Paper Mario: The Origami King

Paper Mario: The Origami King
Paper Mario: The Origami King
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Toen de eerste trailer verscheen van deze nieuwe Paper Mario, was ik niet te houden van blijdschap! Paper Mario is een van die reeksen die mij altijd heeft kunnen bekoren dankzij zijn charme. Hoewel de latere delen in de reeks niet kunnen tippen aan de eerste twee, heb ik ze allemaal met veel plezier uitgespeeld. Ofja, bijna allemaal. Paper Mario: Sticker Star blijft toch het zwarte schaap van de bende. Gelukkig wist Paper Mario: Color Splash toch al weer de eerste stapjes in de juiste richting te zetten. Ik was dan ook enorm benieuwd of Paper Mario: Origami de trend zou verder zetten en, aangezien jullie deze review aan het lezen zijn, denk ik dat jullie ook wel nieuwsgierig zijn. Laten we kijken of deze Paper Mario zich weet te ontplooien tot een topper in de reeks.

The story unfolds

Zoals in de meeste Mario games begint ons verhaal nadat Mario en Luigi uitgenodigd werden door de prinses. Ditmaal om het “Origami Festival” te vieren, leuk toch? Helaas merken ze al bij aankomst dat Toad Town er verdacht leeg bij ligt, net als het kasteel zelf. En ja hoor, al snel ontdek je dat de prinses en een groot deel van Bowser’s minions veranderd zijn in een origami versie van zichzelf. De persoon die hier achter zit stelt zichzelf voor als koning Olly en zijn doel is om iedere inwoner van het paddenstoelen-koninkrijk om te vouwen tot origami figuren! Bijgestaan door Olly’s zusje, Olivia, begint je avontuur om de prinses én de wereld te redden van deze nieuwe slechterik. Onderweg ontmoet je heel wat kleurrijke figuren en wie weet ontmoet je nog wel een paar leuke vrienden.

Paper Mario: The Origami King ziet, hoort en voelt gewoon als een echte Paper Mario game. Zowat alles je wat je ziet is gemaakt van papier of karton en dit met heel wat prachtige kleuren om het geheel zo uit te vouwen tot een vrolijke speelwereld waar je alleen maar gelukkig van kan worden. De muziek is over het algemeen erg passend voor een Mario spel, maar hier en daar zitten ook wel wat minder catchy tracks. Muziek die we in dungeons horen zet een meer dreigende en soms zelfs griezelige toon, wat zeker de sfeer ten goede komt. Zoals verwacht speelt het spel ook enorm vlot in zowel docked als handheld mode.

Tear them apart!

Waar Sticker Star destijds de bal helemaal mis sloeg, was in de gevechten. Traditioneel gezien kreeg je altijd exp om te stijgen in levels na een gevecht waardoor je sterker werd en meer levens had. Weg dus, en daardoor kregen de vele gevechten eigenlijk geen zin. Toen bleek dat ze ook hier kozen om geen exp uit te delen en niet te werken met levels hield ik mijn hart al vast. Want wat is er nu leuk aan items te moeten kopen om gevechten makkelijker te overwinnen om dan enkel geld te krijgen om weer nieuwe items te kopen? Telkens diezelfde cirkel volgen zonder een échte beloning. Gelukkig doen ze hier wat anders, waardoor de gevechten niet aanvoelen als tijdsverlies. Het klopt, je verdient enkel munten na afloop van een gevecht, maar munten spelen een belangrijke rol in het sterker maken van Mario. Met je zuurverdiende munten kan je in dit spel items, wapens en accessoires kopen. Deze items zijn onder andere paddenstoelen om levenspunten mee te herstellen of vuur- en ijsbloemen om vijanden aan te vallen. Onder wapens vallen eigenlijk upgrades van je “schoen- en hamer aanvallen”. Tenslotte zijn er nog de accessoires waarmee je verdediging sterker wordt, je meer levenspunten hebt in een gevecht of meer tijd krijgt.

Je leest het goed, meer tijd. Tijdens de gevechten kan je nog steeds je tijd nemen, eenmaal je voorbij de puzzel ronde bent. Wie al wat trailers of enkele screenshots heeft gezien, merkt waarschijnlijk al op dat gevechten wel erg uniek opgesteld zijn. Gevechten vinden namelijk plaats op een cirkel met meerdere schijven. Aan het begin van elke ronde heb je beperkte tijd om de schijven zo te draaien en schuiven om vijanden in 2 vormen te plaatsen. Ofwel plaats je vijanden op een rechte lijn achter elkaar, of in een 2×2 blok zo dicht mogelijk bij Mario. Doe je dit goed, dan zul je een bonus krijgen op je aanvallen en op het einde van het gevecht ook extra munten verdienen. Hoewel het lijkt alsof het cruciaal is om dit altijd goed te doen, is dit absoluut niet waar. De bonus op je aanval is zeker welkom en kan er voor zorgen dat je, in combinatie met de juiste wapens later in het spel, gevechten in één beurt kunt afronden. Vaak loop je dan zelfs geen schade op omdat de vijand geen kans krijgt om aan te vallen. Lukt het je niet om de puzzel op te lossen, dan is er ook geen probleem. Je mist dus enkel de bonus en zal iets langer over het gevecht doen en eventueel wat schade oplopen.

Crowd pleaser

Als je nog eens goed kijkt naar de screenshot hierboven, zie je ook dat er een boel Toads in het publiek zitten. In het begin van het spel gaan dit er geen tot zeer weinig zijn. Tijdens het spel zal je in de open wereld heel wat Toads kunnen vinden op de meest vreemde plaatsen. Als je ze gevonden hebt, zullen ze je gevechten bijwonen en kunnen helpen. Uiteraard gaat enkel de zon voor niets op en zal je wat munten moeten betalen opdat de Toads je helpen. Des te meer je geeft, des te meer hulp krijg je. Ze helpen je bijvoorbeeld door hints te geven om de puzzel op te lossen of lossen de puzzel gewoon voor je op. Daarnaast gooien ze ook nog spullen naar de vijanden om ze een klein beetje schade te doen. Op zich is het battle systeem dus een kleine puzzel gevolgd door de gekende timed action commands (door op tijd op de A knop te duwen doe je extra schade), wat op zich prima werkt. Links en rechts hoor ik wel eens dat mensen het syteem allesbehalve leuk vinden, maar ik merk toch niet dezelfde problemen en frustraties die ik hoor (namelijk het niet kunnen oplossen van de puzzels en er veel hinder van ondervinden).

Dan denk je dat je het ring systeem onder de knie hebt, tot je je eerste baas voor de kiezen krijgt. Hier wordt het systeem even helemaal aangepast en komt de baas in het midden en sta jij aan de buitenkant. Aan de hand van pijlen op de ringen en andere symbolen moet jij proberen tot bij de baas ter geraken en te eindigen op een action command icoon om de baas aan te vallen. Maar niet elke baas kan je met dezelfde strategie verslaan. Olivia is er ook nog om je uit de nood te helpen, zeker bij deze baas gevechten. In dit spel zijn er namelijk bepaalde origami krachten die je ontdekt tijdens het avontuur die Olivia kan inzetten. Welke je wanneer nodig hebt is uiteraard een onderdeel van de puzzel. Maar geen paniek, in elk baas gevecht liggen er enveloppes met tips op het slagveld waarmee je de nodige hints krijgt om de baas te verslaan.

No party is complete without confetti

Niet enkel in de gevechten vinden we puzzels. Gedurende heel je avontuur zal je meermaals met puzzels te maken krijgen. Soms is het om bepaalde Toads te vinden, andere keren is het om verder te geraken in het spel. Hoe zit het nu juist met deze Toads? Wel, de Toads zijn door de slechte origami troepen omgevormd tot allerlei origami figuren, opgefrommeld en ergens neergegooid of sommige Toads hebben zich proberen te verbergen en zitten nu in een benarde situatie. Je bent uiteraard niet verplicht ze te redden, maar de completionist in mij zegt toch dat het beter is dit wel te doen. Al is het maar voor hun support in de gevechten en hun geweldige dialogen als je ze weet te bevrijden. Verder zijn er nog een deel andere “collectables” per gebied. Zo zijn er een deel ?-blokken, zowel in het zicht als verborgen, schatten die je kan vinden voor in het museum en overal gaten en putten die je moet vullen met confetti. Jazeker, één van de nieuwe gimmicks in dit spel is het gebruik van confetti. Al erg vroeg in het spel krijg je een zak waarin je confetti kan bijhouden om dan te gebruiken om deze, niet zo bodemloze, putten te vullen. Confetti krijg je trouwens zowat overal vandaan, door tegen alles te slaan wat je tegenkomt. Ook na gevechten ontploffen je vijanden in een hoopje confetti en munten.

Zo nu en dan krijg je ook bondgenoten die je een tijdje volgen. Uiteraard niet in dezelfde mate dus zoals bij de eerste twee Paper Mario games, maar het voelt toch fijn om weer afwisselende teamleden te zien. Je kan ze niet zelf besturen, maar ze helpen je uit zichzelf in gevechten. Buiten gevechten helpen ze meestal ook door specifieke acties te gebruiken die Mario niet zelf kan doen. Wat Mario en Olivia dan weer wel zelf kunnen doen, zijn geweldige origami krachten gebruiken. Maar geloof me, die moet je zelf maar ontdekken want deze zijn echt wel heel cool!

Ik ben alvast enorm opgelucht dat we, na Paper Mario: Color Splash, geen stap terug hebben gezet richting Sticker Star. Opnieuw neemt deze Paper Mario game een goede stap in de juiste richting. Helaas zullen we allicht nooit hetzelfde gevoel krijgen van de eerste twee Paper Mario games, en dat is op zich ook geen ramp. Paper Mario: The Origami King ontvouwt zich tot een pracht van een game met een geweldig verhaal boordevol humor, maar ook heel wat dramatische momenten. Met een prachtig visueel voorkomen zorgt dit verhaal alweer voor heel wat uren plezier. Het unieke vechtsysteem brengt wat meer tactiek met zich mee dankzij de puzzel elementen, vooral in de baas gevechten. Het leuke aan het vechtsysteem is dat deze het origami thema reflecteert waar je ook “puzzelt” tijdens het plooien.

Kortom, voor elke Paper Mario fanaat die met twijfels zat… niet doen, deze wil je zeker niet missen! Toch wil ik nog even aanhalen dat het spel wellicht misschien net wat te moeilijk is voor de jongsten onder ons, maar met de hulp van papa of mama is dit zeker niet onoverkomelijk.

• Geweldige humor en leuk verhaal
  • Interessant en uniek vechtsysteem
  • Charmante stijl