

De visuele stijl waarvoor gekozen is doet wat denken aan een GameBoy Advance titel, niet verwonderlijk als je weet dat het spel eigenlijk een mobile game is dat in 2018 verscheen en gemaakt werd door HAL Labs, het team dat ook achter de Kirby games zit. Je voelt ook gewoon meteen de Kirby-vibes dankzij de herkenbare charme en simpliciteit van het design.

No reward for working overtime!

Niet enkel het verhaal en de graphics zijn simpel, ook de besturing is super eenvoudig gehouden. Je beweegt de UFO met de linker joystick en laat je grijper zakken met A of B. Om een object weer los te laten druk je ook gewoonweg weer op A of B. Het moeilijke, en vooral verslavende aspect, is om de objecten zo goed mogelijk te plaatsen en te laten balanceren. Iets wat in sommige levels wel heel uitdagend kan zijn. Elk level heeft overigens 3 doelen, waarvan 1 doel altijd dezelfde is: namelijk je job binnen de tijd uitvoeren. Want als de teller op nul komt te staan, krijg je geen bonus. Voor elk doel dat je haalt krijg je een medaille. Des te meer medailles je weet te verzamelen, des te meer nieuwe jobs er beschikbaar zijn voor je. Iets wat overigens niet in de mobile game zat: Als je alle 3 medailles in een level hebt verzameld dan speel je een moeilijkere variant vrij van het level!

Je verdient dus geld met de levels te spelen, geld dat je kan gebruiken om andere kostuums te kopen voor je UFO. De meeste van deze outfits beïnvloeden hoe je UFO zich gedraagt. Zo zijn er kostuums waarmee je veel sneller kan rondvliegen of waarmee je zwaardere objecten met gemak kan oppikken en dragen. Of heb je liever de objecten niet zo hard rondzwieren als je er mee vliegt? Probeer gerust wat outfits uit wanneer je moeilijkheden hebt met bepaalde levels.

Gotta stack ‘em all

Tijdens het spelen kreeg ik zo een vermoeden dat de developer zijn inspiratie wat had opgedaan bij een ander gelijkaardig spel, Tricky Towers. En ja hoor, na enkele levels gespeeld te hebben speel je een nieuwe mode vrij genaamd “Tower of Infinity” waar je eigenlijk een simpele variant van Tricky Towers speelt en een zo hoog mogelijke toren moet bouwen met random objecten die je krijgt. Deze mode is een leuk tussendoortje voor wanneer je gewoon wat wil oefenen op je balanceer skills.

Two is better than one

Je kan het spel perfect in je eentje spelen, maar het wordt natuurlijk alleen maar leuker met zijn tweetjes. Geef één van je Joy-Cons door en probeer elkaar niet onder de voeten te lopen… ofja, te vliegen. Sommige levels gaan veel makkelijker worden met een tweede speler, maar geloof me als ik zeg dat het bij andere een extra moeilijkheid toevoegt en wel eens voor absurde taferelen kan zorgen.

Part Time UFO is een simpel maar erg verslavend puzzel spelletje. Jouw doel is om, binnen de tijd, bepaalde objecten te transporteren naar een specifiek gebied en te zorgen dat deze gebalanceerd daar kunnen blijven staan. Het doet wat denken aan een minder coöperatieve of competitieve versie van Tricky Towers, maar dankzij zijn charme staat deze game even stevig als zijn eigen ding. Voor 8,99€ krijg je onder andere 30 levels, met van elk level nog een moeilijkere variant, en een leuke modus waarin je zo lang mogelijk moet proberen te stapelen om een zo hoog mogelijke toren te bouwen. Gezien het aantal uren ik al in dit kleine spelletje heb gestoken, kan ik het enkel en alleen maar aanraden!

• Eenvoudige besturing
  • Charmante stijl

• Sommige puzzels kunnen frustrerend moeilijk zijn