Monster Energy Supercross – The Official Videogame 3

Wie mij kent, weet dat ik erg weinig af weet over motoren, motorcross en alles wat er bij komt kijken. En dat het mij eigenlijk ook zeer weinig zegt. Het enige wat ik jaarlijks doe, is naar de Moto GP in Lommel gaan en daar stopt mijn affiniteit voor deze sport dan ook. Je zal mij dus ook niet snel een spel als deze zien spelen, maar af en toe moet je nu eenmaal eens iets nieuws proberen. Zullen we eens kijken hoe hard ik in het zand zal bijten? Of weet ik toch de sprong te maken en toegeven dat dit toch veel toffer is dan gedacht? Hoe dan ook, ontdek samen met mij of Monster Energy Supercross 3 de moeite is!

Never looked better than this

Bij sport of race games zoals deze ben ik wel wat strenger op de grafische afwerking. Dat is het aspect wat voor deze games mij kan aanzetten om te spelen. En Monster Energy Supercross 3 levert daar zeker de verwachtingen in. Ook zorgen ze er voor dat je als speler je in de actie waant. Of het nu in de grote stadiums is of net buiten waar weer en wind niet alleen visueel je doen verstommen, maar de elementen je het ook op vlak van rijden lastig kunnen maken. Wat ook helpt, is dat er veel opvallende kleuren gebruikt worden waardoor moto’s en rijders erg herkenbaar en verschillend zijn. Tijdens het rijden kan een track ook visueel weer anders er uit zien door verschillende factoren zoals modder waardoor je nog meer dat gevoel van realisme krijgt.

In vorige delen werd er blijkbaar minder aandacht besteed aan dingen die zich buiten de track bevonden zoals de filmpjes die je zag voor en na een race. Maar hier ziet het er wel stukken beter uit dankzij racers die er veel realistischer uit zien. Oh, en ze hebben voor de eerste keer nu ook vrouwelijke racers toegevoegd om mee aan de slag te gaan! En niet enkel grafisch probeert dit spel uit te pakken, ook op gebied van geluid en muziek zit het wel snor. Bovenop het ronken van de moto’s krijg je een bijpassende soundtrack en de verschillende geluiden van de omgeving maken het totaalplaatje af.

Look mom, no hands!

Ik had al gezegd dat de tracks er visueel anders uit kunnen zien door verschillende factoren. Dit gaat, zoals je wel had verwacht, verder dan enkel visuele aanpassingen. Een track buiten kan door de regen na een tijdje veranderen in een modderpoel waardoor je voelt dat je motor anders reageert en jij als speler dus ook anders moet gaan denken en spelen. En ik moet zeggen, het besturen van de motoren in dit spel voelt best wel goed aan. Ik vloog minder vaak van mijn moto af dan ik had verwacht. Grotendeels lijkt me dit wel te danken aan de goeie mechanics en aangepaste physics engine die het spel gebruikt. Ik had redelijk wat vrijheid om mijn moto bij te sturen in de lucht en bochten nemen waren niet zo beangstigend, omdat de moto beter te controleren was. Er zijn ook verschillende “assist” opties, om nieuwe spelers zoals mijzelf wat meer te helpen in het minder crashen. Het maakt het spel wel minder realistisch, want vaak had ik de indruk dat ik eigenlijk wel vaker de grond had moeten opgaan.

Meestal speel ik dit soort spellen ook maar een paar rondes, liefst in een soort van arcade setting. Snelle actie en weer verder. Maar voor deze review duik ik natuurlijk met plezier in de andere modi voor jullie. Wanneer we kijken naar de single player ervaring, is er niet zo heel veel wereldschokkends te doen. Na een eerste introductie race kan je kiezen tussen een paar grote teams of sponsors om daarna naar de top te klimmen. Race na race na race. Niet anders dan in andere sport of race spellen eigenlijk. Maar er zijn ook nog andere modi die de boel wat interessanter maken. Eén daarvan is de “Compound”, een open gebied waarin je op verschillende tracks kan gaan rijden. De ideale plaats natuurlijk om wat te oefenen. Als je je er klaar voor voelt kan je hier ook time-trials doen. Het leuke aan deze locatie is ook dat het weer veranderlijk is en er dag en nacht transities zijn.

You never ride alone

Eenmaal uitgespeeld in de grote zandbak, kan je ook je tracks aanpassen in de track editor. Hier kan je losgaan om zotte tracks te maken om alleen of samen over te crossen. Je krijgt ook genoeg opties en mogelijkheden om een interessante track te maken, en de mogelijkheid om een track al te testen waar je nog aan bezig bent is een aardige toevoeging. En ja hoor, je kan je tracks uploaden en online delen. Of tracks downloaden van de community, mocht je zelf zonder inspiratie zitten. En zo kunnen we van de single player ervaring door rijden naar de multi player. Want er is gelukkig meer mogelijk dan enkel tracks delen. Zo is er de “Race Director” mode waarin een speler zijn eigen competitie mag samenstellen. En het gaat verder dan simpelweg wat race settings aanduiden en rijden maar. Je mag bijvoorbeeld sancties uitdelen aan racers of je bezig houden met de setup van de verschillende camera’s rond het circuit. Daarnaast zijn er natuurlijk de gekende modes zoals challenge mode, single events, time attack en championship mode om zowel online als offline te genieten van het racen door de prachtig uitziende tracks. Wat wel spijtig is, is dat er geen split screen local play voorzien is.

Het is natuurlijk een beetje moeilijk oordelen als je de voorgaande games uit een reeks niet hebt gespeeld, maar ik heb online eens wat rondgekeken om toch te kijken of Milestone erin geslaagd is om vooruit te gaan op hun vorige uiting. En van hetgeen ik zoal online zag, was er nog wat ruimte voor verbetering bij de vorige games. Niet dat ze slecht waren, maar het is altijd goed om beter te willen doen. En dat lijken ze hier ook wel te doen door verschillende upgrades door te voeren in het systeem, waaronder dedicated servers voor online te spelen en de herwerkte physics engine. Zowel op grafisch als gameplay vlak is Monster Energy Supercross 3 de beste uit de reeks en voor nieuwkomers een game om zeker eens te checken! Voor anciens is het misschien iets moeilijker aan te raden gezien de veranderingen niet zo heel groot zijn tegenover zijn voorganger, maar net zoals bij andere sport of race titels gaan fans toch deze willen binnen halen.

• Grafisch erg indrukwekkend
  • Dedicated servers voor stabiele online play!
  • Vele leuke modes