My Hero One’s Justice 2

Nolan
My Hero One’s Justice 2
My Hero One’s Justice 2

Iets meer dan een jaar geleden kreeg ik de kans om My Hero One’s Justice te reviewen. Vol lof over de serie keek ik echt uit naar deze game, maar bleek deze niet hetzelfde “wauw” gevoel te geven. Ondertussen zitten we in de serie al tegen de 80 afleveringen en ben ik nog steeds een grote fan. De gaming wereld kan hier natuurlijk niet achterblijven en nu staat My Hero One’s Justice 2 op volle toeren te draaien op mijn console. Gaat deze mij meer kunnen bekoren? Lees het hieronder verder.

The story continues

Ons verhaal begint vlak na de gebeurtenissen van de eerste game. All For One, de vijand die alle quirks (superkrachten) voor zichzelf wou, is verslagen en gevangen genomen. De rust lijkt wedergekeerd en onze helden pikken de draad van het dagelijkse leven weer op. Maar het zou geen anime zijn als het volgende gevaar niet al om de hoek loert. Terwijl de League of Villains zonder hun baas All For One verder vanuit de schaduwen opereert, vertrekken Izuku Midoriya en zijn klasgenoten op stage bij een Pro Hero Agency. Tijdens deze stage leert Izuku een meisje genaamd Eri kennen. Wanneer blijkt dat Eri gevangen wordt gehouden door Chisaki, de leider van de Yakuza, start een grootschalige reddingsoperatie. Verscheidene pro helden en hun studenten zetten alles op alles om Eri te redden en de praktijken van de Yakuza stop te zetten. Slagen de helden erin of gaat de Yakuza weer heersen over de onderwereld? Het verhaal volgt trouwens de serie op. Perfect te volgen dus, moest je het eerste spel niet gespeeld hebben.

Let’s go on a mission

Na het verhaal zijn er ook nog verscheidene andere dingen om te doen. Je kan bijvoorbeeld het verhaal nog eens herbeleven, maar dan met een kijkje langs de kant van The League of Villains. Dit geeft nog eens een volledig nieuwe ervaring op de story mode. Daarnaast heb je ook nog eens mission en arcade mode. In arcade kies je een personage uit, die dan drie kleine verhaallijnen kan volgen die telkens uit een zestal gevechten bestaat. Elk personage heeft zo zijn eigen verhaallijnen en tegenstanders die hij anders nooit zal tegenkomen. Een leuke twist voor wie eens wat anders wilt. Let wel op, de gevechten kunnen iets pittiger zijn dan je gewoon bent. Het andere evenement, genaamd mission, is dan nog eens iets anders. Elke missie bestaat uit een bepaald aantal vijanden. Deze vijanden moet je zien te verslaan met één levensbalk. Lukt het je om de missie te voltooien, wordt je beloond met XP en geld. Met dit geld kan je andere personages inhuren om samen met jou te vechten. Let wel, sommige personages werken beter samen dan andere. Lukt het je niet om een personage goed genoeg te onderhouden, verlaat deze het team en moet je hem terug opnieuw inhuren. Persoonlijk vind ik deze mode enorm leuk, omdat er meer bij komt kijken dan alleen vechten. Wie huur je in om zo het beste team samen te stellen?

Every hero needs to look good

Welke gamemode je ook speelt, na elk gevecht word je beloond. Of het nu kledij, attributen of gewoonweg een nieuwe shout is voor je held, je kan er na elke wedstrijd anders gaan uitzien. Het spel bevat meer dan 1000 verschillende items die je kan gebruiken om je personage aan te passen. Natuurlijk is dit niet het enige wat je kan aanpassen, maar ook je eigen player card. Deze is zichtbaar voor alle andere spelers en kan je helemaal aanpassen hoe jij het wilt. Het leukste hierin zijn de profielfoto’s. Dit zijn namelijk allemaal scènes uit de serie. Hiermee kan je jouw favoriete momenten uit het seizoen terug een beetje herbeleven.

PVP

Wie zijn personages er op zijn best heeft doen uitzien en goed heeft kunnen oefenen in de offline game modes, kan zich gaan meten in de online gevechten. Hier ligt het niveau toch wel net iets hoger, en is het mij op moment van schrijven nog niet gelukt om ook maar één wedstrijd te winnen. Achja, deelnemen is belangrijker dan winnen zeggen ze toch altijd. Voor mij was het eigenlijk leuker om te zien hoe andere mensen hun personages hadden aangekleed. Want toegegeven, in elkaar geslagen worden door een personage in een grappig outfit, verzacht de pijn toch wel een beetje. En dan heb ik mij alleen nog maar gewaagd aan de unranked matches. Laat staan dat ik ook maar één slag zal raken bij mijn tegenstanders in ranked matches.

Technische aspecten

Vergeleken met de eerste game, ziet My Hero One’s Justice 2 er visueel net dat tikkeltje beter uit. Er is weer gekozen voor het arena effect met onzichtbare muren, met hier en daar een area transition Dit wilt zeggen dat wanneer je bijvoorbeeld iemand hard genoeg tegen een muur slaat, je deze naar een ander gedeelte van de arena kunt gooien. Alles lijkt iets meer HD en afgewerkt, waardoor het visuele totaalplaatje echt top is. Qua gameplay had ik jammer genoeg hier en daar enkele opmerkingen. Hoewel alles heel vlot door het beeld lijkt te kruisen en de combo’s vloeiend in elkaar overschakelen, voelt alles heel simplistisch aan. Elk personage heeft maar een beperkt aantal combo’s dat hij/zij kan uitvoeren. Hierdoor beginnen de gevechten na een tijd wel een beetje op elkaar te lijken. Ook het uitvoeren hiervan voelt veel te simpel aan. Vier keer een knop indrukken en je hebt een combo, vier keer een andere knop en je krijgt een andere combo. Ik weet natuurlijk wel dat dit maar een spel is en geen anime waarbij de mogelijkheden oneindig lijken, maar dit hadden ze naar mijn mening wel net iets anders mogen doen. Onder de levensbalk vind je trouwens een plus ultra balk. Deze vult zich tijdens de gevechten elke keer dat je iemand raakt of geraakt wordt. Elk personage heeft drie verschillende plus ultra moves of simpelweg ultimate moves. De sterkste duurt uiteraard het langste voor op te vullen, maar het probleem ligt hier dat het gevecht meestal al voorbij is vooraleer je deze kan gebruiken. Iets wat natuurlijk heel jammer is, want wanneer je er toch in slaagt om deze te gebruiken, krijg je een visueel mooi filmpje van deze ultimate move te zien.

Hoewel Hero’s One Justice 2 enorm hard op zijn voorganger lijkt, voelt het allemaal net iets fijner aan. Het verhaal volgt piekfijn de anime, waardoor je de serie zelf niet gezien moet hebben om te kunnen volgen. Natuurlijk moet je wel het eerste deel gespeeld hebben. De mission game mode is enorm fijn om tussendoor even te spelen als je het verhaal even beu bent. Het is en blijft wel een fighting game en dat is ook het enige wat je moet doen in dit spel. Voor sommige kan dit snel eentonig worden, maar Hero One’s Justice 2 houdt hier wel genoeg variatie in om je uren mee bezig te houden.

• Voelt heel vlot aan
  • Veel variatie in gameplay
  • Leuke graphics