Paradise Lost

Paradise Lost
Paradise Lost

Je dierbare verliezen en alleen achter blijven is een idee wat de meeste onder ons wel angst aanjaagt. En terecht waarschijnlijk aangezien iedereen wel nood heeft aan een vorm van vangnet, stabiliteit en zekerheid. Het einde van de wereld is daarom voor velen pas een probleem als je de situatie niet kan delen met de juiste persoon aan je zij. In Paradise Lost, een game die zich afspeelt in een alternatieve wereld waar WW2 meer dan 20 jaar heeft geduurd en de wereld in ruïne heeft achter gelaten, is dit juist jouw situatie. Gelukkig kruip je in de huid van een doorzetter die niet bij de pakken blijft neerzitten, maar de wereld rond hem verkent. Hierdoor bereik je een verlaten bunker waar schijnbaar meer aan de hand is dan op het eerste zicht het geval lijkt. Tijd dus om te kijken hoe de binnenkant van een verlaten nazibunker eruit ziet.

Een alternatieve wereld waar WW2 20 jaar duurt lijkt me vreselijk. Als de beschaving dan daarmee dan ook nog ten val komt lijkt de nachtmerrie me wel compleet. Die setting kan niet gemakkelijk zijn om in op te groeien maar, zoals dat wel vaker is, vindt het leven zijn weg. Zelfs ten tijde van oorlog, pandemie, of andere problemen, worden er immers kinderen geboren die zo goed en kwaad mogelijk hun weg zoeken in het leven. En dat ben jij dus. Jij speelt als Szymon, een 12 jarige Poolse overlevende die ronddwaalt nadat de Duitsers, in deze alternatieve wereld, een atoombom hebben gebruikt om de oorlog te beëindigen en de wereld in ruïne achter te laten. Waar het leven je naartoe leidt valt vanaf daar natuurlijk nog te bezien en, zoals ik al zei, is dat in Paradise Lost, naar een vergeten nazibunker.

Walk this way

De game is een walking story game. Dit wilt zeggen dat het vooral draait om ontdekken, verkennen en leren kennen van een omgeving en verhaal. Komen er geen andere elementen aan bod? Wel, het grootste doel in dit spel is inderdaad gewoon het verhaal doorwandelen en vooruitgang boeken door relevante informatie te vinden en te ervaren wat je acties teweeg brengen. Natuurlijk moet je wel weten wat er gaande is, waar je naartoe moet en een zekere reden hebben om je reis voort te zetten en daar dient al snel Ewa voor. Deze mysterieuze stem, met vage motieven, leidt je door je avontuur via de intercom die je af en toe passeert. Natuurlijk leg je je pad wel alleen af en zoek je zelf naar antwoorden. Hiervoor kun je gelukkig wel eens vaker terecht bij de E-V-E computer terminals. Deze computers hebben de laatste momenten waarop er beweging en activiteiten waren in de bunker vastgelegd en gunnen je dus een kort inkijk in deze geschiedenis. Vreemd genoeg krijg je deze momenten wel te zien als interactief moment en bepaal je mee wat er juist gebeurde. Dit klinkt erg contradictorisch, maar komt wel relatief goed uit. Wat me echter tegen viel was dat je betrokkenheid en het tempo van het verhaal je nooit echt volwaardig of boeiend genoeg betrekt. Ik kan tot op heden nog niet volledig zeggen wat er juist gebeurde in dit verhaal en moet ook toegeven dat de game me niet genoeg aantrekt en motiveert om het wel volledig uit te spitten.

Listen to my story

Het verhaal bestaat dus uit huidige ervaringen, flashbacks die je als personage onderbouwen en de interactieve momenten via de E-V-E computers. Nogmaals, dit hele gebeuren is absoluut niet meeslepend of boeiend genoeg naar mijn mening. Er zijn regelmatig, niet vaak maar regelmatig, items te vinden waar je een korte uitleg, tekst of reactie over kunt laten afspelen of lezen, maar dit is niet interessant genoeg om te stimuleren of voldoening uit te halen. Hierdoor voelt het verkennen meer aan als een saaie wandeltocht. De omgeving is mooi en gedetailleerd maar nogmaals, is niet voldoende om de game interessant te maken. Het feit dat je dialoog tussen Ewa en Szymon constant onderbroken wordt en je moet wachten op je volgende interactie draagt hier ook op een negatieve manier aan bij. Het idee was waarschijnlijk dat hier een zekere spanning rond zou ontstaan maar voelt in realiteit zeker niet zo aan. Daarbij komt dat het slome wandelen erg eentonig aanvoelt en de mogelijkheid om ‘sneller’ te gaan slechts een versnelling van 5% lijkt te zijn.

De game slaat de bal voor mij redelijk hard mis. De game draait bijna uitsluitend om het wandelen tussen hendel, button, en doorgang. Gaandeweg kom je wel wat items tegen die dienen om je omgeving interessant en interactief te maken maar dit draait ook anders uit. Uiteindelijk is er in de game, hoewel mooi afgewerkt, te weinig te beleven, te doen of te zien en is hetgeen dat er is, niet boeiend genoeg om je te motiveren.

• mooie afwerkingen in de omgevingen verwerkt

• simpelweg te weinig te beleven
  • zowel verhaal als gebeurtenissen betrekken je niet genoeg