Naruto to Boruto Shinobi Striker

Nolan
Naruto to Boruto Shinobi Striker
Naruto to Boruto Shinobi Striker
Release Datum:Genre:, , Platform:, , Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Naruto Uzumaki, de vrolijke en energieke ninja van the hidden leaf village keert terug naar onze geliefde console. Deze keer als een online multiplayer game waarbij je tegen de bekendste personages, op de memorabele locaties, je krachten kan meten. Alleen of met vrienden. Ben je klaar om mee te vechten en je waarde als ninja te tonen?

Een nieuwe start

Althans dat was toch de verwachting. Toen ik het spel voor de eerste keer opstartte en zag ik dat ik mijn eigen personage kon aanmaken, sloeg mijn fantasie al op hol over welke coole krachten ik zou kunnen gebruiken. Toen ik zag dat je alleen maar het uiterlijk van je personage kon kiezen, begon ik al een beetje sceptisch te worden. Maar ja, misschien dat je de krachten verder in het spel kunt ontwikkelen. Aangekomen in de hub locatie kreeg ik een klein gevoel van teleurstelling toen ik ontdekte dat het maar uit vijf gebouwen bestaat. Een shop, waar je jouw gewonnen scrolls kunt laten omruilen in kledij en geld, met daarnaast een inn, waar je jouw personage kunt aanpassen met nieuwe moves of kledij. Daar tegenover is er een training dojo, waar je een master kunt aanduiden die je kan trainen voor nieuwe moves te leren. Naast de dojo heb je een VR mission gebouw, waar je missies kan accepteren die je alleen of in een groep van vier kunt spelen en tot slot is er het Hokage paleis, waar je naartoe kunt gaan als je mee wilt doen aan de online tornooien of gewoon quick matches wilt spelen. Veel tijd om rond te kijken had ik niet, want ik werd al direct begroet door één van de weinige personages die er rondlopen. Deze maakte mij wegwijs bij de gebouwen en ging daarna over op de tutorial van de combat.

En wat met de storyline?

De missies volgen elkaar niet chronologisch op waardoor een verhaal ver te zoeken is. Wat de titel zou doen vermoeden is dat Naruto zijn verhaal stopt, en hij de fakkel doorgeeft aan zijn zoon Boruto. Dit is echter niet het geval aangezien ik Boruto in heel het spel maar één keer heb gezien. De personages bestaan uit een mengelmoes tussen heden en verleden met personages uit zowel de Naruto Shippuden- en Boruto-verhaallijn. Als je hierbij ook rekening houdt met het feit dat er niet echt een chronologische verhaallijn is, komt dit zeer verwarrend over. Het verhaal begint gewoon bij het VR mission gebouw, waar je je eerste missie krijgt. Hierna verschijnen er elke keer iets meer personages in de hub locatie. Elk personage geeft een missie in het VR gebouw, en na welgeteld eenentwintig missies voltooid te hebben krijg je ineens een aftiteling. De missies zelf bevatten niet veel inhoud. Zo is het gewoon elke keer een bende vijanden die je moet verslaan met op het einde een kleine baas. Verder hebben de missies weinig tot geen backstory en verband met het personage die ze geeft.

Het ene gevecht is het ander niet. Of wel?

Ik keek enorm uit naar de battles, als grote fan van de ultimate ninja storm series, genoot ik altijd van de leuke en intense gevechten met prachtige cinematische ultieme aanvallen. De vrijheid die ik kreeg met grotere arena’s dan dat ik gewoon was van de Naruto spellen, deden mijn hoop weer opleven. Helaas was mijn euforie maar van korte duur. Naarmate ik meer missies begon te doen, merkte ik dat de gevechten redelijk basic waren. Omdat je met meerdere mensen aan het spelen bent zijn de prachtige ultieme aanvallen gereduceerd tot een iets sterkere aanval, zonder de visuele flair van de vorige games.

Doorheen het spel kan je zelf kiezen wat je vechtstijl gaat worden. Hier kan je kiezen of je voor attack, ranged, defense of heal gaat. Je merkt door die keuzes wel een klein verschil in de stijlen, maar grotendeels staat iedereen toch maar op het slagveld zijn eigen ding te doen. Hierdoor ontstaat er meer een warboel van allemaal verschillende aanvallen door elkaar en weet je vaak niet meer waar je bent, laat staan wie je aanvalt.

Als er één ding is waar dit spel een overvloed aan heeft, is het accessoires en kleding om je personage er te laten uitzien hoe jij wilt. Hier lijkt alles mogelijk, maar de kleren geven geen meerwaarde aan de gameplay. Je kan dus niet op je gear rekenen om je te redden uit een moeilijk gevecht.

Online gaan met Naruto in 4 tegen 4.

Naast de missies, die je alleen of co-op kunt spelen met 3 andere spelers, is er ook nog het online gedeelte. Hierbij neem je het als team van vier op tegen een ander team. Hier kan je kiezen tussen een quick match, flag battle, base battle, combat battle of barrier battle. Deze zijn leuk om even te spelen, maar als je dan weer tegen rivalen komt te staan waarbij je geen kans hebt is de fun er voor mij al snel af. Naast de quick matches heb je ook nog het ninja toernooi waar je alle skills in de strijd moet gooien om je zo te bewijzen tegen de sterkste ninja’s van over heel de wereld.

Hoewel ik een enorme fan ben van de vorige Naruto games en Bandai Namco in het algemeen, heeft deze game mij niet echt kunnen bekoren. De missies zijn saai en repetitief, een verhaal was echt ver te zoeken en het battle systeem vond ik maar basic. Het grafische aspect was vergeleken met andere anime games niets speciaal. En hoewel de maps redelijk groot waren en een gevoel van vrijheid gaven, bleven drie dezelfde locaties altijd maar terugkomen, hierdoor kreeg je het gevoel geen vooruitgang te boeken in het spel. Het online gedeelte heeft mij eventjes kunnen plezieren, maar nadat ik voor de zoveelste keer werd onderuitgehaald door betere spelers, heb ik dat ook snel weer uitgezet. Het concept van Naruto to Boruto was een goed idee, dat naar mijn mening slecht is uitgewerkt. Iets wat een van onze reviewers, Niels, tijdens zijn beta playthrough ook al had opgemerkt.

• Vlotte gameplay
  • Grote maps die vrijheid geven

• Weinig tot geen story