Overpass

Nolan
Overpass
Overpass

Bigben Interactive, een uitgever van videogames waar ik persoonlijk een haat-liefde verhouding mee heb. Wie mijn review van Monster Energy Supercross heeft gelezen, weet al dat offroad racing en motoren voor mij jammer genoeg een no-go was. Niet omdat de makers een slecht spel hadden gebracht, maar eerder omdat ik er niets van bakte. Hoewel ik uren en uren heb liggen zwoegen om hopelijk toch eens eerste te worden, bleef ik jammer genoeg altijd buiten de top 10. Tijd dus om wraak te nemen en hun nieuwe game, Overpass, te overmeesteren. Deze keer worden de tweewielers vervangen door krachtige Buggy’s en ATV’s, dus zal vallen een iets minder groot probleem worden. Althans dat hoopte ik toch.

Slow is the new speed

Om direct met de deur in huis te vallen. Overpass onderscheidt zich van de meeste racegames die we kennen. Deze keer rijden we niet zoals gewoonlijk tegen andere racers, maar zijn we totaal alleen op het parcours. Daarnaast scheuren we niet tegen 300km/u door de straten of duinen, terwijl het zand ons rond de oren vliegt. In tegendeel, bij Overpass is het uiteraard de bedoeling om nog zo snel mogelijk de finish te bereiken, maar ga je wat trager en rustiger te werk moeten gaan. Het enige wat tussen jou en je doel ligt zijn een paar natuurlijke en kunstmatige obstakels. Denk maar aan een gigantische rotsblok of een berg banden. Als een echte coureur baan je je een weg doorheen deze obstakels en probeer je een zo snel mogelijke tijd neer te zetten. Dit laatste is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ga je namelijk iets te snel door deze obstakels, kunnen jij en je buggy naar de schroothoop.

Fight your way to the finish

Dit gezegd zijnde kan ik vertellen dat dit spel niet alleen moeilijk is, maar op sommige stukken enorm frustrerend. Om de gevraagde tijden te halen voor een bronzen, zilveren of gouden medaille heb je, buiten de nodige skills, ook nog eens een ton geduld nodig. Raak je een vlaggetje, krijg je straftijd. De zijlijn van een parcours? Straftijd. Zelfs wanneer je een obstakel net iets te ver naar buiten neemt, krijg je de beruchte rode cijfers te zien. De wegen zelf zijn genadeloos en voor je het weet sta je ergens vast op een modderig stuk helling, waar elk beetje gas dat je geeft ervoor zorgt dat je weer een meter naar beneden zakt. Een gouden medaille behalen kan misschien op een tiental minuten staan. Maar wie niet ervaren genoeg is kan al snel een halfuur over één wedstrijd doen, waarbij je misschien zelf de finish niet haalt. Dit maakt wel dat eens je de top bereikt hebt, een gevoel van euforie doorheen je lichaam gaat. Het maakt dan niet uit of je laatste staat, je bent er geraakt. En dat is soms belangrijker dan winnen.

How about a story

Een verhaal moet je in dit spel niet verwachten, maar dat is ook niet echt nodig. Na de tutorial krijg je een menu te zien met allemaal races die je kan doen. Na elke wedstrijd kan je zien waar in de ranglijsten jij komt te staan. Sta je na 15 races hoog genoeg in het klassement, word je uitgenodigd om mee te doen met het wereldkampioenschap. Wanneer je eindelijk beste van de wereld bent geworden, kan je terug onderaan starten, maar deze met alles wat je onderweg hebt vrijgespeeld. Sta je niet hoog genoeg in het klassement, begin je automatisch terug opnieuw. Wordt het spel dan niet saai? Eigenlijk niet. Je kan altijd proberen om je eigen tijd te verbeteren. Of online tegen andere spelers racen. Maar wat het herspelen zo leuk maakt, is dat je enorm veel kan vrijspelen. Van nieuwe buggy’s, upgrades hiervoor, tot visuele items voor je wagens en bestuurder. Deze customizations zorgen er dan niet alleen voor dat je beter en sneller die genadeloze bergen op geraakt, maar dat ook nog eens in stijl.

Technische aspecten

Tijdens wat onderzoek kwam ik te weten dat het spel met een klein budget is gemaakt. Dat vertaalt zich natuurlijk ook wat naar de technische aspecten. Het spel oogt op het eerste zicht heel mooi, maar wanneer je naar de details begint te kijken, zit hier en daar toch iets wat ontbreekt of fout is. Qua gameplay voelt het hier en daar wel wat stroef, wat zeker wel jammer is voor een spel dat zich vooral focust op besturing. Dankzij deze foutjes gebeurt het natuurlijk wel eens dat wanneer je tijdens een beklimming ergens de mist in gaat en daarbij niet goed weet hoe en waarom. Maar waar ik mij het meest aan stoorde was het geluid. Wanneer je in het menu bezig bent, word je vergezeld door de aangename gitaren van een goed rock nummer. Maar zodra de race begint, stopt de muziek en hoor je alleen nog maar iets wat klinkt als een grasmaaier die op een steile helling probeert te rijden. Doordat er voor de rest geen omgevingsgeluid is wordt dit alleen maar erger. Bij mij stond het geluid alvast heel snel uit en genoot ik tijdens het rijden eerder van een goede Spotify-lijst.

Maken deze wat mindere technische kwaliteiten Overpass dan een slechte game? Zeker niet. Overpass scheidt zich af van alle andere racegames door zijn gameplay, waardoor dit een leuke afwisseling is. Van zodra je de controls wat gewend bent en het parcours iets vlotter beginnen te lopen, is het een leuke uitdaging. Het euforische gevoel dat je krijgt wanneer je door de finish rijdt, lag bij mij hoger dan de frustraties dat het grafisch allemaal wat minder is. Hoewel ik redelijk snel mijn geduld kan verliezen bij spellen als dit, viel het mij ook op dat ik toch elke keer ettelijke uren achter elkaar aan het spelen was. De items die je kan krijgen zorgen er ook voor dat je sommige tracks kunt blijven herspelen om zo deze te kunnen bemachtigen. Al bij al denk ik dat dit spel zeker in de smaak kan vallen bij de hardcore fans van racegames. Voor iets meer casual players, die liever in een flitsende bak over het asfalt scheuren, is het dan ook iets minder een aanrader.

• Realistische gameplay
  • Veel items om vrij te spelen
  • Goed gevoel als je de finish bereikt