MotoGP19

Nolan
MotoGP19
MotoGP19

Wie regelmatig “De Week Van Gamebrain” leest, weet dat ik buiten de gebruikelijke shooter en adventure, ook wel eens graag een goede racegame onder handen neem. Het geluid van ronkende motoren, het juist inschatten van elke kronkel en bocht samen met de constante spanning om als eerste te eindigen heeft toch iets speciaals voor mij. Hoewel mijn voorkeur ligt bij het scheuren door bossen en steden met een getunede racekar, besloot ik deze keer het circuit op te zoeken met de tweewielige monsters van “MotoGP19”. Benieuwd of er een Valentino Rossi in mij verschuilt zit.

Road to victory

Het concept van MotoGP19 is simpel. Maak een personage aan, kies je favoriete motor en racetrack en scheur je weg naar de eerste plaats. Maar of het zo makkelijk is, is een andere vraag. De circuits zitten vol met venijnige bochten, het weer is wisselvallig en de tegenstanders zijn meedogenloos. Elke fout wordt afgestraft, een los bochtje kan al snel resulteren in een tweede plaats. Wie het spel opstart krijgt de vraag in welke moeilijkheidsgraad je wilt spelen. Na enkele races had ik al door dat “Normal” niet de juiste keuze was voor mij. Easy dan maar. Wie deze moeilijkheidsgraad kiest, wordt een klein beetje geholpen door de computer die voor jou automatisch afremt wanneer je een bocht te snel nadert. Maar dit er maakt er nog steeds geen ontspannend zondagsritje van, want te scherp door een bocht gaan zorgt er nog altijd voor dat je valt, waar je tegenstanders gretig gebruik van maken.

Start your career

Het keuzemenu van MotoGp19 geeft je verschillende mogelijkheden, die ik allemaal even kort ga bespreken. Beginnende bij Career. Hier teken je verschillende contracten bij sponsors, en een blije sponsor is een goede sponsor. Behaal hun doelstellingen tijdens verschillende races om aan hun goede kant te blijven. Hoe meer je deze haalt, hoe groter de kans dat jij leider wordt van jouw team. Het doel in je carrière is natuurlijk de ultieme kampioen worden in alle verschillende facties. Wie de volledige ervaring wilt beleven, heeft echter wel veel tijd nodig. Elke race in een kampioenschap is onderverdeeld in zeven categorieën. De eerste drie zijn de free practices. Elke practice bestaat uit 45 minuten rondrijden op het circuit terwijl alle tijden worden opgenomen. De top 15 van dit onderdeel mogen door naar Qualification round 2, terwijl de rest naar Qualification round 1 moeten. Deze rondes duren allebei nog eens een kwartier, en bepalen op welke positie je mag starten. Wanneer alle posities bekend zijn gemaakt, heb je nog een 10 minuten durende warm up vooraleer de daadwerkelijke race start. Alles uitgerekend ben je dus ongeveer een drie uur bezig per race. Heb je hier allemaal geen tijd voor, kan je direct voor de race, maar dan wel helemaal achteraan

Quick modes en Historical Challenges

Wie geen zin heeft in het opbouwen van een carrière en het ondertekenen van contracten, kan zich nog altijd bezig houden met de Quick Mode. Hier kan je kiezen tussen alle bekende motorrijders, en je gewoon amuseren met het rijden van verschillende championships, Grand Prix of een time trial. Deze laatste was voor mij zeer interessant omdat ik mezelf zo kon testen, om te zien of ik beter werd. In de Historical Challenges probeer je de beste tijden die ooit zijn neergezet in de geschiedenis van het motorrijden te verbreken. Dit doe je met exact dezelfde motor en weersomstandigheid dat er toen werd vastgesteld. Wie zich waagt aan deze challenges kan zich beter voorbereiden om elke bocht perfect te nemen en zo enkele milliseconden te winnen. Want om een kampioen te verslaan, moet je rijden als een kampioen.

Multiplayer

Wie zich goed genoeg waant, kan zijn skills natuurlijk ook laten zien aan de rest van de wereld. In deze multiplayer gaan de trainingswieltjes eraf en is er geen easy mode meer. Geen automatisch remmen, geen lijnen die je helpen de beste weg te vinden op het circuit. Elke fout is fataal. De beste van de beste kunnen zich ook inschrijven in het MotoGP eSport Championship dat vermeld staat in het hoofdmenu. Ben jij klaar om iedereen het rubber van je banden te laten proeven?

Graphics Editor

Heb je even genoeg van het racen en zit er een kleine kunstenaar in je verscholen? Neem dan zeker ook eens een kijkje bij de Graphics Editor. Hier kan je je eigen motorhelm helemaal customizen hoe jij het wilt, of plaats je de coolste stickers op je motor zodat je er mee kan pronken tegen iedereen. De mogelijkheden zijn oneindig dus laat je maar gaan. Want MotoGP19 is meer dan alleen racen, het is ook het ook kunnen pronken met je motoren en sponsors.

Mosquito GP19

Nu ik ongeveer alles gezegd heb van wat je in het spel kunt doen, is het tijd om het even over de technische aspecten te hebben. In een racespel over motoren verwacht je natuurlijk dat de motor er realistisch uitziet. En dat is hij ook. Het lijkt wel alsof deze levensecht zijn. Jammer genoeg is dit dan ook ongeveer het enige wat er goed uitziet. Zoals in vele racegames zijn de gezichten van de personages naar mijn mening afschuwelijk. Daarnaast zijn ook de circuits vrij inspiratieloos. Zelfs al scheur je met een snelheid van meer dan 200 km/u, krijg je het gevoel dat hier precies heel weinig tijd in is gestoken. Het publiek lijkt namelijk zo uit een Playstation 2 spel te komen. Qua geluid klinken alle motoren hetzelfde, maar dat kan misschien ook zijn omdat ik hier weinig verstand van heb. Tijdens een race leek het wel alsof er gevecht tussen verschillende muggen werd gehouden in mijn huiskamer. Dit gevoel werd ook alleen maar versterkt door gebrek van muziek, waardoor ik het geluid al snel uitzette. Wat technisch wel zeer indrukwekkend is in dit spel, is de AI. Deze zorgt voor een constante spanning tijdens het racen. Met het gevoel dat ze constant in je nek hijgen, wachtend op een fout, is uiterste concentratie een must in deze game.

Hoewel het geluid al heel snel werd vervangen door een Spotify lijst, kan ik niet ontkennen dat dit een zeer toffe racegame is. Met de AI die je scherp houdt met een constante dreiging, weet je dat je moet gaan vechten voor die eerste plaats. De easy mode is voor spelers zoals ik, die weinig verstand hebben van de motorsport zeker geen gemis. Wat wel een gemis bleek te zijn, was een goede career. Deze geeft jammer genoeg geen enkele meerwaarde aan het spel. De historical challenges daarentegen zijn dan wel weer een leuke manier om extra spanning te geven. Al bij al een super leuke racegame voor alle motorsportfans en voor iedereen die wel eens wat afwisseling wilt.

• Historical Challenges zijn leuk
  • AI zorgt voor een goede spanning
  • Motor ziet er goed uit