Mortal Kombat 11 Aftermath DLC

Mortal Kombat 11 Aftermath DLC
Mortal Kombat 11 Aftermath DLC

Het gebeurt niet vaak dat een fighting game met een uitbreiding voor het verhaal op de proppen komt. Maar na de aankondiging van Aftermath wist Neatherrealm Studios mij toch aangenaam te verrassen. Iets meer dan een jaar nadat de game zelf is uitgekomen kunnen we het verhaal een stuk verder verkennen en kennismaken met enkele nieuwe fighters. Ik geef jullie graag mee wat ik er van vond.

Welcome to the Aftermath

In maart 2019 heb ik me voor de eerste keer aan Mortal Kombat 11 gezet en nu in 2020 kan ik gerust zeggen dat ik al wat uren heb versleten in deze game. Toen ik te horen kreeg dat deze topper nog een uitbreiding kreeg, was ik meteen verkocht. Het kwam ook totaal onverwacht dat er zelfs nog extra content ging voorzien worden nadat alle extra fighters al in de game zaten zoals de Terminator, Sindel & Spawn. Integendeel, ze gingen nog een stapje verder. Je krijgt nog enkele uren aan story gameplay die de draad terug oppikt waar het originele verhaal deze had gelaten. Naast de uitbreiding van het verhaal krijg je ook nog een trio aan nieuwe fighters. Namelijk Fujin, de god van wind en de broer van Raiden, Sheeva & Robocop. We zijn het ondertussen gewoon dat Mortal Kombat vaak fighters in zijn roster heeft steken die niets te maken hebben met het hele MK universe. Ook Robocop is daar geen uitzondering op. Verder maken twee oude klassiekers zijn intrede weer in de reeks. Zo kunnen we sinds heden weer genieten van stage fatalities en friendships.

Let’s rewrite history

Als eerste wil ik een beetje over het verhaal vertellen zonder iets te spoilen. Zoals ik al zei, speelt het verhaal zich af ettelijke seconden nadat Liu Kang het gevecht tegen Kronika heeft afgerond. Liu Kang probeert de tijdlijn te herstellen nu Kronika zich niet meer kan bemoeien. Dan komen Shang Tsung, Nightwolf en Fujin hem waarschuwen dat dit niet zomaar mogelijk is zonder de kroon van Kronika. Zo stuurt Liu Kang het trio een stuk terug in de tijd om deze kroon te bemachtigen. Maar wacht even, Shang Tsung is toch al jaar en dag de bad guy in het MK universe? Dat klopt, misschien had hij een change of heart? Dat ga ik je zelf laten ervaren. Het Aftermath verhaal focust zich exclusief op de fighters die pas nadien in de game zijn gekomen zoals Shao Kahn, Shang Tsung & Sindel. Ook hier voornamelijk de bad guys dus. Het is een andere kijk op het verhaal en voor mij werkte dat perfect! Je bent er alleszins wel een paar uur zoet mee.

Let’s be friends

De drie nieuwe fighters zijn alle drie heel verschillend qua speelstijl. Sheeva is eerder een trage brawler die wel tegen een trap of zeven kan en zelf stevig wat kletsen kan uitdelen. Fujin is dan weer iemand die je alle hoeken van de kamer kan laten zien zonder dat je ziet vanwaar hij komt. En Robocop… is Robocop uiteraard. Lekkere one liners en heavy firepower doen je even aan je kinderjaren herinneren. Over kinderjaren gesproken, ken je de stage fatalities en friendships nog? Ik vermoed van wel! Op bepaalde stages kan je een stage fatality uitvoeren door een andere combinatie van knoppen tijdens de fatality fase in te geven. En dan hebben we nog de friendships. Geen zin om je tegenstander op de meest creatieve en brutale manier van kant te maken? Geen probleem, elke fighter heeft nu zijn eigen friendship ‘fatality’. Zo zal Robocop een fijne robot dans doen of ligt Spawn gezellig een boekje te lezen in zijn hangmat. Eerder zin een barbecue? Daar kan Kano je dan weer bij helpen.

Er is verder maar één iets waar ik me niet helemaal in kon vinden. De richtprijs voor deze DLC is rond de 40 euro en is naar mijn mening best prijzig voor wat je in de plaats krijgt. Op zich is de content zelf enorm dik in orde, maar naar mijn mening geen 40 euro waard. Het voelt eerder aan dat deze content ‘ontbrak’ van de originele game en dat ze daar dan een centje meer voor vragen. Ben je dus een grote Mortal Kombat fan, dan raad ik je deze DLC zeker aan. Je zal er zeker voldoende plezier aan beleven. Zit je niet per se te popelen om hiermee aan de slag te gaan dan kan je best nog even wachten op mooie sale.

Mortal Kombat 11 Aftermath is dus zeker de moeite waard als je het voor over hebt om het prijskaartje te betalen. Het verhaal dat de draad weer oppikt en je misschien wat meer closure kan geven is zeker de moeite samen met de nieuwe fighters. Fujin, Sheeva en Robocop weten best hun mannetje te staan en verwelkomen we zeer graag in de roster van Mortal Kombat 11. De klassieke stage fatalities en friendship ‘fatalities’ maken weer hun intrede en zijn heel origineel gedaan met af een toe een leuke knipoog naar de oude Mortal Kombat games. Wie weet heeft de studio binnenkort nog meer in petto. Of misschien een nieuwe Mortal Kombat? Only future will tell.

Ben je op zoek naar de review van de originele Mortal Kombat 11? Deze kan je hier lezen.

• Uitbreiding verhaal
  • 3 nieuwe interessante fighters