Mr. Driller: Drill land

Mr. Driller: Drill land
Mr. Driller: Drill land
Release Datum:Genre:, Platform:, Ontwikkelaar:, Uitgever:, Getest op:

Ik herinner me nog vaag hoe mijn mama mij ooit een spel cadeau deed op de Game Boy Advance met de titel Mr. Driller 2. Uren heb ik gesleten op dat spel en in de jaren er na heb ik nog heel wat uren gespendeerd op andere games uit de reeks. Echter verscheen er in 2002 een Mr. Driller op de Gamecube, en niet zomaar eentje. Naar het schijnt, zou het een van de beste uit de reeks zijn. Op dagen zoals deze ben ik toch blij dat er zoveel games nieuw leven zien dankzij de vele ports die we zien. Eens kijken of wij destijds echt zo een topper gemist hebben.

Susume! Driller!

Onmiddellijk bij het opstarten spettert de charme en de vrolijkheid van het scherm. In een kleurrijk en geanimeerd openingsfilmpje worden we voorgesteld aan Hori Susumu. We krijgen ook zijn gekke vrienden en rivalen te zien. Deed de naam je al vermoeden dat het spel een erg groot Japan-gehalte heeft dan bevestigd het filmpje dit alleen maar. Buiten het feit dus dat het in een leuke anime stijl gepresenteerd wordt krijgen we ook nog een catchy Japans liedje er boven op. Verder bevat de soundtrack een hele resem aan vrolijke liedjes die, samen met de speelse tekenstijl die overigens wat weg heeft van een serie zoals Powerpuff Girls, waardoor je enkel maar gelukkig kan worden tijdens het spelen.

Ook het verhaal is vrij luchtig en speelt zich af in een, wel heel speciaal, pretpark. Welkom in Drill Land waar de attracties zich volledig ondergronds bevinden! Wat had je anders verwacht dan? In het park zijn er 6 attracties te vinden, een parade die je kan bekijken en een plaats met wat winkeltjes. Wat al deze locaties juist in petto hebben voor ons licht ik zo meteen wel even toe. Echter heerst er toch een mysterieuze sfeer en is het aan jou om dit tot op de bodem uit te zoeken.

Deeper down the hole we go

Vooraleer we in de solo mode duiken, wil ik toch nog even meegeven dat er ook een multiplayer mode beschikbaar is. Deze beperkt zich echter tot een simpele, maar leuke, race mode waarin je zo snel mogelijk tot de bodem moet geraken en een battle mode. Waar de race mode zich in split-screen afspeelt, ga je in de battle mode samen op 1 scherm het tegen elkaar opnemen en deel je dus ook het speelveld waardoor je elkaar direct impacteert. De multiplayer mode vertrekt vanuit de “classic” moeilijkheidsgraad, terwijl je in de solo mode kan kiezen voor “classic” of “casual”. Met andere woorden, easy en normal.

Maak je keuze voor de solo mode en je begeeft je al snel naar Drill Land. Zoals eerder gezegd zijn er 6 attracties die elk een twist geven aan de gekende Mr. Driller formule. Wat is dat dan juist? Jij speelt als Hori (of een van zijn vrienden/rivalen) en moet een weg naar beneden graven. Het puzzelelement komt hierbij naar boven door goed te kijken naar de kleuren van de blokken. Deze blokken vormen namelijk nieuwe vormen afhankelijk van hun kleur. Graaf je ergens een blok of blokkenformatie van een kleur weg dan zal de rest daarboven naar beneden vallen. Valt er dan bijvoorbeeld een blauwe blok naar beneden en komt het andere blauwe tegen dan zal het zich vasthechten aan de andere blauwe blokken en zo een nieuwe vorm maken. Het is dus oppassen dat je niet verpletterd wordt onder blokken, maar ook zonder zuurstof vallen zal je een leven kosten. Gelukkig zijn er her en der capsules verstopt waarin zuurstof zit, zodat je je luchtmeter kan aanvullen. De bedoeling is dus om met een beperkt aantal levens zo diep mogelijk te graven en een zo hoog mogelijk aantal punten te scoren.

De attracties zorgen hier echter voor een verandering in de regels en voorwaarden om een level uit te spelen. Deze worden je duidelijk uitgelegd alvorens je de attractie begint. Iedere attractie speel je ook met een ander personage waardoor de speelstijl ook een beetje verschilt. In het kort krijg je het volgende dus voor de kiezen:

• The Hole of Druaga: Gebasseerd op een andere Namco klassieker, The Tower of Druaga, verandert het spel in een random gegenereerde dungeon crawler waar je meerdere kamers kan bezoeken, power-up stenen kan verzamelen en een sleutel moet zoeken om dan het tegen Druaga op te nemen. In plaats van dat je luchtmeter daalt per seconde zal het hier zijn per keer dat je graaft en zal je geen leven verliezen als je verpletterd wordt. Wel verlies je dan meer van je luchtmeter en als deze leeg is, is het game over.
  • Drindy Adventure: Je dacht misschien al meteen aan Indiana Jones en dan zit je niet ver af van het doel van deze attractie. Hier moet je enkele gouden beeldjes verzamelen tijdens het graven, terwijl je oppast voor vallende en rollende stenen die je verpletteren. Heb je genoeg beeldjes verzameld én een bepaalde diepte bereikt, dan win je het level.
  • Star Driller: Deze leunt het korst aan bij de standaard mode, maar dan in de ruimte! Als extra gooien ze er nog power-ups in die random effecten veroorzaken. Deze kunnen je helpen of tegenwerken. Zo kan een power-up je meer lucht geven, of een zwart gat veroorzaken waar je in opgeslokt kan worden en helemaal bovenaan het gebied moet starten.
  • Horror Night House: Wat als we nu eens niet tot een bepaalde diepte moeten graven? In deze mode moet je een bepaald aantal spoken verslaan die zich verbergen in de blokken. Om ze te verslaan moet je eerst holy water zien te vinden en dit inspuiten in de blokken waar de geesten zich bevinden.
  • World Drill Tour: Dit is eigenlijk gewoon de standaard mode, want dat kan uiteraard niet ontbreken. Geen speciale regels of extra’s, gewoon graven tot je een bepaalde diepte hebt bereikt.

Elk van deze attracties heeft meerdere levels waarvan elk level uiteraard een beetje moeilijker wordt. Dieper graven, meer gouden beeldjes vinden, meer geesten verslaan, … Maar je kan niet zomaar elk level onmiddellijk spelen. Je moet eerst van elke attractie level 1 uitspelen vooraleer level 2 overal vrijgespeeld is. Hetzelfde geldt ook voor de volgende levels dus. Heb je wat moeilijkheden met de levels, dan zijn er gelukkig nog wel wat hulpmiddeltjes.

Digging for treasure!

We hebben nog 2 locaties toe te lichten. De Dreamin’ Parade en Drill Town. Dreamin’ Parade is een stoet die je ziet voorbijkomen met alle personages, een beetje gebaseerd op de Light Parade die je ’s avonds kon bezichtigen in Disneyland Paris (in Japan is de Light Parade nog steeds te bezichtigen). Leuk, maar het voegt niet echt veel toe aan de gameplay. En dan is er dus Drill Town nog, de winkel straat zoals je deze in elk pretpark wel zal vinden. Hier kan je heel wat collectibles kopen zoals pakjes kaarten met 3 random kaarten om zo een volledige collectie aan te leggen. Of wat dacht je van knuffels, eten en vlaggetjes? Allemaal leuke extra’s om je zuurverdiende punten aan te spenderen en om je een completionist doel te geven.

Maar ik had het even terug over hulpmiddeltjes voor de levels. Wel, je kan hier in een van de winkeltjes ook upgrades kopen voor elke attractie. Deze upgrades koop je per level en zijn dan altijd inzetbaar voor dat level. Eenmaal gekocht, blijf je ze dus permanent hebben. Er is wel een kleine catch als je deze upgrades gebruikt: je high scores worden niet bijgehouden, maar gelukkig wel je progressie. Van deze upgrades kan je verwachten dat ze je meer levens geven in een level. Of meer luchtcapaciteit en een sneller bewegend character. Een andere leuke is een schild dat je enkele keren beschermt tegen vallende blokken.

Wat dit zo een goede versie van Mr. Driller maakt zijn de verschillende variaties op de gekende Mr. Driller formule. Daarnaast kan je aan de slag met verschillende personages uit het Mr. Driller universum met elk hun eigen sterktes en zwaktes zoals snelheid en kracht. Het pretpark thema wordt leuk gebracht en er wordt gretig gebruik van gemaakt. Dit hele pakketje wordt netjes gepresenteerd door een leuke cartoon stijl met een vrolijke soundtrack er achter. Kortom, het is inderdaad wel een van de beste Mr. Driller ervaringen die ik al gespeeld heb.

• Leuke variaties op een klassieker
  • Online score boards

• Geen online multiplayer