Pac-Man World: Re-PAC

Pac-Man World: Re-PAC
Pac-Man World: Re-PAC

Er blijkt nog lang geen einde te zijn aan het aantal remasters en remakes, en om heel eerlijk te zijn vind ik dat niet zo erg. Op deze manier kunnen heel wat games (her)ontdekt worden door een breder publiek en kan een nieuwe generatie gamers ook genieten van heel wat klassiekers. Zeker met bepaalde prijzen op de retro game markt zijn deze heruitgaven een welkom geschenk. Als ze dan ook nog eens weten wat ruwe kantjes bij te werken, is dat alleen maar mooi meegenomen.

The world of Pac-Man

Pac-Man World: Re-PAC is dus een remaster van de PS1-titel die in 2000 verscheen voor de Europese markt. Naast nog twee vervolgen was er ook al een port voor de GBA, maar zoals je wel al zou verwachten was deze niet helemaal hetzelfde. De versie die we vandaag mogen spelen is echter een exacte overnamen van de PS1-titel, Pac-Man World. De meeste mensen kennen Pac-Man enkel van de arcade games, maar Pac-Man heeft over de jaren heen al heel wat andere avonturen gehad in verschillende genres van games. Van een soort poin-and-click-achtig avontuur waar je Pac-Man moet helpen door objecten in de omgeving aan te raken door power pellets er op te schieten, tot een kart racer. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij zich ook aan een 3D platformer zou wagen, wat we dus in deze game mogen ervaren.

Pac-Party

Er is ook een verhaal aanwezig om de speler een specifiek doel te geven en de wereld van wat extra kleur te voorzien. Het verhaal begint met de familie van Pac-Man die bezig zijn om een feestje voor te bereiden voor zijn verjaardag. Plots verschijnen de gekende spoken en ontvoeren de familie. Zo te zien werken ze voor de kwaadaardige Toc-Man, een mechanisch uitziende Pac-Man, die zijn eigen verjaardag viert en Pac-Man gevangen wou zien. Een kleine miscalculatie aan de kant van de spoken dus, en eentje die hun zuur zal opbreken want Pac-Man zal er alles aan doen om zijn familie te redden!

Jumping and bouncing around

Zoals eerder al aangehaald speelt deze game als een 3D platformer, waardoor Pac-Man toch wel wat beweeglijker is dan anders. Hij kan springen, een bots-aanval doen, kort in de lucht zweven zoals Yoshi uit de Mario reeks en een soort van spin-attack zoals Sonic om hellingen op te raken. Om vijanden aan te vallen kan hij pellets gooien die in de levels te vinden zijn of op de vijanden hun hoofd springen en een bots-aanval doen. De spoken kunnen echter enkel verslagen worden wanneer Pac-Man een power pellet gegeten heeft waardoor hij gigantisch wordt en de spoken kwetsbaar zijn. Er zijn ook andere power-ups zoals een ijzer pellet waardoor Pac-Man volledig van ijzer wordt. Dit helpt hem om ijzeren vijanden te verslaan, maakt hem ook weerbaar tegen schade en doet hem zinken naar de bodem van watergevulde stukken.

De levels, er zijn 6 werelden met elk 4 levels waarvan de laatste steeds een boss fight is, zelf zijn niet al te complex, maar voelen wel steeds nieuw en fris aan. Elke wereld heeft zijn eigen thema en de vijanden, voornamelijk de spoken, verkleden zich om mooi op te gaan in de setting. Het doel van elk level is om, op het einde, het standbeeld van Toc-Man te vernietigen. Zowat elk level heeft een deel collectables die je kan verzamelen zoals de letters P-A-C-M-A-N waardoor je een bonus krijgt na afloop van het level, fruit die zowel dienen om je punten te geven alsook om bepaalde deuren in het level te openen, sleutels om de kooien te openen waarin Pac-Man’s familieleden opgesloten zijn, munten die je na afloop van het level kan gebruiken om het slot-machine te gebruiken en tenslotte een Galaxian icoontje om de deur te openen naar een doolhof-level.

A-MAZE-ING

De doolhof-levels zijn variaties op de klassieke Pac-Man formule. Je krijgt, als je deze speelt in de gewone levels na het vinden van het doolhof, 2 levens om te proberen alle pellets op te eten in het doolhof. Per wereld zijn er 5 verschillende doolhoven, goed dus voor een 30-tal alternatieve levels, die je kan doorlopen met elk opbouwende elementen per wereld. Zo zal er voor de piraten wereld, naarmate je vordert, extra elementen bij komen die je moet ontwijken zoals papegaaien die bommen gooien. Vanuit de hub wereld kan je, als je alle 30 levels al eens gespeeld hebt, een marathon doen waar je ze allemaal achter elkaar moet spelen. Buiten die mooie 100% te zien schijnen op het hoofdmenu hebben deze doolhoven geen echt doel in het spel, maar het is zeker wel een heel leuke toevoeging.

Blast from the past

Het belangrijkste aan een remaster is natuurlijk dat het de game wat meer doet thuis voelen op de huidige generatie consoles. Games zoals de Spyro of Crash Bandicoot remasters zagen en speelden ook heel anders dan hun PS1-versies, maar Pac-Man is niet zo een uitgebreide remaster als voorgaande titels. Dat is absoluut geen deal-breaker, want deze remaster doet zijn werk goed genoeg om de game grafisch voldoende op te poetsen en de ruwe kantjes er af te halen. Er werden ook enkele nieuwe cutscenes toegevoegd die goed passen in het geheel en de werelden zien er heel wat helderder en kleurrijker uit dan ooit tevoren. Naar perfomance toe draait de game ook vrij vlot, zowel in handheld als docked modus, maar heeft hier en daar wel last van kleine issues die gelukkig niet zo opvallend zijn.

Pac-Man World: Re-PAC speelt nog steeds zoals het een 20-tal jaar geleden speelde en het was fijn om nog eens de game te beleven in een nieuw jasje. Vooral voor de nostalgische trip alleen al was het de moeite waard, maar het blijft een toffe, niet al te wereldschokkende, 3D platformer voor jong en oud. Verwacht wel tegen het eind van de game een vrij stevige stijging in moeilijkheid, want de game zal je platform skills wel wat testen. Gelukkig is er een Easy mode beschikbaar die je wat uit de nood kan helpen dan.

Met goede responsieve controls, voldoende collectables om te verzamelen en leuke level designs maakt deze game toch een genot om te spelen als je te vinden bent voor de meer klassieke 3D platformers. En ook al kan het zich niet helemaal meten met de grotere games zoals Mario 64 of Banjo-Kazooie, blijft Pac-Man World: Re-PAC zeker een aanrader voor jong en oud!

• Responsieve controls
  • Leuke level designs
  • Klassieke Pac-Man doolhoven met een twist