Namco Museum Archive Volume 1 & 2

Namco Museum Archive Volume 1 & 2
Namco Museum Archive Volume 1 & 2
Release Datum:Genre:, Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Herinner je je de arcade hallen nog? Ze zijn tegenwoordig in ons land helaas met moeite nog te vinden. Maar het waren geweldige plaatsen waar je met enkele munten al snel een paar minuten kon slijten aan een van de vele arcade kasten in de hoop om steeds een hogere high score te verkrijgen. Wat mis ik die plaatsen toch. Gelukkig worden wij voortdurend blootgesteld aan compilaties met tijdloze arcade titels, en deze twee volumes van Namco Museum Archive vervoegen die rangen. Bevat deze Namco collectie de meest interessante titels en weten ze ook nog leuke extra’s toe te voegen om het geheel af te maken? Tijd om nog eens wat munten boven te halen…

It takes two

Deze Namco Museum Archives zijn opgedeeld in 2 delen die afzonderlijk te koop zijn, wat toch een beetje jammer is gezien er weinig verschil is in de opzet. Per deel zijn er maar liefst 11 klassieke spellen te vinden die in verschillende genres zitten waarvan het shmup (Shoot ‘em Up) genre de bovenhand heeft. Eenmaal je de game hebt opgestart krijg je onmiddellijk toegang tot alle spellen. Op zich ziet het menu er niet zo heel indrukwekkend uit met een trailer van hoe het spel speelt en wat opties. Ik mis nog steeds de Namco Museum games van de PS1 op dat vlak, waar je effectief kon rondlopen in een museum en zo de spellen kon spelen. Dat brengt ons onmiddellijk ook bij het volgende minpunt, ik mis namelijk meer informatie over de spellen. Veel compilaties doen net wat leuke extra’s door wat geschiedenis te vertellen, art work of alternatieve versies van het spel ter beschikking te stellen. Hier blijft het echter vrij mager en krijg je enkel de games met een kleine beschrijving.

Gelukkig zien, horen en spelen de games zoals het zou moeten en krijg je echt dat arcade gevoel in je huiskamer. Vaak zou ik toch liever een joystick gebruiken zoals op een arcade kast, maar het speelt even vlot op je gewone controller. Verder krijg je wel de opties om je beeld in te stellen op de gewenste breedte en zijn er per spel 4 save slots voorzien. Hier kan je op elk moment gebruik van maken en ze werken een beetje als save states. Iets wat ook al vaker opduikt de laatste tijd, zeker op de mini consoles, is de rewind feature. Een optie om de tijd even terug te draaien en zo een kostbaar leven te redden. Spijtig genoeg is er weinig controle over hoever je kan teruggaan en zal je de actie herhaaldelijk moeten doen om bijvoorbeeld 5 seconden terug te draaien. Ook jammer is dat de multiplayer optie zich meestal beperkt tot het wisselen van controller tussen de spelers en er dus telkens maar 1 persoon kan spelen.

All about those volumes

Maar goed, welke spellen zitten er nu juist op beide collecties? Ik lijst ze graag even voor je op hieronder.

Volume 1 Volume 2
Galaxian Galaga
Pac-Man Battle City
Xevious Pac-Land
Mappy Dig Dug II
Dig Dug Super Xevious
The Tower of Druaga Mappy Land
Sky Kid Legacy of the Wizard
Dragon Buster Rolling Thunder
Dragon Spirit: The New Legend Dragon Buster II
Splatterhouse: Wanpaku Grafitti Mendel Palace
Pac-Man: Championship Edition Gaplus

Alle games apart overlopen en een mini-review geven lijkt me wat overkill, maar ik kan jullie alvast wel wat zeggen over mijn favoriete games. Voor Volume 1 zijn dat zeker en vast Dig Dug, Splatterhouse en Pac-Man: Championship Edition. In Dig Dug is het de bedoeling om je vijanden te verslaan door ze op te blazen en te laten ontploffen zoals een ballon. Je moet natuurlijk gangen graven tot bij de vijanden, maar pas op want ook zij kunnen door het zand tot bij jou geraken! Splatterhouse speelt dan weer als een sidescrolling beat-em-up met een horror thema en Pac-Man Championship Edition is een “demake” van de Pac-Man Championship Edition die in 2007 verscheen. Deze hectischere versie van Pac-Man heb ik het meeste tijd aan gespendeerd en was echt wel het hoogtepunt van deze compilatie.

Op Volume 2 ging mijn voorkeur dan weer uit naar Dig Dug II, Super Xevious en Galaga. Zoals je al verwacht, is Dig Dug II de opvolger van de originele Dig Dug. Echter is de gameplay een stuk veranderd en speel je nu boven de grond in plaats van eronder. Ook is er een nieuwe mechanic toegevoegd waardoor je stukken eiland kan doen zinken om zo meer monsters tegelijk te verslaan! Super Xevious is een van de vele shmups die op de compilatie staan, en wellicht een van mijn meest gespeelde vroeger. Tenslotte hebben we nog Galaga, die volgens mij geen introductie nodig heeft. Galaga speelt een beetje zoals Galaxian, wat logisch is aangezien het eigenlijk de opvolger is, en Space Invaders met als verschil dat er nu ook een schip is dat jouw schip naar zich toe kan trekken door een soort van tractor beam.

De Namco Museum Archive collectie bevat een hele hoop geweldige arcade classics en zorgt er voor dat er voor ieder wel iets leuks te ontdekken valt. Spijtig genoeg heb ik daarmee dan ook ineens alles al gezegd, er zijn helaas geen extra’s aanwezig in welke vorm dan ook. Ook is het menu en de bijhorende muziek niet veel om over naar huis te schrijven, het doet wel wat het moet doen en is op dat vlak niet persé een minpunt.

Een betere keuze was wel geweest om beide delen gewoon samen te voegen in 1 compilatie waardoor het écht een aanrader zou zijn voor mensen die de arcade classics missen en zij die er nieuwsgierig naar zijn. Is je interesse toch gepiekt, dan kan ik zeker Volume 1 aanraden om mee te beginnen. En wie weet wil je daarna gewoon lekker Volume 2 ook een kans geven.

• Klassieke arcade gevoel
  • Heel wat leuke titels

• Geen extra's zoals geschiedenis