Need For Speed Payback

Jimmy
Need For Speed Payback
Need For Speed Payback

Need For Speed Payback is ondertussen alweer deel 23 uit deze populaire reeks. NFS Payback is ontwikkeld door Ghost games, ze ontwikkelden eerder ook NFS Rivals en de reboot, Need For Speed (2015). Net als bij de reboot heeft Ghost games twee jaar de tijd gekregen om Need for Speed Payback te ontwikkelen. Het resultaat is dan ook een mengeling van de beste elementen uit deze legendarische racing reeks, gecombineerd met enkele nieuwigheden.

Need For Speed speelt zich af in het fictionele Fortune valley, waarin je het met drie personages zal opnemen tegen de misdaad organisatie: “The House”. Deze organisatie heeft jou team verraden waardoor jij samen met je team wraak zal gaan proberen te nemen. Het verhaal wordt verteld door middel van cutscenes en missies die je tijdens de game moet zien te voltooien.  Hoewel het verhaal best cliché is, zijn deze momenten best aangenaam om te volgen.

Het lijkt hierdoor dan ook af en toe alsof je naar een Fast and Furious film zit te kijken, hetzij dan wel met slechte acteurs. De voice acting voelt erg geforceerd aan en is bij momenten tenenkrommend slecht. Je krijgt nooit echt het gevoel dat er een echte klik is tussen de personages door de mindere prestaties van de voice actors. Je hoort het helaas net iets te goed dat deze gewoon maar eventjes hun teksten aflezen en afraffelen. Gelukkig  hebben de echte acteurs uit Need For Speed (2015) die nogal cringeworthy acteerden, samen met het bombardement aan fist-bumbs en de “bro” uitspraken plaatsgemaakt voor geanimeerde personages. Dus dat is alvast een erg positief gegeven. Een ander positief punt is het feit dat je niet meer constant telefoon krijgt van je crewleden, want ook dat was een grote ergernis in Need For Speed (2015).

Het is ook niet zo dat je continue naar scenes zal moeten staren, of altijd maar missies moet uitrijden. Deze dienen enkel om verder te geraken in het verhaal, en om op die manier nieuwe events te unlocken. Hierdoor zijn de verhalende delen zelfs een leuke afwisseling van het normale  race geweld. Need For Speed Payback kent vijf verschillende beschikbare disciplines. Racen, drag, driften en runner events, deze laatste draait om het ontsnappen aan de politie als getaway driver. Nieuw in deze game zijn de offroad races die nu ook eindelijk te vinden zijn in Need For Speed. De drie speelbare personages hebben trouwens ook elk hun eigen specialiteiten.  Tyler bijvoorbeeld is vooral te vinden voor events gebaseerd op snelheid, zo zal hij alle gewone races en drag races op zich nemen. Mac vervolgens is vervolgens de aangewezen persoon voor offroad en drift races. Tenslotte is er ook nog Jess die de taak als getaway driver voor de runner events op haar neemt.

Je kan zelf kiezen op welke volgorde je de beschikbare events zal spelen. het is dan ook niet zo dat je een volledige reeks onmiddellijk moet afwerken, je kan alles op eigen tempo uitrijden. Wanneer je aan een race begint kan je trouwens ook een side bet doen. Hierbij ga je een weddenschap aan voor een bepaalde challenge. Slaag je hierin dan zul je extra credits ontvangen na het winnen van de race. Sla je hier niet in dan ben je de ingezette credits natuurlijk kwijt. Je kan echter ook gewoon deze side bet weigeren.

Er valt trouwens veel meer te doen dan alleen maar racen en missies uit te spelen. Zo zijn er ook voldoende nevenactiviteiten beschikbaar.  Enkele voorbeelden hiervan zijn de speed runs om uit te rijden, speed traps waarbij je zo snel mogelijk voorbij de flitspaal moet rijden, drift zones, en jumps waarbij je zo ver mogelijk moet zien te springen met je wagen. Wanneer je deze extra activiteiten juist hebt uitgevoerd zal je credits ontvangen en krijg je ook een rating van één tot drie sterren. Hoe beter je het hebt gedaan, hoe meer sterren je zal ontvangen natuurlijk.

Wanneer je voldoende sterren hebt verzamelt krijg je een shipment. Deze shipments zijn de de helaas ondertussen gangbare loot boxes. Gelukkig kan je deze unlocken door de activiteiten te voltooien, maar wie het wil kan er uiteraard ook geld tegenaan gooien. In deze shipments kan je verschillende dingen halen. Zo kan je extra credits ontvangen, part tokens ( daarover dadelijk meer), en vanity items. Deze laatste zijn items die je kan equippen op je wagen, zoals led verlichting in verscheidene kleuren voor underglow, of claxons voor je wagen. Want inderdaad, je kan claxonneren in deze game. Daarnaast kan je deze shipments ook verdienen door extra challenges uit het pauze menu uit te spelen. Hiervoor moet je bijvoorbeeld een bepaald aantal vrienden verslaan, of een aantal near misses uitvoeren.

Naast al het racen kan je ook je wagen gaan uitbouwen en tunen. Net zoals in NFS Underground en de vorige NFS game, kan je ook hier je auto volledig naar wens aanpassen. Je kan vrijwel alle onderdelen vervangen. Je kan nieuwe voor en achter lichten plaatsen, andere bumpers, side skirts, spoilers, velgen, noem maar op, alles dat je kan bedenken is mogelijk. Wel is het zo dat je niet meteen alles kan aanpassen. Sommige onderdelen kan je pas veranderen na het voltooien van enkele activiteiten. Om andere zijspiegels te unlocken dien je eerst drie speed traps te voltooien met een rating van 2 sterren. Alle unlocks zijn vrij makkelijk te doen, dus gaandeweg zal je steeds meer mogelijkheden unlocken. Je kan echter niet alleen de onderdelen veranderen, maar je kan ook zelf een complete paint en decal sets ontwerpen voor je wagen.

Je moet natuurlijk ook je wagen competitief houden, dus dien je natuurlijk ook performance upgrades uit te voeren. Deze upgrades kan je aanschaffen in de tuning shops. Hier kan je de verschillende onderdelen aanschaffen. Deze hebben naast de gebruikelijke upgrades in sommige gevallen ook perks aan zich hangen. Sommige van deze perks leveren meer snelheid, meer nitro of een langere sprongafstand op, waardoor je net dat ietsje verder kan springen in een activity, of net dat beetje sneller bent om de concurrentie te verslaan.

Telkens je een race weet te winnen krijg je er trouwens weer een onderdeel bij. Je kan dan meteen kiezen of je deze op je wagen monteert, naar je garage stuurt, verkoopt voor credits of inruilt voor een parts token. De part tokens ken je ook in de tuning shop gebruiken voor trade ins. Hierbij ga je met een soort roulette spelen om zo proberen betere items te krijgen dan je al kon kopen in de tuning shop. Een spin kost 3 part tokens, en je kan zelf één enkel slot kiezen dat je alvast zeker wilt hebben, de rest zal random worden gekozen door de spin. Zo kan je opteren om bijvoorbeeld voor een nieuwe turbo of motorblok te spinnen. Of kan je de gewenste perk of merk van het onderdeel kiezen. Want wanneer je ten minste drie onderdelen van hetzelfde merk monteert zal je een stats boost ontvangen. Welke boost je krijgt hangt af van het merk dat je hebt gemonteerd.

Je zal trouwens ook af en toe even moeten grinden om je wagen level hoog genoeg te krijgen voor een bepaalde race, want anders is het mogelijk dat de andere racers gewoonweg te snel zijn. Gelukkig kan je indien je het geld niet hebt voor nieuwe onderdelen, ook alle reeds uitgereden races weer opnieuw uitrijden, waarna je bij een overwinning weer een onderdeel krijgt voor je wagen. Dit is trouwens geen straf, want deze races worden gescaled naar het niveau van je wagen, waardoor je altijd weer een leuke uitdaging hebt aan de races. Het levert dus enkel maar meer race plezier op.

De besturing van Need For Speed Payback is net zoals bij de vorige game even wennen, zeker wanneer je sim games gewent bent. De wagens voelen bij momenten vrij drifty aan en  deze besturen verre van realistisch. Maar dit is natuurlijk geen probleem, want Payback is natuurlijk een arcade racer. Laat je dus zeker in het begin niet afschrikken door deze besturing, want voor je het weet vlieg je door de bochten als een pro en behaal je de ene na de andere overwinning. Je zal dan ook vrij snel plezier vinden in deze besturing, en NFS draait natuurlijk om de fun die je eruit kan halen.

Audiovisueel zit het best wel goed met deze game, al is het zeker niet de mooiste game. De wagens zien er bij momenten prachtig en gedetailleerd uit. Helaas kan dit niet altijd van de omgeving gezegd worden. De landschappen zijn net zoals de hele game absoluut niet lelijk, maar het is zeker niet de mooiste game die beschikbaar is. Het is dan ook snel duidelijk dat de focus voor de graphics vooral ligt op de wagens. En daar is op zich ook niet zoveel mis mee, want meestal passeer je de omgeving toch aan een rotvaart. Het is enkel een beetje jammer als je dan kijkt naar games zoals Forza Horizon 3, waarin ook de omgeving prachtig is. Op vlak van geluid stelt Payback niet teleur, de motoren van de wagens klinken indrukwekkend, en de game kent een uitgebreide soundtrack met sterke nummers in diverse genres.

Tenslotte is er ook nog een online mode, waarin je kan kiezen of je aan casual of ranked events zal deelnemen. Hierbij zal je telkens vijf races afwerken tegen zeven andere spelers. Je kan kiezen welke auto’s je zal meenemen in de lobby. Denk echter goed na, want je kan deze tijdens het event niet meer inwisselen of aanpassen. Heb je echter geen geschikte wagen? Dan kan je er ook altijd met een leenwagen rijden die wel krachtig genoeg is.

Need For Speed Payback is niet de beste Need For Speed, maar zeker ook niet de slechtste. Dankzij de talrijke races en leuke missies zal je jezelf af en toe zelfs in een Fast and Furious film wanen. Ondanks het overbodige verhaal is Payback een zeer vermakelijke arcade racer geworden, die zowel fans als nieuwkomers best veel plezier kan opleveren. Dankzij de talrijke aanpassingsmogelijkheden van je wagens blijft Need For Speed de koning op het vlak van tuning in games.

• Leuke gevarieerde gameplay
  • Grote open wereld
  • Veel Tuning mogelijkheden

• Overbodig verhaal
  • Grinden
  • Slechte voice acting
7.5

Jimmy
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien