Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Trilogy

Release Datum:Genre:, Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Dattebayo! Wie ooit Naruto heeft gezien (in het Japans) kent deze uitdrukking maar al te goed. Naruto is een van de weinige langlopende anime series die ik ben blijven volgen. Tijdens mijn lange ritten met het openbaar vervoer in mijn schoolperiode waren de afleveringen dan ook mijn grootste afleiding. En juist daarom ben ik zo een grote fan van Naruto, niet alleen omdat het voor mij een goed verhaal had, maar vooral vanwege de afleiding gedurende die lange ritten. Ik herinner me overigens nog toen de eerste Naruto Storm game uitkwam, zo een 10 jaar geleden, dat ik hiervoor speciaal een bus extra nam om de game te kunnen halen. Maar heeft de Storm trilogy de tand des tijds overleefd? Ontdek het samen met mij!

Naruto Ultimate Ninja Trilogy: a complete meal

Gedurende de 3 games zal het verhaal van Naruto opnieuw uit de doeken gedaan worden, maar dan uiteraard in een versneld tempo. De grote lijnen van zowel de gewone Naruto reeks tot de Shippuden reeks worden aangehaald. Side missions en andere elementen worden gebruikt om personages dieper uit te werken. Het eerste spel speelt de volledige Naruto serie na, en de tweede game volgt op met het eerste deel uit de Shippuden reeks. Het derde deel pikt dan halverwege weer op als rechtstreeks vervolg alweer op de events uit de tweede game.

Voor elk van de 3 games zijn volgende modi mogelijk, namelijk de adventure mode en de free battle mode waar je kan vechten tegen lokale spelers of de CPU. Maar vanaf de tweede game krijg je ook de optie om online te gaan vechten. Toch raad ik aan om online te spelen met de derde game, gezien er meer spelers actief zijn daar en uiteraard omdat hier de combat het meest op punt staat.

Even nog over de combat dan, deze zie je evolueren over de drie games. De basis blijft wel hetzelfde, en gevechten vinden plaats in afgebakende gebieden waar je wel vrij kunt rondlopen. Je kan uiteraard verdedigen, chakra opladen, kunai gooien en aanvallen met enkele combo’s ter beschikking.

Naruto: Ultimate Ninja Storm

In de adventure mode kan je vrij rond rennen en springen in Konoha (Hidden Leaf) Village, Naruto’s stadje. Je kan vanuit het menu missies kiezen om te spelen, hoewel niet alles selecteerbaar is in het begin. Je moet bepaalde missies voltooien, of met bepaalde characters spreken om extra missies vrij te spelen. Deze missies zijn ook vrij uiteenlopend, en zo moet je in sommige missies zo snel mogelijk van punt A naar B geraken, dankzij je chakra zo snel mogelijk in een boom klimmen en natuurlijk zijn er ook de gewone 1 vs 1 gevechten.

Na elke missie verschijnen er ook allerlei collectibles in Konoha, zoals geheime scrolls, ingrediënten en schatkisten. Je kan ook geld vinden her en der, of verdienen met missies. Met dit geld kan je figurines, muziek en filmpjes van special moves kopen. De stemmen en muziek zijn grotendeels rechtstreeks afkomstig uit de anime, en voelen daardoor eens zo vertrouwd. Grafisch gezien kan de game ook zeker nog heel goed mee! Naar combat toe voelt deze game dan wel weer wat meer gedateerd, maar dankzij de simplistische combat is het wel een ideaal instappunt voor nieuwkomers, of oude rotten zoals ikzelf die toch al even geen Naruto game meer hebben gespeeld.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2

Ah, mijn favoriete game uit de trilogy. Met deze game heb ik mij destijds lang weten bezig te houden, en ik wist bijna de platinum trophy te halen op mijn PS3 hiervoor. Nog een geluk dat de Switch geen trophy systeem heeft of ik hing er weer aan. Maar goed, genoeg nostalgie, laten we eens kijken of deze game ook nog steeds hetzelfde effect heeft op mij. Allereerst kunnen we het hebben over het verkennen van Konoha. In deze game is je bewegingsvrijheid een pak minder. Rondspringen en dingen breken zit er niet meer in. Maar in de plaats mogen we wel veel meer gebieden verkennen, wat zeker een meerwaarde is in mijn ogen. Zo kan je naast Konoha onder meer de Hidden Sand Village verkennen.

Grafisch ziet deze game er net nog een beetje mooier uit dan de voorgaande, en voelt het niet echt aan alsof ik een oudere game aan het spelen ben. In de vorige game moesten we overigens onze missies selecteren uit het menu, maar dat is hier niet meer aan de orde. Aangezien we veel meer gebieden kunnen verkennen, was het dan ook logisch om de missies op logische plaatsen selecteerbaar te maken door bepaalde personages te plaatsen waar je de missie kan starten.

Niet alleen de manier om missies te bekomen is veranderd, maar ook het soort van missies is veranderd. De focus wordt meer gelegd op vechten, en de andere missies zoals het boom klimmen etc zijn daardoor hier niet meer van de partij. Naar collectibles toe is er ook weer genoeg te verzamelen, net zoals in de vorige game.

De gevechten in deze game zijn veel leuker en voelen een pak vloeiender aan als in de vorige game. Items die je gebruikt zoals bommen, kunai etc hebben ook meer impact in een gevecht. Het gebruik van Jutsu speelt een grotere rol, net zo als het verdedigen en het gebruik van de substitution Jutsu (een verdedigende move waarmee je achter je vijand teleporteerd nadat hij aangevallen heeft). Iets wat in de adventure mode overigens ook nieuw is, is de toevoeging van quick time events in bepaalde story battles. Door deze goed te doen zie je bepaalde flash back scènes over het verhaal.

Ik kan eigenlijk uren door blijven gaan over deze game, en wat het te bieden heeft. Er is gewoon zoveel verbeterd tegenover de vorige game en er is zoveel te doen ook. Daarnaast is het gewoon een super fijn battle systeem dat niet snel verveelt, en waardoor ik langer wou blijven doorspelen ook. Voor mij blijft dit nog steeds de beste game, maar we hebben nog eentje te gaan. Nog eentje die ik ook veel heb gespeeld, maar die me precies minder is bijgebleven… of toch niet?

Naruto: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst

Ok, ik moet alvast iets bekennen, de vorige was inderdaad mijn favoriete game uit de trilogy, tot op het moment dat deze game uit kwam. Ik denk dat ik zeker minstens zoveel tijd in deze game gestoken had, als in de voorgaande. Als we kijken naar het grafische aspect, kan ik niets aanmerken, het lijkt alsof ik naar de anime kijk. Komende uit de vorige game lijkt er ook niet veel veranderd aan de formule, en dat geeft ook niet. If it ain’t broken, don’t fix it.

De veranderingen die er wel zijn, zorgen dan weer voor dat beetje extra uiteraard. Zo zijn de story battles nog grootser, en krijg je vaak ook de keuze om een alternatieve route te volgen. Zo krijg je de keuze om de Legend of Hero route te volgen. Hierdoor zie je een andere kant van een gevecht, en bepaalt dit ook ineens de moeilijkheidsgraad voor dat deel van het verhaal. De action scenes zitten er ook weer in, en unlocken deze keer nog een extra actie om te vervullen zodat je weer achtergrond info over personages en meer inkijk in het verhaal mag aanschouwen.

Alweer een vette game waar je uren en uren zoet kan zijn met het hoofd verhaal, en natuurlijk kan je alweer een hele hoop side missions vinden en vervullen om zo nog meer plezier uit deze game te halen. Persoonlijk kan ik niet echt een keuze maken welke ik beter vind, deze of zijn voorganger. Ik zou ze liever beschouwen als één complete game, maar als het echt moet, dan draagt toch deze de voorkeur als mijn echte definitieve favoriete van de trilogy! Sorry Naruto Ultimate Ninja Storm 2, maar je bent geklopt door je jongere broer.

Persoonlijk was dit voor mij een enorme “trip through memory lane”, zowel omdat ik het verhaal nog eens in grote lijnen kon meemaken, maar ook omdat ik mij destijds uren en uren wist te amuseren met deze games en dat nu weer opnieuw kon herbeleven. Grafisch kan het perfect mee met de tijd, en ook naar gameplay blijft het gewoonweg zalig spelen! Ok, de eerste game toont hier en daar wel dat het nog wat ruw is op grafisch vlak en diepgang in combat, maar je ziet hierdoor ook de vooruitgang van de serie wel goed.

Het enige echte minpunt voor mij persoonlijk, is dat het enkel digitaal beschikbaar is. Als collector zijnde had ik uiteraard graag een fysieke versie gezien zodat ik deze langs zijn oudere broers op de PS3 kon plaatsen. Maar hoe dan ook, ben je fan van Naruto, of ligt deze stijl van fighters je? Haal deze dan zeker in huis, je zal het je zeker niet beklagen met 3 top titels voor een zeer schappelijke prijs. Zowel voor de Nintendo Switch als PS4 nu beschikbaar!

• 3 top games gebundeld
  • Actieve online mode, toch voor de derde game
  • Herontdek het tragische verhaal van Naruto

• Enkel digitaal beschikbaar
  • Eerste game toont zijn ouderdom meer als de rest
8.7

Niels begon zijn gamers' avonturen in het vroege Nintendo tijdperk. Liefhebber van zowat alle game genres, met grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de pen in de andere zet hij zijn ongezouten visie om in reviews zodat je weet waar je je aan kan verwachten.