Oninaki

Oninaki
Oninaki
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Ik heb het bij een andere review al eens aangehaald: soms spreekt de titel van een game boekdelen. Ik vermoed dat je al een straf persoon bent om met een naam als ‘Oninaki’ voldoende informatie te hebben over een game. Toch merk ik in mijn omgeving dat deze game, ondanks zijn onduidelijke naam, veel belangstelling krijgt. Is dit gegrond of komt dit puur door zijn mysterieuze sfeer? Laten we het samen ontdekken.

De reïncarnatie in Oninaki

Oninaki wekte vanaf het begin al een typische Japanse sfeer voor me op. Dankzij de samenwerking tussen Square Enix en Tokyo RPG Factory klinkt dat uiteraard best logisch. Het is echter meer dan dit. Oninaki haalt onderwerpen aan die westerse ontwikkelaars minder snel of diepgaand zullen gebruiken. In deze game betreed je een fictieve wereld waar reïncarnatie centraal staat. Hierdoor komt de dood en wat hierbij, en vooral hierna, gebeurt erg vlot en veelzijdig aan bod. Bij het overlijden van mensen komt een heel proces kijken wat de overgang tussen het ene leven naar het volgende vlot doet verlopen. Er is immers veel dat kan misgaan. Mensen die teveel om je rouwen zullen je immers belemmeren om verder te gaan. Net hetzelfde met niet afgehandelde zaken of spijt van bepaalde handelingen. Gelukkig zijn er ‘Watchers’, die getraind zijn om alles op te volgen en stribbelingen weg te werken. Zij zijn in staat om over te stappen door ‘The Veil’ naar een wereld die gelijk loopt met die van de levenden waar de doden met aarzelingen en belemmeringen achterblijven. Als deze immers aan hun lot worden overgelaten zullen ze op termijn veranderen in monsters die in beide werelden voorkomen en de gewone mensen en geesten aanvallen.

De Watchers van Oninaki

Uiteraard speel jij zo’n Watcher. Jouw naam is ‘Kagachi’ en in het prille begin van het spel zijn we getuige hoe je ouders sterven en je als weeskind achterblijft. Een Watcher wijst je erop dat je niet teveel mag rouwen en je ouders los moet laten zodat ze kunnen reïncarneren. Enkele jaren later ben je zelf een Watcher. Vergezeld met je ‘Daemon’, een rusteloze ziel die geen kans meer heeft om over te stappen en te reïncarneren, ben je gewapend om al je vijanden het hoofd te bieden. In een wereld dat draait en leeft (pun intended) rond reïncarnatie komt de dood erg veel en soms erg vlot voor. Dit klinkt misschien vanzelfsprekend maar het verhaal volgt zo’n serieuze houding en stemming dat, ondanks de onrealistische vormgeving van de personages en wereld, de speler weleens licht geschrokken kan zijn door de gebeurtenissen. Zelfdoding, massa-moorden door een cult, euthanasie, in deze wereld ‘Tithing’ genoemd, en andere in ons leven gevoeligere kwesties, het zijn onderwerpen en gebeurtenissen die volop maar diepgaand zullen plaatsvinden. Kagachi is daarbij ook nog een verzuurd en recht door zee-persoon. Hierdoor gaat hij er volop voor om zijn plicht te volbrengen. Als hij hiervoor links of rechts een extra persoon om het leven moet brengen zal dit zeker gebeuren.

De Daemons van Oninaki

De Daemons waar ik al over sprak zijn dus rusteloze zielen die je vergezellen op je reis en dienen als wapen voor de Watchers, dus ook voor jou. In het begin van het spel heb je (slechts) één Daemon, maar al snel merk je dat je meerdere rusteloze zielen kunt vinden en rekruteren. Eender hoeveel Daemons je hebt, je kan er in totaal slechts 4 selecteren om met je mee te hebben. Deze zielen bezitten elk hun eigen unieke wapen, van zwaard tot pistool tot bijl tot degen enzovoort, en hun eigen abilities. Niet alleen dat, maar aan iedere Daemon hangt een skill voor de speler vast. Bij de ene ben je in staat om te dashen, bij een andere kun je springen enzoverder. Let wel, je hebt maar één Daemon actief op eender welk moment. Hierdoor kun je dus ook maar één van die skills uitvoeren en hoewel je de aanvallen en abilities van de Daemons kunt aanpassen kun je dat niet met hun gelinkte skills. Daarbij komt ook nog eens dat je dankzij je Daemons kunt overstappen naar de alternatieve wereld waar de doden wachten om over te gaan. Op iedere locatie die je betreed krijg je, bij je eerste overstap, de informatie welke speciale regel van dienst is in die regio. Bij de ene sla je vijanden sneller weg waardoor bepaalde aanvallen beter of minder geschikt zijn, soms zijn fysieke aanvallen beter of slechter tegen je vijanden, … De variatie hierdoor zorgt ervoor dat het niet simpelweg een simpele hack and slash game is.

De gevechten van Oninaki

Ik zeg al juist dat de variatie in regels en Daemons voorkomen dat deze game een simpele hack and slash game wordt. Maar eigenlijk moet ik dat rechtzetten en zeggen dat er veel meer elementen hieraan bijdragen. De game bied je de kans om uitgebreid rond te kijken met je personage in zowel normale wereld als achter the veil zodat Kagachi in level kan groeien. Door vijanden te verslaan vind je regelmatig nieuwe wapens, maar ook objecten die je kan gebruiken om je Daemon te laten groeien. Deze gebruik je best strategisch en doelbewust. Je komt immers al snel grotere en sterkere vijanden tegen die je moet verslaan eer je verder kan in je missie. Heb je je Daemon niet voorzien van een set aanvallen of heb je deze niet onder de knie zul je snel merken dat je het jezelf aanzienlijk moeilijk maakt. Deze game straft het chaotisch button mashen redelijk hard af. De game vraagt een bewuste planning en evenwicht tussen aanvallen en ontwijken. Er is nog een laatste troef die een Watcher in handen heeft en dat is de synchronisatie die je hebt met je Daemon. Links onderaan je scherm zie je de percentage dalen of stijgen naargelang je aanvallen en gebruik van vaardigheden. Zodra je het punt van 100% passeert heb je de kans om je Daemon zich te laten ‘manifest’-en en zijn krachten voor korte tijd nog uitgebreider te gebruiken.

Deze game snijdt ongemakkelijke en diepzinnige onderwerpen aan. Ondanks zijn speelse stijl zal deze game voor menig gamers de serieuze snaar raken. De gameplay is gevarieerd en draagt eraan bij dat deze game niet dient als luchtige hap. Desalniettemin voorziet deze game liefhebbers van een toffe RPG die creativiteit stimuleert en spelers de kans geef om hun speelstijl te bepalen aan de hand van beschikbare Daemons. Ik merk dat er voorstanders en tegenstanders zijn van de speelstijl en vormgeving, maar wie zich er van bewust blijft dat dit geen snelle hack and slash game is zal zich zeker amuseren met deze RPG.

• diepgaande sfeer
  • boeiende, niet alledaagse, onderwerpen

• aanvallen sluiten niet mooi aan elkaar aan tijdens gevechten