Owlchemy Labs heeft vandaag aangekondigd dat hun buitenaards avontuur in VR, Cosmonious High, een Vision Accessibility Update (VAU) heeft ontvangen. De VAU is een eerste update in zijn soort die functies toevoegt om Cosmonious High toegankelijk te maken voor spelers met een visuele beperking, waarmee Owlchemy’s toewijding aan zijn “VR voor iedereen”-filosofie wordt aangetoond. De VAU is beschikbaar als gratis download voor alle spelers die Cosmonious High bezitten op Quest 2, PlayStation VR2 en SteamVR.
De VAU is mogelijk gemaakt door samenwerking met toegankelijkheidsadviseurs, die waardevolle informatie hebben opgeleverd over de uitdagingen waarmee spelers met een visuele beperking in VR worden geconfronteerd. Playtestsessies met spelers die slechtziend zijn gaven Owlchemy Labs realistische gegevens om toegankelijkheidsfuncties te ontwikkelen, zoals een assistentieknop die op elk moment kan worden omgeschakeld. Tijdens testsessies kon 100% van de spelers met een visuele beperking hele delen van het spel voltooien.
De Vision Accessibility Update (VAU) bevat de volgende functies:
- Tutorial-beschrijvingen: Audio geeft instructies op plaatsen waar besturingselementen of acties worden getoond.
- Teleportatiebeschrijvingen: Spelers kunnen hun controller op een gebied richten voor een beschrijving van de locatie voordat ze zich verplaatsen. De locatie wordt herhaald nadat de speler is geteleporteerd.
- Objectmarkering: Belangrijke voorwerpen hebben een contrastrijke omlijning, zodat spelers met weinig licht ze duidelijker kunnen zien.
- Objectbeschrijvingen: Spelers kunnen gebruik maken van zichtassistentie, die beschrijft wat de speler vasthoudt terwijl de assistentietoets wordt ingedrukt. Spelers kunnen ook een audiobeschrijving horen van voorwerpen waar ze naar wijzen, zoals grotere voorwerpen, flyers en voorwerpen die aan de muur hangen.
- Bevestiging van grijpen en loslaten: Als de hulpknop wordt ingedrukt, krijgen spelers een melding wanneer een voorwerp wordt opgepakt of losgelaten.
- Omgevingsbeschrijvingen: Spelers krijgen een korte beschrijving van gebieden als ze die betreden.
Alle toegankelijkheidsfuncties kunnen worden ingeschakeld en omgeschakeld via de rugzak van de speler, die spelers op elk moment kunnen openen door over hun schouder te reiken.