One Punch Man: A Hero Nobody Knows

One Punch Man: A Hero Nobody Knows
One Punch Man: A Hero Nobody Knows

Hadden we als kind niet allemaal dezelfde fantasie en droom? Wat wilden we later worden als we groot zouden zijn? Toch een superheld zeker! Sterker dan Superman, sneller dan de Flash, vindingrijker dan Batman, en met alle krachten van de X-men gecombineerd. Ik gok dat we allemaal deze droom hebben laten varen, maar dat geld niet voor de protagonist van deze nieuwe anime-game. Met een titel als ‘One Punch Man’ kun je al raden welke superkracht er in de serie voorkomt. Eens kijken of de game een even harde dreun kan verkopen als de anime, manga en webcomic.

Maak kennis met Saitama, One Punch Man voor de kijkers, een man die een held is voor de ‘fun’. Hij leeft in een alternatieve versie van de aarde waar rampen, mutaties, superhelden, superschurken en allerlei kwaadaardige gebeurtenissen dagelijkse kost zijn geworden. Er is daarom een Heldenvereniging opgericht die mensen moet beschermen en allerlei grote en kleine taken op zich neemt. Saitama is een erg doorsnee persoon met als uitzondering dat hij zo sterk is geworden dat hij alle vijanden met een enkele slag kan verslaan. Buiten die eigenschap is hij echter een nuchter, naïef, droog en onboeiend persoon. Sterker nog, door zijn overweldigende kracht is hij zowat elke uitdaging in het leven verloren en beleeft nergens nog plezier in. Dit druipt trouwens overduidelijk van zijn mimiek en persoonlijkheid af, wat in de reeks meestal voor erg komische beelden zorgt.

One puuuuuuunch!!!!

Hoe speel je een volledig spel als iemand die iedereen kan uitschakelen met een enkele slag? Eigenlijk doe je dat niet, of toch alvast niet vaak. Je speelt als een nieuwe held die zich zojuist heeft lid gemaakt van de heldenvereniging. Je hebt dus de laagste rang in de vereniging, geen naambekendheid en geen bijdrage aan de wereld. Uiteraard wil je jezelf bewijzen en een bijdrage leveren als held. Hiervoor ga je aan de slag om grote en kleine missies te volbrengen. Het spel speelt zich af in het eerste seizoen van de anime van de franchise. Je komt hierbij de kernfiguren en situaties tegen die Saitama ook leerde kennen. Het verhaal van het spel is het verhaal dat zogezegd net buiten de serie gebeurde. Op deze manier wordt je subtiel, en relatief geloofwaardig, betrokken bij het originele verhaal en diens personages. Zo begin je aan je avontuur om het te maken in de wereld en de heldenvereniging. Gaandeweg leer je meer personages kennen en krijg je de kans om meer, en zwaardere, missies te volbrengen. Daarnaast kun je jezelf personaliseren en uitrusten met allerlei gadgets. Al de personages die je leert kennen kun je vanaf dat moment gebruiken in de multi-player mode en kunnen je assisteren in je gevechten van de storymode.

What’s your superpower?

Tijdens het verhaal krijg je dus de kans om je eigen personage te personaliseren. Dit doe je niet alleen esthetisch maar ook inhoudelijk. Zo kies je wat voor kracht/talent je juist hebt. Ben je een krachtpatser, techneut met wapenarsenaal, psychisch begaafde held,… Daarbij pas je, als je wilt, ook je kledij, fysiek voorkomen en mimiek aan. Hoe leuk en uitgebreid dat dit ook klinkt, merk ik hier al onmiddellijk het eerste pijnpunt van dit spel op. Ik had al erg snel in het spel door dat de afwerking wat te wensen overliet. De mimiek die ik heb ingesteld op mijn avatar blijft constant hetzelfde, zonder enige speling of verandering naargelang de situaties of conversatie. Terwijl dit in de franchise erg komisch en amusant is uitgewerkt bij Saitama stoorde het me al erg snel bij mijn eigen personage aangezien het duidelijk kwam door gebrek aan afwerking. Neem daarbij ook nog in rekening dat er eigenlijk weinig variatie in de tegenstanders en helden zit. Veel te vaak heb ik een persoon op mijn beeld gehad waarvan ik onmiddellijk inzag dat het bijna een copy-paste was van een eerder persoon met een minimale bijwerking in kleur, accessoire of eigenschap. Het spel maakt gebruik van een klassiek EXP-systeem. Per gevecht krijg je een score die je EXP beïnvloed en je zo doet groeien. Bij iedere ‘level up’ krijg je een zekere hoeveelheid skill points die je kan gebruiken op je eigen statistieken of beïnvloed je de helden die je bij je gevechten te hulp zullen schieten.

Fight to survive

Het is wel duidelijk dat het spel draait rond het verslaan van je tegenstanders. Bij zowat elke missie, groot of klein, kom je wel in een gevecht terecht. De gevechten vinden plaats in een 3D-arena waarin je je tegenstanders kunt ontlopen of opzoeken. Zoals ik al zei, gebeurt er vanalles in de wereld van One Punch Man en dit zul je ook al snel merken tijdens je gevechten. Zo word je al snel geconfronteerd met allerlei factoren. Tijdens je gevechten krijg je vaak een melding dat je in een gevarenzone zit en dat je snel moet afronden of moet oppassen voor het naderend gevaar. Deze situaties kunnen lopen van natuurrampen zoals bliksemschichten tot gevechten van sterkere helden die in je nabijheid komen en dus in je gevecht kunnen belanden. Niet alleen de willekeurige helden en rampen zullen invloed hebben op je gevechten, ook geplande hulpvaardige helden zullen zich met je gevechten bemoeien. Je zult op je scherm vaak een aankondiging zien van een held die je te hulp zal schieten. Hierbij loopt een timer die aangeeft hoe ver de andere held van je verwijderd is. Zodra deze timer afloopt is de held uiteraard bij je aangekomen en heb je de mogelijkheid om te wisselen tussen je eigen personage en je betrokken held. De timer van deze held is beïnvloed door de kracht en rang die hij heeft. Saitama, de ultieme held, heeft 2 minuten nodig om tot bij je te raken, terwijl anderen vaak al op een handvol tellen bij je zullen zijn. Gelukkig kun je de timer beïnvloeden door uitgebreide combo’s uit te voeren of aanvallen te ontwijken via een perfect dodge. De gevechten verlopen helaas niet zo vlot als ik zou willen en voorzien mij wel vaker van een gevoel van onrechtvaardigheid. Je personage schakelt niet vlot tussen aanvallen en verdedigen en beweegt niet zo correct als het hoort. Verder is het totaal plaatje vaak chaotisch en ongestructureerd.

Keep the city safe

Je schippert tijdens het spel dus tussen de missies. De ene vind je random op straat door een gesprek aan te gaan, de andere krijg je van de heldenvereniging. Waar de ene missie bijdraagt aan je heldenrang, kan een andere daar totaal geen invloed op hebben. Verder zit er bitter weinig verschil in de missies, en dat bedoel ik op alle vlakken. Al snel merk je dat de meeste missies en gevechten sterk op elkaar lijken. Gelukkig maken je stats wel duidelijke verschillen en merk je al snel of je wel al geschikt bent voor de belangrijkere hoofdmissies van de heldenvereniging. De stad is verder ingedeeld in klassieke en eigenlijk overbodige sectoren. Je begint het verhaal met slechts een klein gedeelte van de stad toegankelijk en speelt, gelinkt aan het verhaal, meerdere delen vrij. Zelfs met alle delen van de stad vrijgespeeld blijft het echter een kleine kaart. Ik vind het daarom onnodig dat je voorzien wordt van een fast travel optie. Op enkele minuten heb je de stad immers van de ene hoek naar de andere doorlopen. Daarbij heeft de stad, hoewel de sectoren voorzien zijn van duidelijke kenmerken en eigenschappen, niet veel boeiends of echte variatie te bieden.

Hoewel de game enkele serieuze minpunten heeft zoals de eentonige en soms onnauwkeurige afwerking en ongevarieerde gevechten, is het toch een spel met charme. Misschien is het door de leuke franchise, de constante link met een succesvolle animereeks of de uitdaging die de vooruitgang van het spel met zich meedraagt, maar ik blijf het spel spelen. De game is gebaseerd op een goed idee maar is zeker niet een topgame zoals we van Bandai gewend zijn. Ik kan volledig begrijpen dat sommige fans van de franchise redelijk teleurgesteld zullen zijn met de afwerking van het spel terwijl er een even grote groep van diezelfde fanbase toch fan zullen zijn van de creatieve aanpak van de franchise. Het is fijn om Saitama te hebben als speelbaar personage, ook al betekent dit dat je het gevecht al hebt gewonnen door eender welke aanvalsknop in te drukken. Uiteraard is dit 1 personage, of zelfs alle bekende personages bij elkaar, niet genoeg om de game te redden van de middelmatigheid. Het is echter het personage dat de franchise tot het succes maakt dat het is en is daarbij ook zowat de zonnestraal dat mij deze game doet spelen.

• Gebaseerd op een leuke franchise
  • Creatieve aanpak
  • Saitame kunnen gebruiken