Monster Energy Supercross 2: The Official Videogame

Nolan

Ronkende motoren, een hoog testosterongehalte en Monster Energy Drink. De fans weten al direct dat ik het ga hebben over Monster Energy Supercross 2.  Voor mij was het eerder een primeur. Hoewel ik  mijn tijd graag spendeer in een virtuele racewereld, heb ik mij eigenlijk nooit gewaagd in de wereld van de 2-wielers. Toen mij werd gevraagd dit spel te reviewen, vond ik dat het dan maar eens tijd werd om hier verandering in te brengen. Met een blik Monster in de hand ben ik benieuwd of de modder mij evenveel zal bekoren als het asfalt.

Another one bites the dust

Als ik eerlijk moet toegeven, ben ik op vlak van motoren geen held. Zowel in het echt als tijdens het gamen. En dat bewees dit spel ook maar weer al te goed. Al vanaf de eerste seconde van de tutorial die je moet ondergaan, lag ik met mijn gezicht plat in het zand, of schatte ik een bocht verkeerd in, waardoor ik voor de zoveelste keer naast het traject belande. Deze tutorial, die je de basics van het motorcross leert, zou in totaal nog geen tien minuten mogen duren. In mijn geval leek hij een eeuwigheid. Een goed uur later bereik ik dan uiteindelijk toch de finish en kon het echte spel beginnen. Wat ik hier vooral al had geleerd is dat het spel niet simpel ging worden en dat het rijden wel heel realistisch is. Een klein tikje teveel aan de joystick en je vliegt uit de baan. Ga je te snel door een bocht, lig je tegen de grond. Een uitdaging ging het zeker wel worden.

Rise to the top

In de main menu heb je verschillende keuzes die je kan maken. Eén van deze keuzes is de singleplayer. Hier kan je dan nog eens kiezen tussen een gewone single match, een championship, een training of carrière. Om het meeste uit het spel te halen koos ik hier voor de carrière. Je begint met het creëren van je personage en het kiezen van je sponsor. Daarna komt de dirtbike aan de beurt. Wat mij hier het meeste opviel was het immens verschil in detail tussen je personage en de motor. De keuzes dat je kan maken voor je motor en outfit zijn verbluffend realistisch, terwijl je bij je personage de keuze maar krijgt tussen een stuk of tien simpele gezichten die weinig of geen emotie vertonen. Maar aangezien deze 95 procent van de tijd een helm aanheeft stoorde ik mij hier niet aan. Na dit alles is het tijd om je week in te delen. Doorheen de week krijg je dagen waar je kan kiezen wat je doet. Kies je voor te trainen, dan verbeter je de stats van je personage. Wil je liever een media of sponsor dag, verhoog je je faam en krijg je meer fans. Hoe meer fans en faam je krijgt, hoe meer sponsordeals. In het weekend is het dan tijd voor het echte werk, namelijk de race. Hierin is het natuurlijk de bedoeling om te winnen, maar ook om bepaalde doelen die je sponsor vraagt te voltooien. Lukt dit niet verlies je misschien je sponsordeal en moet je een andere zoeken. Lukt dit wel krijg je betaald, en kan je met je zuurverdiende centen nieuwe outfits of onderdelen voor je motor kopen. Tijd om te laten zien wie de kampioen is.

Champion of the world

Wie zich goed genoeg waant in de singleplayer, kan zich wagen aan de multiplayer. Hoewel ik in dit gedeelte heel veel problemen ben tegengekomen. Niet omdat ik zelf niet goed genoeg ben, en in de vijftal wedstrijden dat ik gespeeld heb altijd laatste eindigde, maar omdat het heel moeilijk is om überhaupt een wedstrijd te spelen. Als ik na lang wachten, tot een event gedaan was, uiteindelijk toch in een lobby belandde, begon alles enorm hard te laggen of verloor ik de connectie met de host. Krijg je een goede race te pakken, bereid je dan maar voor op elf andere spelers die er alles aan doen om jou tegen de grond te krijgen. Of misschien is daar bij mij niet veel voor nodig.

Be the creator

Een laatste onderdeel in het spel is de track editor. Hier kan je helemaal los gaan en je eigen track bouwen. Als ik dit in een spel tegenkom, slaag ik dit meestal over, omdat ik helemaal geen fantasie heb in dat soort dingen. Maar in Monster Energy Supercross 2 gaat dit heel vlot. In een mum van tijd had ik mijn eerste track gebouwd en begon ik al te denken hoe ik het nog uitdagender kan maken. Welke bochten kan ik nog venijniger maken, of welke rechte stukken kan ik nog moeilijker maken met een zandbak of een sprong. Voor ik het wist was ik toch al een paar uur kwijt in deze editor, en heb ik er totaal geen spijt van gehad. Als je denkt de perfecte track te hebben gemaakt, kan je deze delen met andere spelers. Anderzijds kan je ook rondtoeren op tracks van andere spelers. Dit zorgt er voor dat het spel iets minder snel eentonig gaat aanvoelen.

Visuals en sound

Zoals eerder vermeld vond ik dat de personages er heel emotieloos uitzien. De motoren en outfit van je personage zien er aan de andere kant dan weer subliem uit. Wat ook logisch is voor een spel dat zich specifiek hierop focust. De muziek in het spel is niet bepaald noemenswaardig. Het is voornamelijk een gitaar die een rockdeuntje speelt, dat doorheen het spel niet veel verandert. Tijdens het rijden wordt dit deuntje toch overbrugt door het geluid van ronkende motoren. Iets wat voor de fans waarschijnlijk als muziek in de oren klinkt, maar bij mij zorgde het er heel snel voor dat ik naar mijn eigen spotify lijst greep. Tijdens het racen ziet alles er wel heel goed uit. De modder die op je scherm spat is subtiel en niet storend en de tracks zien er verbazingwekkend realistisch uit.

Hoewel ik heb ondervonden dat ik nog veel te leren heb van motorcross, ben ik ervan overtuigd dat ik deze uitdaging wel wil aangaan. Hoewel de singleplayer na een tijd redelijk eentonig wordt, biedt de track editor genoeg variatie voor enkele uren plezier. Zowel in het maken als in het spelen. Verder ben ik geen fan van de soundtrack, maar met een eigen afspeellijst werd dit probleem al snel opgelost. Het realisme zorgt natuurlijk voor de juiste sfeer, en van zodra je de juiste technieken onder de knie hebt, laat je al de rest in het stof bijten.

• Mooie visuals in kleren en motor
  • Leuke track editor
  • Realisme