Hands-on preview: Override Mech City Brawl

Afgelopen weekend kreeg ik de eer en het genoegen om deel te nemen aan de closed Beta van Override Mech City Brawl. Deze mech-fighting game nodigt tot 4 spelers uit in een arena, meestal is dit een afgezet gedeelte van een wereldstad, om met elkaar op de vuist te gaan. Nou ja wereldstad, opeens sta je ook wel eens in een bescheiden bos in Noorwegen… Dames en heren, kies dus je mechanisch meesterwerk en kom op me af. Scherp je skills wat bij en bereid je voor op chaos tussen de wolkenkrabbers (zo lang deze er nog staan). Begin al maar te blokken en hou je counters klaar, hier komt Override Mech City Brawl!

ready, set, fight

Herkenbare originele Robots gespot

Persoonlijk vind ik de inspiratie van zulke games erg grappig. In de echte wereld zou je nooit een robot bouwen die je doet denken aan een oude kung-fu meester afgewerkt met lange witte snorharen en baard. Natuurlijk is dit maar een spel en zou het erg saai worden als iedere robot er hetzelfde uit zag. Bovendien hebben die opvallende eigenschappen als extra functie dat je op voorhand al geïnformeerd bent over zijn vechtstijl.  Buiten deze opvallende mecha zul je nog andere mechanische wonderen tegenkomen die vaker in mecha games tegenkomen. Ook heb je wel eens het gevoel precies iets te herkennen in de mecha’s. Zo kan ik bijvoorbeeld, spoilervrij, alleen maar de link leggen tussen de mecha genaamd ‘Metageckon’ en een zekere Zord uit een zekere serie uit mijn kinderjaren.

zoek de gelijkenissen soms.

Op naar de mechanische glorie!

Op zich heb ik me dus wel geamuseerd. De Beta bedroeg een tiental robots, viertal locaties en drietal spelmogelijkheden. Het meeste tijd steek je bij zo’n game natuurlijk in de online arena’s om te zien of de rest van de wereld wel zo stoer en getalenteerd is als je zelf bent. Na zorgvuldig iedere mecha een kans te geven en toe te geven dat de ene mecha de andere niet is moet ik toegeven dat dit niet gewoon een hack and slash game wordt. Duidelijke strategie en inzicht in de tegenstander zijn mecha is belangrijk om kans te hebben op overwinning. Zoals bij veel fighting games kun je natuurlijk rekenen op button smashen en improvisatie. Bij genoeg games is dit vaak de gouden strategie, genoeg chaos zorgt ervoor dat je tegenstaander geen strategie kan onderhouden. Bij Override is dit totaal niet het geval. Bij een free for all match met 4 spelers val je al snel op als button smasher en ben je snel omsingeld en neergeslagen. Een training links of rechts zal bij deze game zeker niet misstaan. Ik kan iedereen aanraden om erg strategisch gebruik te maken van iedere Mecha zijn speciale aanvallen en ultieme aanval. Ze zijn immers uniek per mecha.

Helaas ben ik er achter gekomen dat ik een mooie kans heb gemist. In deze game krijg je de kans om met meerdere spelers 1 mecha te bedienen. Blijkbaar zat dit ergens als optie in de Beta maar hier heb ik, ondanks mijn enkele uren testen, nergens een aanduiding voor gezien.

iedere ultieme aanval verdient een korte introductie

Een game met potentieel of niet?

Mecha lovers hebben al meerdere games van allerlei reeksen in hun collectie. Populaire series zoals Gundam en Armored Core hebben ups en downs gekend en hebben fans gemaakt maar ook verloren. Of dit het begin is van een serie of reeks staat misschien los van de kwestie of dit een toffe game is. Soms is een game echter al onmiddellijk een open deur naar een succesreeks. Helaas kan ik dit niet uit de Beta afleiden. Ik heb geen zicht op de campaign, opties om mecha’s aan te passen of nog extra opties zoals die multi-player bediening voor een mecha. Persoonlijk vind ik ieder aspect hiervan erg belangrijk om de game een succes te noemen. Mijn conclusie is natuurlijk slechts gericht op een Beta-versie maar ik zie dus wel een game met potentieel maar zeker geen doorslaggevende Beta. Maar ja, wanneer is dit eigenlijk wel?

it’s good to be the king!