Our World is Ended

Our World is Ended
Our World is Ended

Ik lees wel eens graag een boek. Liefst iets niet te serieus, nee, geef mij maar een goede portie avontuur, actie, magie of sci-fi. Misschien daarom ook wel dat ik zo graag zulke type films en series kijk. Anime valt daar natuurlijk ook onder, want daar is het precies soms gewoon het doel om over the top en absurd te zijn. En daar geniet ik wel van. In Japan reizen de mensen trouwens vooral met het openbaar vervoer, dus manga wordt er gretig gelezen op de trein en metro. Maar dankzij de verschillende handheld gaming toestellen, kreeg het genre “visual novel” een grote boost. Ikzelf? Ik ga ook wel eens graag door een visual novel, en Our World is Ended is toevallig de laatste nieuwe visual novel game waar ik mijn oog op liet vallen.

Our World has Started

Een visual novel, is zoals de naam al doet vermoeden, een visueel voorgesteld boek. Dit wil zeggen dat er weinig tot geen gameplay aan te pas komt. Er zijn verschillende instellingen mogelijk, maar hier komen we later op terug. Hier en daar gaan we een keuze kunnen maken om de dialoog een bepaalde richting uit te doen gaan, maar uiteindelijk blijft de uitkomst hetzelfde, ongeacht je keuze. Maar goed, voor gameplay worden visual novels niet gespeeld. Wel voor het verhaal uiteraard. En ik moet zeggen dat dit verhaal me vrij snel wist te bekoren. Om spoilers te vermijden ga ik niet te diep ingaan op het plot, maar een korte introductie kan absoluut geen kwaad.

Ons verhaal begint in Japan, Asakusa meer bepaald (in de buurt van de Kaminarimon, oftewel “de tempel met de grote lampion”). We leren onze voornaamste protagonist Reiji Gozen kennen, de persoon door wiens ogen wij het verhaal ervaren. Hij is een stagiair van het game development team Judgement 7, en is momenteel een nieuwe Augmented Reality headset en spel aan het testen. De naam van het programma waarin het spel draait noemt W.O.R.L.D. en verandert in principe de omgeving rondom de gebruiker zodat het lijkt alsof de speler zich echt daar bevindt. Tijdens de test ervaart Reiji de kracht van de hardware wanneer Yuuno, ook een stagiaire, plots getoond wordt in een badpak in plaats van haar gewone kledij. Net wanneer het interessant begint te worden, crasht het programma en wordt Reiji wakker in een post-apocalyptische wereld. Hij ziet de levenloze lichamen hangen van zijn vrienden aan de gebouwen vooraleer hij terug bij bewustzijn komt in de echte wereld.

Ervan uitgaand dat hij flauwgevallen was door de warmte, en het visioen zich dus had ingebeeld, gaan Reiji en Yuuno terug naar de studio. Hier leren we de rest van het Judgement 7 team kennen en krijgen we wat meer achtergrond informatie. Het belangrijkste personage hier is Sekai Owari, de oprichter en leider van het team. Wie wat kent van Japanse anime, weet dat er altijd wel wat meer perverse humor te vinden is. Owari is de grote pervert in dit verhaal, maar anderzijds ook een belangrijk protagonist in dit verhaal. Na de nodige informatie te hebben vergaard over Judgement 7 en hun leden, bevinden we ons in een meeting waar Owari de kracht van “The W.O.R.L.D.” wil tonen aan de rest van het team. Opnieuw crasht het programma, maar ditmaal geen post-apocalyptische wereld.

Echter blijkt niet alles te zijn wat het is, en bevindt ons team zich onwetend in een alternatieve virtuele realiteit. In deze realiteit zijn ook characters uit een vorige game verbazingwekkend genoeg tot leven gekomen, en zitten ze vast in een afgesloten deel van Asakusa. Wat is deze vreemde realiteit, hoe zijn ze hier terecht gekomen en wil dit zeggen dat Reiji zijn visioen toch iets betekende? Maar nog belangrijker… hoe geraken ze hier weer heelhuids uit?

Our World has Changed

Naast een goed verhaal hoort een visual novel ook audiovisueel goed te scoren om te kunnen spreken van een succesvol product. Niets zo vervelend als uren luisteren naar vervelende stemmen, maar gelukkig is hier de voice acting van uitstekende kwaliteit. Tenminste als je geen probleem hebt met Japanse stemmen. Er is geen optie om de voice acting in een andere taal te zetten, iets wat vaker voorvalt bij visual novels. Waarschijnlijk om de kosten te drukken voor internationale releases. Maar goed, voor mensen die dus niet tegen het Japans kunnen, is er de optie om dit uit te zetten. Ikzelf heb er geen probleem mee, en genoot ten volste van het werk van de cast. De muziek die tussendoor speelt, valt niet altijd op. Misschien maar goed ook, want het is niet de bedoeling dat de muziek je uit het verhaal haalt. Het vult wel de sfeer aan, door op de juiste momenten dreigend te klinken, en luchtig tijdens de vele rustigere sfeervolle scenes.

De achtergronden zien er vrij goed uit. Geen overdreven geweldige taferelen of visueel hoogstaande afbeeldingen, maar wel voldoende om je in te kunnen leven in het verhaal. Hetzelfde geldt voor de characters die in beeld komen. Ze zien er goed getekend uit, en zijn minimaal geanimeerd maar toch voorzien van voldoende expressies. De visuele stijl neigt natuurlijk hard naar de manga tekenstijl, wat voor mij persoonlijk zeker een pluspunt is. Mooie, heldere kleurenpaletten zorgen er voor dat je af en toe toch even stopt met lezen en de omgevingen in je opneemt. En misschien is dat ook niet altijd zo slecht. Af en toe wordt je namelijk een vraag gesteld. Nee, geen quiz of dergelijke, maar ze vragen soms Reiji om zijn mening over iets. Of Reiji zelf wil een gesprek een bepaalde richting uitsturen, en de antwoorden waaruit je kan kiezen zijn vaak gelinkt aan objecten uit de omgevingen. Wil je bijvoorbeeld meer weten over waarom bepaalde objecten ergens overvloedig staan, dan kan je voor die keuze gaan. Er zijn ook 2 mogelijke antwoord scenario’s.

Het eerste is een simpele lijst met antwoorden waar je genoeg tijd voor krijgt. De andere is eigenlijk een scenario waarin je een paniekerige Reiji het minst verkeerd interpreteerbare antwoord moet laten geven. Want ja, veel gaat dubbelzinnig genomen worden, wat kan leiden tot hilarische toestanden. Echte gevolgen of slechte keuzes zijn er niet naar het verhaal toe, wel naar je relatie met de verschillende dames. Het verandert tevens ook een deel van de opvolgende dialoog, maar opent geen wegen naar alternatieve verhaallijnen. Iets wat ik zeker niet erg vindt, want dat maakt zulke keuzes naar mijn mening veel te ingrijpend en dwingt je bijna om het verhaal meermaals te beleven om de andere uitkomsten ook te zien. De personages ontwikkelen zich ook mooi tijdens het verhaal, je krijgt een betere kijk op hun achtergrond en leert ze echt kennen waardoor je een beetje een band er mee opbouwt en zo ook meer geïnteresseerd blijft in het verhaal en hun rol daar in.

Our World is Ended

Zoals al gezegd, veel gameplay is er dus niet te vinden hier. Je hebt dan ook maar in beperkte mate de knoppen van je controller nodig. Wat wel belangrijk is om te weten, is dat de game een autosave feature heeft, maar dat je ook manueel op elk moment kan opslaan in een van de vele save slots. Verder heb je de mogelijkheid om auto play aan te zetten, zodat je zelf niet telkens op een knop moet drukken om het volgende stuk tekst te tonen. Je kan scenes volledig skippen indien gewenst, hoewel ik niet snap waarom je dat zou doen. Wat wel handig kan zijn, is dat je de backlog kan opendoen van alle gepasseerde tekst en kan terugkeren naar eender welk moment in deze backlog. Niet tevreden van een van je antwoorden? Dan kan je terugkeren en een ander antwoord geven. Wil je dus niet als pervert overkomen, dan kan je zo je keuze ongedaan maken. Verder heb je nog opties om de audio aan of uit te zetten en wat tweaks te doen naar tekst snelheden en volume van de verschillende kanalen (achtergrondmuziek en stemmen afzonderlijk dus).

Het verhaal heeft echt een op en top Japanse feel, mede door de setting natuurlijk in het Japanse Asakusa. Daarnaast ook door gebruik te maken van veelvoorkomende thema’s uit Japanse anime en manga. Hierdoor krijg je heel vaak hilarische scenario’s waarin antwoorden van de mannelijke cast verdraaid of als dubbelzinnig gezien worden. De typische “Heeeeentaaaaaai!” kreetjes van de vrouwen horen daar dan ook bij, om de man als grote pervert af te schilderen, terwijl het niet altijd zo bedoeld is. Verwacht dus ook veel van deze grappen, en meerdere synoniemen voor borsten en andere lichaamsdelen. Grappen over “de kleinere borstmaat” zijn er ook bij de vleet. Heb je hier allemaal geen probleem mee, dan kan je des te meer genieten van de rest van het verhaal dat toch een serieuzere ondertoon heeft. Veel invloed heb je niet op het verhaal en veel gameplay is er ook niet te vinden, maar voor een visual novel is dit geen vereiste.

Kortom, voor een goed verhaal met een meer dan deftige voice acting cast zit je bij deze visual novel zeker goed! Wat absoluut een meerwaarde is, is dat je voor deze visual novel geen voorkennis moet hebben van bepaalde anime, manga of andere reeksen.

• Interessant verhaal
  • Aangename voice acting

• Keuzes hebben amper impact