Ni No Kuni: Wrath of the White Witch Remastered

Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Ni No Kuni is een reeks dat heel veel verschillende meningen kent. Sommige vinden het de beste RPG die ze ooit hebben gespeeld andere vinden er niets speciaals aan. Daar is uiteraard niets mis mee! Is de remastered versie de moeite waard om op te pikken? Of je de game nu eerder al gespeeld hebt of niet, let’s dive in!

Rewriting History

Wist je dat Ni No Kuni: Wrath of the White Witch niet de eerste game was uit de reeks? De allereerste game stamt eigenlijk al af van 2010 als een DS-game genaamd Ni No Kuni: Dominion of the Dark Djinn. Deze is helaas nooit tot bij ons in Europa geraakt en is enkel gereleased in Japan. In 2011 kwam de originele Japanse versie uit van Ni No Kuni: Wrath of the White Witch op PS3. De Europese versie kwam dan weer pas uit in 2013. Dit was dus de eerste keer dat wij Europeanen kennis maakte met deze reeks. En uiteindelijk in een niet nog niet zo ver verleden kwam Ni No Kuni II: Revenant Kingdom uit in 2018. Voor alle arme stakkers die vroeger geen PS3 hadden, is er nu een remastered versie uitgebracht van de 2013 game. En dit op PS4, PC en Nintendo Switch!

Once upon a time in another world

Over de story ga ik in deze review niet te ver uitweiden aangezien we hier meer zullen focussen op het verschil tussen de originele en remastered versie. Maar ik geef je met plezier wel in grote lijnen het verhaal mee, zonder te spoilen uiteraard! Je speelt met Oliver uit Motorville, een onschuldig en braaf kind met de beste bedoelingen. Na wat kattenkwaad uit te halen en een ritje te maken met een voertuig dat zijn vriend Philip zelf in elkaar heeft gestoken, beland hij in de rivier. Al een geluk was zijn moeder naar hem op zoek en kan ze Oliver nog net op tijd uit het water halen. Helaas werd de druk haar wat te veel omdat ze een zwak hart heeft en slaakt ze uiteindelijk haar laatste zucht. Oliver is dan zo verdrietig dat hij zich opsluit in zijn kamer en begint te huilen. Zijn tranen vallen op een pop die daardoor tot leven komt. De pop blijkt een elf genaamd Drippy te zijn die van een andere wereld komt. Hij ziet meteen dat Oliver ‘The Pure Hearted-One’ is. Drippy vertelt Oliver dat zijn wereld in grote problemen zit door de acties van Shaddar, the bad guy in dit verhaal. En enkel The Pure Hearted-One kan Shaddar verslaan.

Drippy neemt je dan mee naar zijn wereld en vertelt Oliver dat voor elke persoon dat in zijn wereld leeft ook een Soulmate heeft in de andere wereld. Zo komen ze op een plan om zijn moeder te gaan redden door haar Soulmate te gaan zoeken in de andere wereld en ook eens een hartig woordje te gaan praten met Shaddar.

Familiar Fight

Ni No Kuni heeft een apart combat systeem. Je kunt met Oliver zelf vechten daar te slaan met je toverstok en toverspreuken te gebruiken. Verder kan hij ook Familiars oproepen om voor hem te vechten die elk hun sterktes en zwaktes hebben. Je kan deze wisselen tijdens het gevecht zoveel je wilt, maar je levensbalk is wel gedeeld dus als één van de Familiar of jijzelf neergaat, is het game over. Je kan je Familiars ook levelen door ze eten te geven en ermee te vechten. Verder kan je ook voor hen en jezelf uitrusting kopen om je stats te verbeteren. De game heeft zoveel hoekjes en kantjes zowel in de wereld als in je menu’s die je kan verkennen zodat je je niet snel zal vervelen.

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de originele versie en de remastered? Eigenlijk is dit puur grafisch, de game zelf is 100% identiek aan de originele versie. Je kan op de PS4 Pro in je beginscherm kiezen hoe je wilt spelen. Ofwel op 4K en 30 FPS ofwel op een lagere resolutie en op 60 FPS. Om de beste vergelijking te kunnen maken, heb ik de lagere resolutie gekozen aan 60 FPS. Grafisch was de game in 2013 al een pareltje, en dat is in deze versie niets minder waar. De grafische verschillen zijn miniem maar je merkt wel een verschil als je beide schermen naast elkaar legt.

De game op zich blijft één van de betere RPG’s dat ik ooit gespeeld heb dus de remastered versie in huis halen was voor mij een logische keuze. Voor de gamers die zich afvragen ‘Zou ik deze game spelen?’, zal ik het simpel houden. Heb je de game eerder gespeeld en vond je deze toen geweldig? Dan is kopen de boodschap. Heb je de game eerder gespeeld maar vond je er niets speciaals aan? Dan is het niet per sé de moeite. Heb je enkel de tweede game van Ni No Kuni gespeeld en vond je deze geweldig en wil je weten hoe de eerste game zo populair is geworden? Dan zou ik hem zeker in huis halen!

Ni No Kuni: The Wrath of the White Witch Remastered is een game voor alle RPG-fans, of je de reeks nu kent of niet. De gameplay mechanics zitten zeer fijn in elkaar. Je moet er misschien even aan wennen maar eens je het onder de knie hebt, voel je je meer en meer powerful te voelen! Ondanks de grafische verschillen redelijk subtiel zijn, heb ik toch genoten om deze geweldige game weer eens te kunnen spelen op de moderne consoles van deze tijd.

• Blijft een parel van een game
  • Combat system
  • Meeslepend verhaal