Morbid: The Seven Acolytes

Morbid: The Seven Acolytes
Morbid: The Seven Acolytes
Release Datum:Genre:, , , Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Ik gooi niet te graag zware definities en termen in de strijd. Ik heb graag dat iedereen, leek of expert, weet waar ik over praat of naartoe probeer te werken. Maar dan… Dan opeens presenteert er mij op een dienblaadje een ‘Horrorpunk Action RPG gevuld met Lovecraftian horror en Cronenbergian gore’. Persoonlijk wist ik maar half wat me van die definitie voor te stellen maar natuurlijk herken ik een paar van mijn favoriete kernwoorden. Action, RPG en horror. “Met deze game kan ik wel iets”, dacht ik bij mezelf. Wat de game dus uiteindelijk te bieden had lees je hier en nu.

Het is tijd voor nostalgie. Nostalgie naar een periode waarin het bloed rijkelijk vloeide op PC schermen en simpelere games heer en meester waren. We kennen bijna allemaal de oude versies van ‘Doom’, ‘Duke Nukem’, ‘Mortal Kombat’,… noem maar op. In die tijd waren de games duidelijk onrealistischer en kon er schijnbaar dus wat meer. Schermen waren bij sommige games gevuld met rijkelijk veel, en eigenlijk overbodig veel, geweld en bloed. Zo nu en dan bedenkt een ontwikkelaar zich dat het tijd om nog eens zo’n game op de markt te brengen en dat is bij deze weer gebeurt onder de naam ‘Morbid: The Seven Acolytes’.

What a babe

Het is tijd om in de huid te kruipen van de laatste Strever van Dibrom. Als de laatste overlevende, getrainde, Strever ben je op zoek naar een manier om het koninkrijk te redden. Dit is immers ten val gekomen na de komst van de Gahars. Deze duistere wezens hebben een gastlichaam nodig om te overleven in onze wereld en hebben hiervoor zeven ‘Acolytes’ gecreëerd. Deze monsterlijke verschijningen zitten verspreid over het land en beïnvloeden alles rond hun. Mensen zijn gemuteerd, vermoord en liggen als rottend lijk of zijn als levende ondode teruggebracht. Dieren hebben hetzelfde lot ondergaan en vallen alles aan wat nog duidelijk menselijk is. Je hebt met andere woorden een volledig koninkrijk dat zich tegen jou heeft gekeerd. Gelukkig ben je een vrouw met haar op haar tanden, een doel voor ogen en alle opties en mogelijkheden om handen om te slagen in dit bloederig avontuur.

Top down combat

Als je de omgeving verkent en je baan zoekt tot bij de Acolytes reis je door allerlei landschappen en omgevingen. Vervallen dorpen, slagvelden, bossen, vlaktes, … Je komt het allemaal tegen. Je zal op zowat elk moment wel minstens één vijand op je scherm zien kruipen of slenteren dat je, zodra ze je opmerken, zal achtervolgen tot er één van jullie 2 sneuvelt. Combat is dus erg belangrijk in deze game want er is effectief geen ontkomen aan. Al snel ben je in het bezit van een slag- en een afstandswapen en test je de beste houdingen en strategieën tegen het legioen aan monsters. Je zult een gevarieerde houding tussen je 2 wapens, je light en heavy attack en je dodge move moeten vinden om te overleven. Gelukkig speelt de game erg soepel, zijn moves gemakkelijk te combineren en is er meestal genoeg plaats om alles uit te voeren. Tot nu toe klinkt de game erg makkelijk maar er speelt nog een factor mee om het je moeilijker te maken. Je bezit immers een Stamina-balk die gebruikt wordt voor zowat alle handelingen. Weg lopen of ontwijken gaat dus alleen maar als je hier de energie voor hebt. Gelukkig vult je stamina zich vlot bij door wat stil te staan of gewoon te wandelen. Desalniettemin zal je op spannende en belangrijke momenten geconfronteerd worden met een lege staminabalk.

Fill my backpack

Tijdens je avontuur moet je het hebben van alle items en wapens die je vindt. En geloof mij, items en wapens zul je vinden. Al snel vind je, tussen de vijanden en obstakels door, kisten met items of loot van vijanden die je hebt verslaan. Overal kun je allerlei soorten items vinden om je munitie aan te vullen, wapens te versterken of te vervangen of dingen die je nodig hebt om je (sub)missies te volbrengen. Ook dit zit leuk en correct in elkaar maar biedt weinig of geen meerwaarde als je het vergelijkt met andere games die al meermaals exact hetzelfde hebben gedaan. De game is trouwens erg vergevingsgezind want gunt je, bij het sneuvelen op het slagveld, je nog steeds al je gevonden items wanneer je terug tot leven komt aan de altaars.

De game is een mooie terugkeer naar oudere gameplay en vormgeving. Door zijn soepelheid en elegante manier van spelen voel je gelukkig wel dat het een moderne game is. Liefhebbers van het genre zullen de game zeker smaken en nieuwkomers, die te jong zijn om de oude bloeddoorlopen games te kennen, krijgen bij deze een smaakje van een (bijna) vergeten stijl. De game is vergevingsgezind en gunt je het perspectief om telkens verder te raken maar zal je blijven uitdagen.

• 'leuk' bloedvergieten
  • soepele gameplay

• uitleg in game vaag en vaak onduidelijk