MX vs. ATV Legends

MX vs. ATV Legends
MX vs. ATV Legends
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

MX vs. ATV Legends is het nieuwste deel uit de langlopende MX vs. ATV Legends-serie. De reeks stamt af van de ATV Offroad Fury en de MX Unleashed-games die voor het eerst verschenen op de PlayStation 2. De reeks kent daardoor een rijke geschiedenis, waar ontwikkelaar Rainbow Studios ongetwijfeld veel ervaring mee heeft kunnen opdoen binnen het genre. Helaas levert dit niet altijd een goede game op. Zo bewijst de MX vs. ATV-reeks door enkele sterke, maar ook enkele tegenvallende releases voort te brengen. Helaas behoort MX vs. ATV Legends tot deze laatste categorie.

Hoewel we deze review met een negatieve toon beginnen, betekent dit natuurlijk niet dat er geen plezier valt te beleven met MX vs. ATV Legends. Wie de voorgaande games goed kon smaken, weet wat te verwachten van deze game, en zal hier ook ongetwijfeld weer plezier aan beleven. Voor nieuwkomers vrees ik echter dat er enkele aspecten voor een grote teleurstelling zullen zorgen.

Gameplay

In MX vs. ATV Legends kan je carrière maken met drie verschillende soorten voertuigen, je kan gaan voor MX, ATV of UTV’s. De drie carrière opties lopen gewoon naast elkaar door dus je kan aan 3 verschillende seizoenen mee racen en hierdoor na elke race wisselen van genre. Hierdoor zorgt de game dat het racen niet meteen eentonig wordt. Speel je toch liever met maar 1 soort voertuig, geen probleem, dat kan perfect. Het is leuk dat je zelf kan kiezen waarmee je jezelf bezighoudt en op je eigen tempo de seizoenen afwerkt. Het nadeel is dat er bij de ontwikkeling geen focus was op 1 bepaald soort voertuig, waardoor je merkt dat er geen enkel van de voertuigen echt uitblinkt.

Desondanks voelen de drie soorten voertuigen allen net wat anders aan. En helaas niet altijd in de positieve zin. ATV’s voelen erg goed aan, de handeling zit goed en deze races bieden in mijn ogen de meeste fun. Ze voelen soepel aan, en ze sturen fijn. Hetzelfde kan helaas niet gezegd worden van de MX-voertuigen. Hoewel je goed kan bijsturen door met je personage te leunen, voelen deze soms aan alsof je weinig controle hebt in de bochten en bij jumps, waardoor je net iets te vaak verkeerd terecht komt, of de mist in gaat bij het nemen van een bocht.

Tenslotte zijn er nog de UTV’s, hierover kan ik kort en bondig zijn, deze voelen rampzalig aan. De besturing hiervan voelt zo slecht aan dat zelfs een dronken Rus, die 5 liter wodka achterover slaat, nog beter een rechte lijn kan aanhouden. Het is bijna onmogelijk om zelfs rechtdoor te rijden, laat staan goed een bocht te nemen.

AI

Een ander feit dat opviel was de artificiële intelligentie in deze game. Of eerder, het gebrek aan intelligentie. Nog nooit heb ik een game gezien waarin de AI niet weet wat die moet doen of hoe die moet omgaan met het voertuig dat onder diens kont zit. Bijna constant zag ik andere bestuurders op een boom knallen, een afgrond inrijden, achter een rots blijven hangen, en zelfs naast het circuit rijden. Sterker nog, ik heb de AI zelfs een paar keer compleet de verkeerde richting zien uitrijden, waardoor deze gewoon off-track belandde en zelf gereset werd omdat deze te ver van het circuit wegreed, bizar!

Dit kan echt niet de bedoeling zijn, dit voelt zo amateuristisch aan dat het bijna ongeloofwaardig is dat een ontwikkelaar met zoveel ervaring 1 van de slechtste AI’s ooit heeft weten te ontwikkelen. Of het moet de bedoeling zijn geweest om alle computer tegenstanders de intelligentie van een goudvis te geven. In dat geval is het een wereldprestatie. Maar het voelt nog steeds aan als een erg grove belediging naar alle goudvissen toe.

Back to the 90’s

Tenslotte was er nog iets wat meteen in het oog sprong, met name de graphics. Hoewel deze er grotendeels oké uitzien, zijn ze alles behalve indrukwekkend, de omgevingen en je personage zien er nog wel best oké uit. Maar dan is het beste er wel over vermeld. Verder doen de graphics mij heel erg denken aan jaren 90 moto games in de beginperiode van de allereerste PlayStation. Wanneer jij of je tegenstanders aan de gashendel draaien voor of tijdens de race lijkt het wel een gif te zijn waarin een groot deel van de animatie frames ontbreken. Het armpje flopt van rust positie naar vol gas positie zonder animatie ertussen, alsof je naar een erg oude goedkope animatie reeks zit te kijken.

Tijdens het racen zien de bewegingen van jouw personage er aanvaardbaar uit, maar bij de tegenstanders merk je dat ze allen maar enkele lichaamsposities hebben. Bij het leunen met hun lichaam voor bochten en tijdens jumps floept hun lichaam, net zoals bij gas geven, van de ene naar andere positie alsof er opnieuw een hoop animaties ontbreken. Jammer, want dit haalt je nogal hard uit de game uit. Dit gaf me even een nostalgische throwback naar gamen midden jaren 90, maar deze keer niet op een positieve manier.

MX vs. ATV Legends heeft mij helaas niet kunnen overtuigen. De abnormaal slechte AI en de ontbrekende animaties geven je het gevoel alsof je een game uit de jaren 90 speelt, terwijl de game och echt wel bedoeld is als een current-gen versie. MX en ATV’s zijn op zich nog goed te besturen, maar het is een prestatie om een UTV zelfs maar rechtdoor op een rechte lijn te laten rijden. Hierdoor voelt de balans tussen de voertuigen alles behalve goed aan.

Wil dit zeggen dat er geen plezier te beleven valt? Neen, dat ook niet. Wie met de reeks bekend is zal ongetwijfeld wel wat plezier uit deze game kunnen halen, althans och als je de AI en brakke animaties kunt negeren. Zelf vond ik bijvoorbeeld de trial runs erg vermakelijk. Je raced hier tegen andere racers niet op een circuit, maar van Punt A naar Punt B. Dankzij de bizar slechte AI rijden deze toch verkeerd of blijven ze achter rotsen en bomen hangen, waardoor je het gevoel krijgt op je eentje een time trial te rijden. Persoonlijk was het hierdoor voor mij de aangenaamste manier van racen, dankzij de goede soundtrack die in de game zit, waardoor er toch nog een kleine positieve noot te beleven viel aan deze game.

• Split-screen multiplayer
  • Sterke licensed soundtrack

• Slechte besturing van UTV's