Need for Speed Heat

Jimmy
Need for Speed Heat
Need for Speed Heat
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:,

Need for Speed fans vragen al jaren naar een vervolg op de Need for Speed Underground games. Met Need for Speed Heat belooft EA een spirituele opvolger te brengen van de Underground titels. Ik ben zo één van die gamers die al jaren op een vervolg van deze uitstekende NFS games wacht. Bijgevolg heb ik stevig mijn tanden in NFS Heat gezet om uit te pluizen of deze titel inderdaad als spiritueel opvolger gezien kan worden.

Naar goede gewoonte beschikt ook deze Need for Speed over een mix van racen, tunen en verhaal. Het verhaal is wederom niet enorm spectaculair, maar deze keer ook niet cringe-worthy en niet storend. De game bevat een standaard Fast & Furious-achtig verhaaltje. Het past bij de game, het zet de toon voor de rest van het spel, maar memorabel wordt het echter nooit. kortom, als je het wil, kan je het verhaal compleet negeren. Het draait hier uiteindelijk dan ook vooral rond racen en tunen.

Payback

Het is ook op dit laatste vlak dat de game uitblinkt. EA heeft geleerd van de voorgaande games, en heeft de beste elementen uit de vorige games hergebruikt om zo tot een strak totaalpakket te komen. Weg zijn de microtransacties, weg zijn de idiote upgrade kaartjes uit NFS Payback. In NFS Heat kan je weer naar hartenlust auto onderdelen kopen en deze zo vaak upgraden als je zelf maar wil. Het is dus geen eindeloze grind meer in de hoop een goed upgrade kaartje te krijgen. Je dient natuurlijk wel genoeg geld te hebben voor je upgrades, maar dit verdien je makkelijk tijdens de talrijke races die je kan ondernemen.

Nieuw in Heat is de mogelijkheid om zelf te switchen tussen dag en nacht. En dit wanneer je maar wil. Overdag zal je deelnemen aan legale afgebakende races waarin je geld verdiend om je wagens te kunnen upgraden. Tijdens de nacht gaat het om “rep” (reputatie) op te bouwen door deel te nemen aan illegale straatraces en door chaos te creëren tijdens politie achtervolgingen, en om uiteraard ook weg te komen van de politie. Het kan meermaals voorvallen dat je lekker illegaal aan het racen bent, en je tijdens de race gestoord wordt door politie die je onderweg kan tegenkomen. Je zal de race nog steeds kunnen uitrijden, maar je zal de hele race gestoord worden door deze politie eenheden. Als je snel genoeg bent kan je deze tijdens de race al ontkomen. Lukt dit niet, dan zal je na de finish meteen verder moeten rijden om alsnog aan de politie te ontkomen.

Heat

Wanneer je weet te ontsnappen kan je ervoor kiezen om nog wat meer politie te gaan pesten, of je opgebouwde rep te gaan banken. Want hou er rekening mee dat wanneer je opgepakt wordt je al de verdiende rep kwijtspeelt. Maar aan de andere kant, hoe langer je de politie uitdaagt zonder te banken, en hoe meer races je rijdt, hoe sneller je rep zal stijgen. Je zal merken dat je heat level stijgt, welke als multiplier dient waardoor je natuurlijk een pak meer rep opbouwt. Je zal hier dan ook strategische keuzes moeten maken. Ga je voor easy rep, wat minder oplevert, maar met succes verzekerd. Of ga je – met risico om alles kwijt te spelen – de politie verder pesten om met je heat level  veel rep bijeen te sprokkelen. De keuze is aan jou.

Most Wanted

De politie is trouwens erg agressief in deze game. Je zal van goede huize moeten zijn om hier snel weg te komen. Op de lage heat levels valt het allemaal best goed mee, je raakt snel weg, en je rijdt ze vrij vlot in de prak. Echter wordt het behoorlijk pittig zodra je de hogere heat levels weet te behalen. De politie bijt in je enkels als een hongerige pitbull en laat je niet meer los voordat ze jou volledig total loss hebben gereden. Oppassen dus, want het zal je snel een hoop rep kosten.

Ondertussen heb je me meermaals over rep zien praten, en vermoedelijk vraag je je ondertussen af waarvoor je deze gebruikt. Zoals ik eerder al aangaf zal je met geld nieuwe wagens en onderdelen kunnen kopen. Rep gebruik je dan weer om nieuwe onderdelen en wagens te unlocken, waarna je deze met je geld kan aankopen. Het is in deze game geen eentonig taakje om beide te verzamelen. Als je een beetje goed rijdt heb je in een mum van tijd lekker veel geld en rep verzameld om zo het wagenpark van je dromen te ontwikkelen.

The Run

Belangrijk bij een game als deze is natuurlijk het rijgedrag van de wagens. Bij NFS Payback hoorde ik vaak van mensen dat ze de game net iets te drifty vonden rijden. En toegegeven, ik ben één van die mensen. In het begin dat ik die game speelde stoorde het mij niet, ik dacht immers dat het aan die specifieke wagen lag. Gaandeweg ontdekte ik echter dat dit niet het geval was. En heel eerlijk, dankzij het rijgedrag in Payback, het belachelijke loot box gedoe en de nog belachelijkere tuning kaartjes heb ik Payback als enige NFS game nooit uitgespeeld. Gelukkig kan ik melden dat dit met NFS Heat niet het geval zal zijn. Deze game zal ik ook na het schrijven van deze review met veel plezier verder spelen. De besturing is nog steeds arcade, zoals het hoort bij Need for Speed en kan bij sommige wagens nog steeds erg drifty zijn, maar er is een oplossing!

Je kan het rijgedrag van elke wagen afzonderlijk aanpassen naar meer grip of deze net meer naar driften te laten neigen. En dit enkel en alleen door de juiste onderdelen te plaatsen op je wagen. Bij elk onderdeel dat je koopt is gemeld of deze voor road, racing, off-road of driften gemaakt is. Je kan vervolgens na het plaatsen ook je parameters van je wagen zien om zo te zien hoe je wagen afgesteld is. Je kan van elke wagen dus een baan machine maken die aan het asfalt plakt, of een wagen die rijdt alsof die over een ijsbaan scheert. Elke wagen heeft zo ook zijn basis parameters, waardoor je meteen ook ziet voor welke rijstijl deze het meest geschikt is. Voor elk wat wils dus.

Pro Street

NFS Heat heeft ook op grafisch vlak kunnen genieten van verbeteringen. De game ziet er net iets scherper en mooier uit. De wagenmodellen hebben net iets meer anti-alliasing dan het wagenpark uit Payback, kortom de game ziet er gewoonweg goed uit. Ook op vlak van geluid heb ik geen klachten. De wagens klinken heerlijk, en ook de muziek past zeer goed bij de game. Al mochten er wat mij betreft wel wat meer nummers inzitten, want de muziek werd voor mij nogal snel repetitief, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Gelukkig bestaat er nog iets als Spotify, waardoor je naar je eigen muziek kan luisteren wanneer je de in-game muziek uitschakelt.

De grafische pracht heeft echter wel een keerzijde. De stad waarin je rondrijdt voelt zeer doods aan. Nergens kom je voetgangers tegen, en er rijdt ook heel weinig verkeer rond. De stad is gebaseerd op Miami uit het echte leven, maar die stad voelt in het echt niet zo doods aan, geloof mij maar. Op zich is dit geen ramp natuurlijk, maar het haalt je wel een beetje uit de game zodra je tot dit besef komt. Gelukkig betekent dit ook dat het normale verkeer net wat minder in de weg zal rijden tijdens je races, maar zulke obstakels maken de races natuurlijk wel weer extra spannend. Hier heb ik dan ook een beetje een dubbel gevoel bij. Het breekt in ieder geval de game niet.

Need for Speed Heat is een zeer fijne game geworden, die de beste elementen uit de voorgaande games samenvoegt tot een zeer smakelijk en vlot naar binnenglijdend beslag. De game smaakt bij elke speelsessie naar meer met een risico op een welverdiende indigestie. NFS Heat is dan misschien niet de underground game geworden waar iedereen op zit te wachten, maar zonder twijfel wel de beste Need for Speed game in jaren. Als je me nu dan wil excuseren, ik heb nog enkele wagens te tunen en in te rijden.

• Vlotte besturing
  • Mooie graphics
  • Diverse events

• Doodse wereld
  • Repetitieve soundtrack
8

Jimmy
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien