Monster Energy Supercross – The Official Videogame 5

Ontwikkelaar Milestone is inmiddels toe aan de vijfde editie van de Monster Energy Supercross franchise. Een spel dat nooit volledig aansloeg bij me en voor mij zeker de minste van alle motorrace games van Milestone. In het zand ben ik meer fan van de MXGP-reeks. Benieuwd of nummer vijf me dan toch glansrijk over de finish zou brengen of eerder in het zand zal doen bijten?

Future Academy

Een van de nieuwigheden is meteen heel welkom. In de future academy word je aan de hand van een hele reeks trainingen klaargestoomd voor het echte werk. Zeker geen overbodige luxe want ook al is deze game misschien iets toegankelijker dan zijn voorganger toch blijft het lastig om alle kneepjes van het vak te beheersen. Ricky Carmichael, The GOAT, en voormalig motorcrosser loodst je door de vele mini game-achtige oefeningen.

Championship

Met de nodige technische bagage trek ik een eerste keer ten strijd in mijn eerste kampioenschap. De eerste drie races gaan verrassend goed. Zeker in vergelijking met de vorige editie van deze game. Maar vanaf race 4 tot 8 komen mijn vroeger frustraties die ik had met deze game helaas weer de kop op steken. Ondanks dat ik “technisch” sterker voor de dag kom dan in Monster Energy Supercross 4 blijf ik bochten uit vliegen en jumps missen.

De reden kan uiteraard zijn dat ik nog steeds niet goed genoeg ben ondanks de vele trainingen of dat de game vooral op physics vlak, voor mij althans, nog steeds te gevoelig is.

Bumpy ride

Als je de jumps en bochten perfect neemt in deze game is er geen vuiltje aan de lucht, maar word je naar een andere modderlijn gedwongen door de andere piloten en je op het laatste nippertje nog dient bij te sturen gaat het vaak mis. Je motor voelt voor mij nog steeds te licht aan waardoor hij vaak veel te snel een te groot manoeuvre uitvoert. Vaak beland je hierdoor in een niet ideale race lijn en ga je volledig verkeerd een jump in. Het resultaat hier van is dat je naast de baan beland waarbij het niet evident is om snel weer aan te sluiten bij de rest van de race. Om het nog lastiger te maken ga je door de te gevoelig controls ook nog onderuit in complete total loss ragdoll style.

Het oogt wat ouderwets en knullig om op die overdreven manier tegen de vlakte te gaan. Anderzijds zijn er dan weer heel wat momenten waarbij je verwacht tegen de grond te gaan omdat iemand bovenop je beland of jij je motor in de nek van de man onder je plant en dat gebeurd dan weer niet. Ook bij hoge springen is het vaak iets te inconsistent. De ene keer val je en de andere keer kan je meteen bij de landing de volgende bocht insturen.

Gelukkig is er, zoals in zowat alle huidige race games, een rewind-functie. En dit is nagenoeg onmisbaar want wees er maar zeker van dat, indien je op een track rijdt die je niet kent, je vaak door de lucht zal vliegen en als een zandzakje zal neerploffen.  Handig is deze functie dus zeker maar liever had ik iets stabielere controls en physics gezien zodat ik de race net iets minder moest terugspoelen.

Toch levert deze game ook wel heel wat spannende momenten af want alles is mogelijk in een race. Zo kan je je weer helemaal naar voor knokken na een valpartij en toch nog verdienstelijk of zelfs nog op het podium finishen. Op deze momenten is de game op zijn best.

450 of 250CC

Net als vorig jaar hinkt Milestone achter op met het huidige seizoen. Zo rijden niet alle piloten voor hun huidige team. Niet zo een probleem voor een casual player als ik maar voor de die-hard fan is dit toch een gemis lijkt me.

Wel leuk is dat je via upgrades, die je uiteraard moet behalen, je skillset fameus kan opschroeven. Ook kan je blessures oplopen en bepalen je resultaten het moreel van je racer. Een nieuwigheidje dat je motiveert om steeds beter te doen.

Grafisch

Qua presentatie kan deze game ook nog heel wat stappen voorwaarts zetten. Zeker met de huidige consoles verwacht je toch wat meer. Elke race begint nagenoeg identiek. Enkel als je als favoriete beschouwt wordt kom je even in beeld voor de start van de race.  Verder krijg je een wide shot van de arena te zien en vuurwerk dat er wat gedateerd uit ziet.

De race zelf ziet er grafisch dan weer meer dan goed uit. Zeker wanneer het geregend heeft en de track er modderig bij ligt.  Het publiek komt dan weer enkel tot zijn recht in daglicht. Bij avond races heb je het idee dat het stadions gevuld is met zielloze stipjes die weinig passie voor de sport uit stralen.  Ook het customizen van je racepiloot ziet er niet al te best uit. Niet dat je hier heel veel van merkt tijdens het spel vermits je toch meestal tegen de rug van je piloot aan kijkt. Enkel bij de ceremonies ziet het er erg last-gen uit.

Net als Monster Energy Supercross 4 kan deze editie me niet volledig over de streep halen. De Future Academy bereid je nochtans goed voor op wat je te wachten staat en is een welkome toevoeging. Ook het upgraden van je personage en skillset zorgt er voor dat je steeds weer opnieuw probeert.

Het racen zelf brengtvoor mij ook nog steeds dezelfde frustraties met zich mee als voordien. De controls zijn te gevoelig en je kan elke jump maar best loodrecht ingaan of je eindigt met zekerheid naast de baan. Parcours kennis is dus zeker nodig in een uitdagende game als deze. Helaas zorgen de inconsistenties in de physics vaak voor onvoorspelbaar valpartijen. De ene keer Spring je bij wijze van spreken Mario Bros gewijs van rug naar rug om daarna toch onderuit te gaan als iemand boven op jou nek terecht komt.

Grafisch voelt de game ook niet helemaal current-gen aan. De tracks en piloten zien er op hun motor zeker goed uit. Bij regenweer krijg je echt het moddergevoel dat van de tracks een akker maakt.  De presentatie voor en na een race kan ook nog heel wat beter en ook dit oogt te last-gen.

• Tracks bij regenweer
  • Kan enorm spannend zijn
  • Future Academy