Outriders: Worldslayer

Outriders: Worldslayer
Outriders: Worldslayer
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Ik moet alvast eerlijk bekennen, ik heb de main game van Outriders niet gespeeld voor ik begon aan deze review. Onze eigenste Robin heeft de review voor Outriders geschreven, maar voor de DLC werd de toorts aan mij overgedragen. Eens kijken of ik het in me heb om de Outriders te vergezellen en de sterkste Altered te worden van Enoch.

The storm is coming

Ok, ik moet eerlijk bekennen, ik heb de main game toch gespeeld nadat ik een kwartiertje aan de slag was met Worldslayer. Niet omdat dit een vereiste was om te kunnen starten, je kan immers gewoon met een level 30 character aan Worldslayer beginnen, maar wel omdat ik al vrij snel overdonderd werd met termen en personages die me totaal niet duidelijk waren. Ik kwam terecht in een onbekende wereld waarvan men natuurlijk in de veronderstelling was dat ik het eerste deel van het avontuur ook had meegemaakt. Dus een tip: speel eerst de gewone campagne alvorens jezelf roekeloos in de DLC te storten.

Eenmaal je helemaal mee bent met wat er gebeurd is, merk je dat Worldslayer niet veel na het einde van Outriders verder gaat en er is nog niet veel veranderd. De “Anomaly”, een storm die de meeste levensvormen vernietigd en de overlevenden veranderd in superwezens, is nog steeds een reëel gevaar. Ook de oorlog tussen de verschillende fracties gaat nog steeds door. Alsof dat allemaal nog niet genoeg is groeit de “Anomaly” steeds in kracht en dreigt hij er voor te zorgen dat er nergens op Enoch plaats is om te schuilen. Er blijkt, achter de vijandelijke grenzen, een wetenschapper te zijn die meer weet over waarom de storm sterker wordt en eventueel hoe het te stoppen valt. Verwacht geen gemakkelijke trip, want een Altered, Ereshkigal, wil er net voor zorgen dat de Anomaly verder zijn ding doet en alle inferieure levensvormen van de planeet veegt.

Apocalypse now!

Je voelt het al, het is een redelijk stevig verhaal dat we in de uitbreiding krijgen. Eentje waar je zo een kleine vijftal uurtjes zoet mee zal zijn en waardoor bepaalde elementen uit Outriders aangehaald en ook afgehandeld worden. Maar het verhaal is uiteraard vooral een goed excuus om naar nieuwe locaties te gaan en oude en nieuwe vijanden met je speciale abilities en vooral veel kogels met de grond gelijk te maken. Daar horen dan ook nieuwe improvements aan je character bij, en dat krijgen we in de vorm van het ascension systeem. Nadat je level 30 hebt bereikt, krijg je bij het levelen punten die je in 20 verschillende gebieden kan steken om zo bvb je health met 1% te verhogen of ability cooldown tijden met 0.3% te verlagen. Het voelt al vrij snel betekenisloos, ook al stacken je keuzes. Pas als je heel wat verbeteringen hebt gehaald, voel je de waarde er van lichtjes doorsijpelen.

Wat wel een interessante aanpassing kreeg, is het “World Tier” systeem dat in de base game geïntroduceerd werd. Des te sterker je wordt, des te hoger je in de World Tiers kan gaan waardoor je betere loot krijgt, maar waardoor het spel ook moeilijker wordt. Je kan altijd hierin zakken om het spel weer gemakkelijker te maken. In Worldslayer gaan we een stapje verder met 40 nieuwe “Apocalypse Tiers” die de “World Tiers” vervangen. Deze werken overigens ook in de base game, wat het herspelen wat interessanter kan maken. De beloning voor een nog pittigere moeilijkheidsgraad? Nog sterkere geweren en armor in de vorm van Apocalypse gear.

Ten slotte krijgen we ook nog een nieuw systeem, de PAX skill tree. Hiermee kan je je Altered verder specializeren op gebied van schieten of eerder op je Anomaly krachten, oftewel je speciale skills dus. Je krijgt maar vijf PAX punten, waardoor je wel even goed moet nadenken welke upgrades je kiest, want dit gaat voornamelijk bepalen wat jouw manier van spelen is.

The Trial of Tarya Gratar

Dan rest er ons enkel nog de endgame “Trial of Tarya Gratar”, wat neerkomt op een grote dungeon waar heel wat uitdagende boss fights in verstopt zitten. Persoonlijk was ik hier minder fan van, aangezien je hier vooral doorheen gaat voor Legendary armor te vinden. Ook ligt de moeilijkheidsgraad, zeker als je Apocalypse tier best hoog staat, vrij hoog waardoor je bijna verplicht bent om online met een team te spelen, iets wat ik liever met wat maten wil doen, maar samen afspreken is niet altijd even evident.

Outriders Worldslayer is met zijn prijskaartje van 40€ zeker geen goedkope uitbreiding, maar je krijgt er dan ook wel heel wat voor terug. Het verhaal van Worldslayer, waar je een kleine vijf uren mee zoet bent, sluit aan op het einde van de base game en werkt enkele openstaande punten af. Dankzij enkele nieuwe gameplay elementen zoals de nieuwe “Apocalypse Tier”, PAX skill tree en de nieuwe endgame dungeon van Tarya Gratar krijgt het spel wat meer mogelijkheden om je speelstijl te tweaken en ook om jezelf meer uitdagingen te geven.

• Apocalypse Tier
  • Extra end-game uitdaging met Trial of Tarya Gratar

• Heel wat zaken opgeklaard in kort verhaal, maar het verhaal is nog niet gedaan