Ori and the Will of the Wisps

Ori and the Will of the Wisps
Ori and the Will of the Wisps

Af en toe zijn er zo games die je helemaal met verstomming kunnen slaan. In 2015 verscheen er zo een pareltje van een game, Ori and the Blind Forest. We zijn ondertussen 5 jaar verder en ik heb met veel ongeduld uitgekeken sinds de demo die ik speelde op Gamescom afgelopen jaar. Want wat ik toen zag, leek de perfecte verderzetting voor de Ori reeks. Is Ori and the Will of the Wisps effectief even goed, of beter, dan zijn voorganger? Dat kan je hier lezen!

In you shines an ancient light

Ori and the Will of the Wisps gaat verder op het verhaal van de vorige game. Zonder al te veel spoilers te geven over The Blind Forest kan ik wel zeggen dat we er een nieuw personage bij hebben gekregen, namelijk het kleine uiltje genaamd Ku. Naru, Ori en nog een personage (wordt ook niet vernoemd wegens mogelijke spoilers) waren zowat de protagonisten uit de vorige game. Zij ontfermen zich over Ku tot deze zelfstandig kan zijn en vliegen. Uiteindelijk breekt de dag aan dat “De lucht haar roept”, althans volgens de Spirit Tree. De Spirit Tree licht het verhaal vaak extra toe in de tussen filmpjes. Maat helaas is een van Ku’s vleugels beschadigd en kan ze, tot groot verdriet, niet vliegen. Ori vindt een veer van Ku’s moeder en ze binden deze aan de beschadigde vleugel in de hoop toch te kunnen vliegen. Opnieuw probeert Ku te vliegen, met Ori op de rug, en dat blijkt effectief te lukken! Maar een plotse storm barst los en het duo raakt elkaar kwijt. Beiden gestrand, ver weg van elkaar, in een onbekend land. Het is aan Ori om Ku terug te vinden en een weg naar huis te zoeken.

Laat ik nu alvast zeggen dat het, net zoals de vorige game, een emotionele rollercoaster zal worden. Er gaan droevige momenten zijn, maar ook momenten van opluchting en vreugde. En deze emoties worden vooral opgeroepen dankzij de kleurrijke omgevingen, magnifieke hand-geschilderde achtergronden en natuurlijk de prachtige soundtrack die soms door merg en been gaan. Ik was destijds al onder de indruk van Gareth Coker’s neerzetting van de muzikale begeleiding van The Blind Forest en ik heb de tracks erg vaak beluisterd tijdens het werken. Never change a winning formula zeggen ze wel eens, en dat heeft hij hier ook gedaan. Veel tracks gaan daardoor ook erg herkenbaar zijn en hard lijken op wat eerder al gedaan werd. Maar dat is dus absoluut geen slechte zet hier. Sprekend over een winning formula, laten we het eens hebben over de gameplay.

A new age has dawned

Het spel speelt even lekker als zijn voorganger, waardoor we nog steeds te maken hebben met een strakke metroidvania-achtige 2.5D platformer. Het ontdekken van de wereld, terwijl je gaandeweg nieuwe skills ontdekt om deze daarna te gebruiken op eerder bezochte locaties om upgrades en meer te vinden, is dus weer sterk aanwezig. Het voelt vertrouwd, maar toch tegelijk ook erg nieuw dankzij de nieuwe moveset en mogelijkheden van Ori. Ori is namelijk een zogeheten Spirit Guardian en kan daardoor Spirit krachten kan gebruiken. In deze game heeft hij enkele nieuwe krachten dus, waaronder een Spirit Blade om melee aanvallen mee uit te voeren in plaats van onrechtstreeks aan te vallen met een lichtbol die rond je zweefde. Verder kan Ori nu ook een boog tevoorschijn toveren en pijlen gemaakt van Spirit energie afvuren.

Voor te navigeren hebben we een dubbele en driedubbele sprong ter beschikking. Daarnaast een ability om bepaalde vijanden en objecten als soort van springplank te gebruiken en een grapple move om specifieke planten vast te grijpen in de verte. Blijft het hier bij? Neen natuurlijk niet, maar je zal gaandeweg wel ontdekken hoe lenig en veelzijdig Ori wel is. Maar met zo een uitgebreide moveset komt uiteraard ook een stevige leercurve en er wordt, zeker naar het einde van het spel, redelijk wat precisie in omgang met deze skills gevraagd. Gelukkig kan je de meeste situaties vaak op verschillende manieren benaderen en overkomen.

De meeste van de skills moet je toekennen aan een van de volgende knoppen: B, X en Y. A niet, want die dient om te springen. Je kan gelukkig snel andere skills op de knoppen mappen door een handig menu dat je gemakkelijk oproept via de LT knop. Daarnaast kan Ori, in het begin, 3 shards equipen. Je kan meer Shard slots vinden in het spel om dus meer Shards te equipen. Shards zijn vaardigheden die je her en der kan vinden. Gaande van passieve zoals minder schade oplopen of health, spirit en spirit light orbs van verder af kunnen opnemen tot vaardigheden zoals 3 pijlen met je boog schieten in plaats van 1 of vast blijven hangen aan muren. Sommige van deze shards kan je upgraden. Dit doe je door spirit light orbs te verzamelen en te gebruiken bij een specifiek karakter die je tegen komt in het spel.

Running the errands

Ze hebben ook een leuke toevoeging gedaan in het spel. Op een gegeven moment, redelijk vroeg in het spel, kom je al andere NPC’s tegen waar je mee kan praten. Sommige hier van geven je ook side quests. Ook is er een klein stadje dat je kan helpen groeien door side quests te voltooien. Een welkome toevoeging in mijn boekje in ieder geval. Het geeft een extra motivatie aan het verkennen van de wereld en het zoeken naar de verborgen collectibles en gevraagde objecten. Verder loopt er ook een persoon rond in elke regio die je een map kan verkopen, zodat je al een idee kan krijgen door welke bochten je jezelf kan wringen in dat gebied. En geloof me, je zal in het begin vaak je map raadplegen om te achterhalen waar je naartoe moet gaan. Gelukkig is dit allemaal wel zeer goed aangegeven.

Ik wil het ook nog even hebben over Spirit Trials. Dit zijn kleine time trials die je op verschillende locaties kan vinden. De eerste keer dat je deze speelt, zie je een doorzichtige Ori tegen je racen. Dit is de opname van de developer zijn snelste tijd. Het is ook mogelijk om te spelen tegen je vrienden hun records. Hiervoor hoeven ze niet online te zijn, als ze hun beste tijd hebben geüpload naar de Microsoft Cloud kan jij het hier tegen opnemen. Het is zo dus ook mogelijk om te zien hoe bepaalde spelers zo geweldige tijden halen, puur door te observeren en leren wat de beste routes zijn. Leuk weetje, Moon Studios heeft dit toegevoegd nadat ze geïnspireerd raakten door de verschillende Twitch en Youtube streamers die Ori and the Blind Forest aan het speedrunnen waren.

Ik ben vooral heel lyrisch geweest over Ori’s nieuwste avontuur. Het is ook erg moeilijk om iets negatief te zeggen over het spel. Van de prachtige art style tot de meeslepende muziek. De feeërieke achtergronden en de overmatige schattigheid van Ori en diens vrienden. De grote vrijheid die je krijgt in de wereld en de uitgebreide moveset om deze te verkennen. En zo kan ik verder blijven gaan. Het spel is van begin tot einde een waar genot om te spelen.

Maar toch heb ik ook enkele momenten van frustratie gekend. Dan hebben we het over de performance van het spel. Wie een Xbox One X heeft, moet zich geen zorgen maken. De game draait lekker vlot en performant op dit beest van een console. Het is echter voor mensen met een standaard Xbox One of een Xbox One S die problemen gaan ervaren. Let wel op, een groot deel van de performance issues is al opgelost met de day one patch en het development team werkt hard aan bijkomende updates! Voor de day one patch was het spel praktisch onspeelbaar door frequente haperingen, frame drops en slowdowns.
Doe dus a.u.b. de update om jezelf deze frustratie te besparen. Na de patch speelt alles gelukkig wel erg vlot. Tenminste tot je enkele uren aan een stuk aan het spelen bent. Bij lange speelsessies bevriest alles soms. Meestal loopt het spel daarna wel verder tot dit een paar keer voorgevallen is, daarna crashed het spel. Niet prettig, maar dankzij de vele (automatische) save points verlies je nooit echt progressie. Ik heb het spel zelf met 100% completion uitgespeeld op mijn Xbox One S in ieder geval, met enorm veel plezier.

Toch nog even ook het prijskaartje aanhalen. Voor ongeveer 30€ is Ori and the Will of the Wisps wel een echte must-buy in mijn ogen. Voor het verhaal alleen al zou ik het jullie van harte willen aanraden, maar dus ook alles wat ik hierboven uitgebreid heb toegelicht. Als laatste zou ik nog even willen vermelden dat ons een review copy werd aangeboden door Microsoft. Dit heeft mij uiteraard in geen enkel opzicht beïnvloed in mijn review.

• Prachtige visuals en muziek
  • Strakke gameplay
  • Emotioneel meeslepend verhaal