Mordhau

Dennis
Mordhau
Mordhau
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Een tijd geleden kocht ik Kingdom Come: Deliverance en heb ik dit realistisch spel een hele poos gespeeld. Het vechtsysteem alleen al was best moeilijk om onder de knie te krijgen. En toen kreeg iemand het idee om dat vechtsysteem in een middeleeuwse versie van Battlefield te steken. Klaar om afgeslacht te worden? Het zal wel zijn!

Eervol sneuvelen

Ik stuitte eerder per ongeluk op deze game. Bij het doelloos zappen tussen verschillende Twitch kanalen kwam ik bij een favoriete streamer van mij terecht. Normaal doet hij speedruns van Resident Evil games maar deze keer was hij iets anders aan het doen. Veelvuldig aan het sneuvelen meer bepaald. Mijn interesse was gewekt, nu wil ik weten welke game dit is en hoe ik het zo snel mogelijk ook kan spelen. Nu, de meeste games die je een zwaard in je handen duwen en je in de richting van een bataljon vijanden jagen zorgen er voor je jezelf best heldhaftig voelt. Wapengekletter en chaos, wie zou daar niet voor tekenen? Echter, na een aantal rondjes moet je je speelstijl gaan aanpassen. Of anders blijf je gewoon slachtvoer voor de geduldige en getalenteerde spelers.

Het concept is poepsimpel. In de standaard Frontlinemodus neem je de wapens op als een ruige krijger en kun je kiezen uit 1 van de 9 standaard characters (of je stelt zelf een mengelmoes samen) en ren je in een 32 vs 32 de strijd in. Verover bepaalde posities van de vijanden of probeer het aantal (je begint ieder met 900 respawns) van de tegenstander te doen slinken. Dit alles op een viertal realistisch mooie en gestructureerde mappen. Meestal sterf je vrij snel door de hand van iemand die een beetje sneller of behendiger is, respawn je en hopelijk heb je iets bij geleerd over hoe je je wapen beter hanteert.

Elke clash kan er bedrieglijk eenvoudig uitzien, maar is in feite behoorlijk complex in de enorme verscheidenheid van aanvallen, parries en counters die beschikbaar zijn. Een goed geschreven en eenvoudige tutorial doorloopt de basisbeginselen, maar het is een andere zaak om de juiste zetten op het juiste moment uit te voeren. Ik moet eerlijk toegeven dat ik hier niet het geduld voor heb maar merkte dat als ik voorzichtiger speelde, dat ik best wel wat meer kills en goeie handelingen kon uitvoeren. In groep weliswaar. Op mijn eentje op een horde inlopen resulteerde maar weer eens in een roemloze dood. Doch, als je vele uren hier kunt insteken dan groeit je competentie en is de voldoening en de smaak van een gelukte kill des te zoeter. Eigenlijk kun je de vergelijking wel samentrekken met Sekiro en andere Dark Souls gelijkende games.

Verleg eens een steen in de rivier

Het progressie systeem en Mordhau’s verschillende uitrustingen is behoorlijk diepgaand en interessant te noemen. Daarnaast zijn er verschillende zinvolle uitrustingsopties die je van alles laten zijn. Van een dik bepantserde beserker met een Goedendag tot een lichte spring-in-het-veld met lans en/of speer om mee rond te zwaaien.

Wat kun je dan met de andere characters doen? Er is namelijk ook een ingenieur en een… man met luit? Verschillende keren hoorde ik ineens muziek en was er iemand die het moraal probeerde hoog te houden door zijn luit te laten schallen over de slachtvelden. Ludiek maar absoluut niet praktisch. Ik kreeg er niet iets magisch en spontaan bij, zoals dat wel het geval is in pakweg Overwatch. Maar kom, laat ons geen appelen met peren vergelijken. De ingenieurs klasse kan met een katapult de aanstormende troepen onderuit kegelen en hier en daar wat obstakels optrekken maar dat is het dan ook. De bijdragen zijn relatief klein en kunnen gemakkelijk ongedaan gemaakt worden. Jammer, want soms was ik wel toe aan een welverdiende pauze van de intense gevechten. Of als mijn hoofd voor de zoveelste keer over de tegels rolde en ik het even beu was.

Boogschieten is het volgende om grandioos mee op je bek te gaan. De pijlen zijn immers zeer krachtig maar het is moeilijk om effectief een doelwit mee te raken. Het terugtrekken van de boog vergt ongeveer een seconde waarin je de crosshair in een halve cirkel beweegt, waardoor het bijna onmogelijk is om te richten. Je krijgt slechts een paar seconden alvorens je vaste hand begint te wiebelen en je je kans verliest. De pijlen zelf zijn vrij traag en verliezen al snel hoogte. Het komt realistisch over maar het is niet bijzonder leuk om aan de rand van de chaos proberen te mikken op bewegende doelwitten. Het is (voor mij zeker) nog moeilijker om dit onder de knie te krijgen dan melee combat.

Op grotere slagvelden heeft het ook geen zin om een beetje langs de zijlijn te staan, in de hoop dat je een doelwit tussen zijn ogen raakt. En als je het dan toch lukt? Wees maar zeker dat het eerder toeval is dan dat het aan je gegroeide boogschutters-kunsten ligt.

Rood voor de ogen

Overigens, het is ook vrij moeilijk om in alle chaos jouw vrienden te onderscheiden van de vijanden. En eigenlijk is het vrij simpel: het is rood tegen blauw. Maar wat gebeurt als je gezellig aan het moorden bent? Juist, het bloed dat opspat. Ben je blauw? Dan kan het wel eens zijn dat je je vrienden aanvalt omdat zijn blauwe kleur onder het bloed ziet en je in een soort moordlust iedereen en alles aanvalt met die kleur. Ben je rood? Dan kan het zijn dat je niet goed snapt waarom je vrienden je beginnen aan te vallen. Heb ik al gezegd dat het er behoorlijk chaotisch aan toe gaat op het slagveld?

Verder heeft Mordhau ook nog twee andere modussen. De bijna verplichte Battle Royale en een speler vs AI-Horde mode. In Horde mode begin je met niets maar krijg je door iedere golf aan vijanden te doden steeds meer geld om je te bewapenen tegen de steeds beter wordende opvolgende golf aan nieuw slachtvee. Ik moet eerlijk toegeven dat deze twee modi een beetje overbodig zijn voor mij. Ik wil immers gewoon in een strijd geworpen worden om dan elke keer genadeloos onderuit gemaaid te worden.

Mordhau heeft al een vroeg succes te pakken maar toch maak ik mij zorgen. De moeilijkheidsgraad en het onder de knie krijgen van de verschillende zwaardtechnieken vergt tijd en moeite. Iets wat de gemiddelde aandachtspanne van de doorsnee gamer niet graag zal horen. Ik moet toegeven dat ik met momenten gefrustreerd raakte omdat ik weer eens ingesloten en vakkundig in de pan gehakt werd. Ik kies daar echter voor en zo zullen er wel meerdere zijn. Als je het geduld en de behendigheid hebt om ten volle te profiteren van de melee-gevechten dan kan Mordhau een spel voor jou zijn. Voor de volhouders van een goed zwaardgevecht met andere woorden!

• Medievil setting
  • Uitgebreid systeem

• Systeem is moeilijk onder de knie te krijgen
8.5

Dennis
Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!