Monster Truck Championship

Jimmy
Monster Truck Championship
Monster Truck Championship

Van jongs af aan zijn veel mensen gefascineerd door Monster Trucks. Deze oversized trucks spreken vaak de verbeelding aan van jong en oud. Want geef toe, wie zou niet eens graag een ritje meemaken met deze indrukwekkende rijdende gevaartes. Gelukkig hebben we nu Monster Truck Championship ter beschikking om deze ervaring op het kleine scherm tevoorschijn te toveren.

Nu ja gelukkig… Laat ons eerst alvast eens beginnen met het positieve aan deze game. De game lijkt te zijn geïnspireerd door Monster Truck Madness uit 1996. Deze “PC only” game was de eerste game die met succes deze grote trucks naar game pc’s wist te brengen. De Career mode bevat soortgelijke events als deze klassieke game, maar dan uitgebreider en gemoderniseerd.

Career

Monster Truck Championship Bevat een uitgebreide Career mode die mij vooral deed terugdenken aan Monster Truck Madness. Iets wat volgens mij best een mooi compliment is naar deze game toe. Zeker gezien de status van deze klassieke game en uiteraard ook omdat ik leuke herinneringen heb aan deze titel. Monster Truck Championship neemt het beste van diens Career mode en voegt er zowaar geslaagde nieuwe elementen aan toe.

Een van die elementen is de mogelijkheid om je eigen team te managen. Je kan hier experts aannemen die elk hun eigen voordelen meebrengen. Je kan onder andere een manager aannemen die ervoor zorgt dat er meer inkomsten binnenkomen, een motor expert om zo betere prestaties te unlocken en veel meer. Deze kosten natuurlijk ook geld, waardoor dit weer invloed heeft op je budget.

Monster Trucks

Het budget, waarover ik het net had, dient om je truck te upgraden. Je kan je motor en allerhande onderdelen upgraden om zo je prestaties te verhogen. Verder is het ook mogelijk om cosmetische upgrades aan te schaffen. Je kan een nieuwe body kiezen om een totaal anders uitziende truck te bekomen en deze vervolgens naar wens te beschilderen.

Natuurlijk heb je je truck niet enkel voor het mooie uitzicht. Er moet mee gereden worden natuurlijk. Dit doe je voornamelijk in de Career mode, waar er verscheidene events te vinden zijn verdeeld per niveau. De events bestaan onder andere uit toernooien waarin je gewone races, drag races en arena matches kan spelen. Bij deze laatste moet je, door middel van stunts, de hoogste score zien te behalen. De Career voelt natuurlijk aan en het managen van het team en je truck zijn een geslaagde toevoeging aan dit genre van racen. Hierdoor heeft de game ook een gezonde flow van progressie, waardoor de Career interessant genoeg blijft om naar terug te keren. Het kan af en toe wat repetitief overkomen, maar dat is nu eenmaal eigen aan deze soort games.

Wat ik trouwens ook een zeer leuk detail vind is dat de ontwikkelaar zelfs zover gegaan is om het mogelijk te maken om zelf je achterste wielen afzonderlijk te kunnen laten besturen, iets wat deze trucks in het echt ook kunnen. Het is niet gemakkelijk om een monster truck te besturen, dus extra hulp om snel te kunnen draaien is welkom. De ontwikkelaar verdient absoluut een pluim voor deze toevoeging. Hoewel dit vanzelfsprekend lijkt, heb ik dit nog niet eerder gezien in een game uit dit genre. Chapeau! Helaas zit er geen officiële licentie achter de game, dit betekend dus dat er geen enkele bekende of echt bestaande monster truck aanwezig is in de game. Een gemiste kans.

Total loss

Na al deze lovende commentaar verwacht je waarschijnlijk dat we het hier over een topgame hebben. Helaas is dat hier niet het geval. Op technisch vlak is de game erg ondermaats. Op geen enkel moment slaat de game erin om zelfs maar 30 frames per seconde te halen. Hierdoor lijkt het steeds alsof de game in slow-motion speelt en oogt het spel nooit echt vloeiend, waardoor je na een tijdje spelen al snel vermoeiende ogen krijgt en risico loopt op hoofdpijn. Dit zorgt ervoor dat de game absoluut niet fijn speelt.

Dit vertaald zich verder naar het feit dat de game zich hierdoor ook moeilijk laat besturen. Een monster truck is natuurlijk al lastig te besturen. Maar als de framerate ervoor zorgt dat alles trager weergegeven wordt en inputs daardoor met vertraging doorgegeven worden, wordt het wel extreem lastig te besturen. Na een tijdje wen je wel aan de besturing, maar echt fijn voelt het nooit aan.

Last gen

Ook op audiovisueel vlak zal de game geen hoge ogen gooien. De game ziet eruit alsof deze voor de vorige generatie consoles is ontwikkeld. De arena’s, circuits en trucks zien er nogal flets en ongedetailleerd uit. Op zich is dit natuurlijk geen ramp, maar als een game die er zo uitziet nog niet eens 30 frames per seconde weet te halen… Ja, dan stel ik er mij toch vragen bij. Ondanks alles merk je wel dat de game met liefde gemaakt is, want zo zie je dat de trucks bijvoorbeeld een schademodel hebben waarbij verschillende onderdelen van de truck kunnen vallen. Oog voor detail was er dus wel, maar helaas zien deze eruit als kartonnen panelen die loskomen en van je truck vallen.

Het ontwerp van Monster Truck Championship is alvast goed op papier. Dit dankzij de leuke Career mode waarin je je eigen team moet managen en de mogelijkheid om ook je achterste wielen afzonderlijk te besturen. Helaas gooien de technische imperfecties roet in het eten. En dat is verdorie jammer. Het idee achter de game is goed en doet me denken aan Monster Truck Madness. Je merkt aan de ideeën die zijn toegevoegd dat het team de game met liefde heeft gemaakt. Dit maakt het dan ook des te meer jammer dat de game, onder andere dankzij de gebrekkige framerate, gewoonweg niet leuk speelt. Hopelijk zijn deze problemen nog op te lossen met een patch. Indien dat nog gebeurd mag je gerust anderhalve punt bij onze eindscore tellen.

• Leuke representatie van de sport
  • Geslaagde career mode

• Audiovisueel zwak
  • Technis ondermaats
  • Slechte framerate
  • Geen officiële licenties
5.5

Jimmy
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien