Neverwinter Nights: Enhanced Edition

Neverwinter Nights: Enhanced Edition
Neverwinter Nights: Enhanced Edition
Release Datum:Genre:, Platform:, , , Ontwikkelaar:, , Uitgever:Getest op:

Reeds enkele jaren speel ik zowat maandelijks een D&D, oftewel Dungeons & Dragons, sessie met een groepje vrienden. Maar mijn voorliefde voor de wereld van D&D stamt van een eerder tijdperk af. In 2002 verscheen er namelijk het spel Neverwinter Nights dat zich afspeelt in het D&D universum. Uiteraard kende ik toen helemaal niets af van de wereld, de lore en de achterliggende mechanics. Zoveel jaar later, en met de komst van de Enhanced Edition, kan dus deze opportuniteit niet aan me laten voorbijgaan om mij weer onder te dompelen in de nostalgie en de wereld van Neverwinter. Eens kijken of ik na al die jaren met meer kennis ook meer plezier kan halen uit deze game.

You are a welcome sight, as always

Neverwinter Nights speelt zich dus af in de fictieve wereld van de D&D “the Forgotten Realms” campagne. Het spel speelt zich deels af in Neverwinter, wat gelegen is langs de “Sword Coast” van Faerûn, maar voornamelijk in de nabijgelegen streken richting het noorden waar de stad Luskan zich bevindt. Aangezien we een Role Playing Game spelen, volgen we tijdens het avontuur je zelf gemaakte personage, die uiteindelijk de held zal worden van het verhaal. Na het aanmaken van je personage, het kiezen van je class en skills (hier komen we zo meteen nog op terug) bevinden we ons in een training centrum voor helden die de redding kunnen betekenen van de stad Neverwinter. Het gebouw wordt aangevallen en vier “Waterdhavian” beesten, die nodig zijn om een geneesmiddel te maken tegen de plaag die de streek teistert, ontsnappen tijdens de aanval. Je hoort het al mijlenver aankomen, maar jij bent dus de enige hoop om deze wezens terug te vinden en te onderzoeken wie achter de aanval zat. Dit is uiteindelijk nog maar het eerste van de vijf hoofdstukken, en dan hebben we de uitbreidingen nog niet meegeteld die ook in deze game zitten.

Neen, meer van het verhaal ga ik dus ook niet vertellen. Maar geloof me, er is meer dan genoeg om te ontdekken en om je wel wat uren zoet mee te houden. Naast het hoofdverhaal zijn er ook nog een hele hoop extra missies die je kan doen, dus snel vervelen zal je je wel niet doen. Of misschien wel, want het spel is zeker en vast niet het mooiste als het aankomt op presentatie of visuele pracht en praal. Je moet je natuurlijk bewust zijn van het feit dat we een, weliswaar “enhanced”, game uit 2002 spelen. En dat toont zich wel in de ruwe 3D modellen van de personages. Je kunt in- en uitzoomen op je directe speelomgeving, en zelf koos ik er voor om zo ver mogelijk uit te zoomen. Niet enkel om meer te zien, maar ook omdat de mindere mooi ogende grafics mij dan niet zo opvielen tijdens het spelen. Gelukkig is er wel de ijzersterke soundtrack die in elke situatie perfect aansluit. Ik zou veel van de tracks zelfs gewoon willen gebruiken tijdens onze reguliere D&D sessies om de juiste mood te creëren!

Rolling a natural 20!

De game mechanics zijn gebaseerd op de Dungeons & Dragons 3rd edition regels. De exacte regels zijn wat moeilijk uit te leggen, maar in het kort komt het er op neer dat zowat alle acties bepaald worden door het rollen van dobbelstenen. Om maar een klein voorbeeld te geven: Mijn Barbarian wil een vijand aanvallen, dus de computer rolt digitaal een 20-zijdige dobbelsteen (een D20 genaamd) om te kijken of ik de vijand raak. Het resultaat van mijn rol wordt vergeleken met de AC (Armor Class) van de vijand, en als mijn getal hoger is, dan raak ik de vijand. Dan rolt de computer een tweede dobbelsteen, afhankelijk van mijn wapen, om te bepalen wat de schade is. Van sommige dobbelsteen rollen, vooral in gevechten, toont de computer in het spel de resultaten in het chat venster. Van andere, zoals “Perception” checks, zal dit niet getoond worden en op de achtergrond berekend worden. Dit zijn dus allemaal zaken die ik vroeger niet wist of besefte, waardoor ik gefrustreerd moest toekijken hoe mijn character constant zijn doel miste.

Is het dan noodzakelijk om voorkennis te hebben van D&D, de wereld of de lore? Neen, absoluut niet. Maar het helpt natuurlijk wel om je sneller thuis te voelen en om met meer zelfvertrouwen keuzes te maken. Gelukkig helpt het spel nieuwkomers wel heel goed door aanbevelingen te geven bij je opstart. Vanaf het moment dat je je spel start en je character moet samenstellen, zal hij een recommended class kunnen aanbevelen en welke skills en ability modifiers je dan best neemt. Bij elke level up kan je het systeem opnieuw voor jou laten kiezen, maar je kan ook op elk moment zelf terug beslissen hoe je je character verder uitbouwt. Ook nadat je zelf een paar eigen keuzes hebt gemaakt, zal het systeem daarna nog steeds je kunnen helpen met aanbevelingen. Je hoeft overigens ook niet bij één class te blijven, hoewel het aangeraden is om de eerste paar levels toch wel een main class te kiezen en deze wat uit te werken alvorens te gaan dual classen.

You can take the barbarian out of the tavern, but he can take the blood out of your body

Afhankelijk van je gekozen class en skills zal je dus verschillende acties ter beschikking hebben. Deze kan je koppelen aan een “Radial Command”, een ring die je snel kan oproepen met een toets om zo snel een actie te selecteren. Neverwinter Nights werd oorspronkelijk gemaakt voor de computer waar alles gedaan werd met muis en toetsenbord. De transitie naar console is toch wat stroef en je kan met een controller uiteindelijk ook wel snel genoeg in elk menu geraken en je acties vlot uitvoeren, na een paar uur spelen en je neer te leggen bij de limitaties. Mocht je toch als speler hier minder vlot mee weg zijn, kan je ook het spel pauzeren en dan op je eigen tempo door de menu’s gaan om je volgende actie uit te zoeken. In het pauze menu zien we dus de snelkoppelingen naar verschillende andere menu’s. Om te zorgen dat je niet verloren loopt, is er ook de mogelijkheid om vanuit het pauze menu de map te tonen in het spel. Deze is vrij basic, met slechts enkele ingangen op aangeduid en je huidige locatie. Maar toch vrij cruciaal als je niet in rondjes wil blijven lopen. Verder zien we nog een hele belangrijke functie, en dat is de functie om je progressie op te slaan. Dit kan je eender waar en op welk moment dan ook. Let hier goed bij op dat je steeds op een veilige omgeving opslaat, en probeer ook meerdere saves te maken zodat je geen uren progressie verliest door ergens op een verkeerd moment op te slaan.

Doodgaan in Neverwinter Nights is overigens geen ramp. Je kan er voor kiezen om terug tot leven te komen, meestal in de laatste tempel die je bezocht, ten koste van wat geld en een deel van je experience punten. Het alternatief is om een vorige save file te laden. En geloof me, als je niet goed voorbereid confrontaties aan gaat, zal je vaak die keuze moeten maken. Gelukkig kan je ook huurlingen inhuren die met je mee vechten. Het spel gaat ervan uit dat je een huurling mee neemt, zelfs op de makkelijkste stand. Beslis je toch alleen te gaan? Good luck, de kans dat je levend het einde van een kerker ziet, is heel erg klein. Nog een laatste tip, je kan overal ook een korte rust pauze nemen waardoor je levenspunten (en die van je huurling) weer bijkomen. Dit kan je natuurlijk alleen doen als er geen vijanden in je buurt zijn en als je even geen andere acties hebt gedaan. Het kost je helemaal niets én je spaart er nog eens potions mee uit!

En zo vult de console port van Neverwinter Nights het rijtje Classical Role Playing Gamess aan naast de Baldur’s Gate games, Icewind Dale en Planescape Torment. Neverwinter Nights is geen perfecte game, zeker niet op grafisch vlak, maar is zeker een interessante ervaring voor mensen die zich graag wat willen verdiepen in de lore van D&D en niet vies zijn van een uitdaging. Hoewel het allesbehalve een makkelijk spel is, wordt er wel gezorgd dat spelers voldoende hulp krijgen om toch een leuke ervaring te hebben in het spel. Bereid je wel voor om vaak te sterven en maak er alvast een gewoonte van om vaak te saven, iets wat je in een echt D&D tabletop avontuur helaas niet kan doen. Echter moet nog even gezegd worden dat de Switch versie niet de meest geweldige ervaring biedt. Al vanaf het begin had het spel enorm veel problemen om vlot te kunnen draaien en waren er heel wat framedrops en slowdowns. Ook had ik gehoopt op touch controls om het gevoel van het spelen met de muis te emuleren, maar ook dat ontbrak hier helaas. De Switch port kan ik dus met moeite aanraden, maar van wat ik gehoord heb zouden andere versies het wel beter doen.

• Neverwinter Nights herontdekken mét alle expansions!
  • Zeer goede soundtrack
  • Interessante verhaallijn