Monkey King: Hero is back

Kevin
Monkey King: Hero is back
Monkey King: Hero is back
Release Datum:Genre:Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:, , Getest op:

Het genre van een game bepaald vaak of je interesse hebt in de titel. Vaak kun je, door het aanpassen van de moeilijkheidsgraad, het spel aanpassen aan je skills en er uitdaging en plezier uit halen. Andere games kiezen er echter voor om dit niet te doen en richten zich vaak op een bepaalde doelgroep en leeftijdsgraad. Als je dan ook nog weet dat de game gebaseerd is op een animatiefilm hoef je niet lang of ver te zoeken naar de doelgroep. Dus is het tijd voor een luchtige game voor een jonger publiek? Yes please! Bring in the monkey!

Hey Monkey boy!

Ik ken niet veel mensen die zich bezig houden met de Chinese legendes en mythen. Toch zijn deze er in overvloed en zitten ze vol spanning en avontuur. Links of rechts verschijnt er wel eens een film met een gedeelte van of moderne versie van zo’n verhaal en die kennen ook wel eens het nodige succes. In 2015 was er zo’n film genaamd .’Monkey King: Hero is back’ en nu is er de gelijknamige game. Uiteraard is dit geen toeval en berust de game zijn verhaal op de film gecombineerd met wat extra materiaal en hoofdstukken.

Bij het opstarten van het spel krijg je de legende te zien van de ‘Monkey King’. Deze almachtige aap had zich in het verleden opgewerkt tot kung-fu meester en trainde in allerlei soorten kung fu en zelfs magie. De aap was echter niet verzadigd met zijn prestaties en wou meer. Hierdoor ging hij verder en daagde hij de goden uit. Na hier zichzelf te bewijzen en de goden te blijven tarten sluit de almachtige Buddha hem op in een kristal. We zijn 500 jaar later en het verhaal van het spel gaat van start. In een grot dwaalt de jonge Liuer rond. Hij wordt omcirkelt door monsters en probeert te ontkomen. Door het kristal te willen beklimmen breekt dit aan stukken. De apenkoning is terug vrij en staat oog in oog met de handvol monsters. Deze verslaat hij moeiteloos maar hij merkt dat hij veel van zijn kracht en magie kwijt is. De stem van Buddha spreekt op dat moment tegen hem en legt uit dat hij terug zichzelf zal zijn als hij ‘goed zal hebben gedaan’. Natuurlijk is dit niet wat de aap wilt doen maar vertrekt, tegen zijn zin, op avontuur met de hyper-enthousiaste topfan Liuer.

Time for Kung-Fu.

Met echte apen-lenigheid gaat je als Monkey King de monsters in het spel te lijf. Laat me hier nog even herhalen dat de game gericht is op een jonger publiek. Verwacht hierdoor geen encyclopedie aan vijanden die elk hun zwakke plek hebben. Je beschikt over een light en een heavy attack en kunt hier zowat elke vijand mee verslaan. Er zijn slechts een paar vijanden die je echt moet raken op een zwakke plek, de rest kun je gebruiken als boksbal. Gaandeweg speel je meer vaardigheden, combo’s en magie vrij maar in het begin van het spel ben je erg basic in mogelijkheden. Het is echter meer dan voldoende voor jonge gamers of mensen die gewoon uit zijn op luchtige games. Het spel beschikt trouwens niet over moeilijkheidsgraden waardoor je het spel gewoon opstart en zult spelen zoals het is. Is een vijand dus te sterk voor je of geeft het geen voldoening om de vijanden vlot te verslaan? Hier kan je jammer genoeg niets aan veranderen.

Time to explore.

Je schuimt het land af om je krachten terug te krijgen. Je nieuwe zelfverklaarde vriend Liuer blijft enthousiast en dolfier achter je aan hollen en herrinert je er continue aan dat je goed hoort te doen volgens Buddha. Hij is ook de constante (vaak irritante) stem die je herhaaldelijk wijst op de aanwezigheid van monsters. Dit hing me met momenten echt de keel uit en zorgde dat ik mijn geluid stiller zette. Tijdens het vechten, wat al niet uitdagend was, hoorde ik veel te regelmatig de schelle stem van Liuer ‘MONSTEEEERRRSSS!!!’ roepen. Al snel worden jullie nog vergezeld door een half varken-half mens dat zich samen met jullie wilt engageren om het kwaad in de wereld aan te pakken. Deze vormde al snel, samen met Liuer voor de storende factoren van het spel en was ik eigenlijk liever kwijt dan rijk. Desalniettemin spelen ze een rol in het verhaal dus moet je het met ze doen. Verder ontmoet je doorheen het verhaal niet veel mensen of wezens. De belangrijkste dingen die je zal tegenkomen zijn de ‘earth gods’. Dit zijn kleine wezentjes die zich overal hebben verstopt en die je kan inruilen tegen een verbetering van je leven, magie of aanvalscombo’s.

Time for some movies

Tussen de levels door krijg je, zoals dat zowat altijd gaat, de voortgang van het verhaal te zien. Opvallend bij dit spel is dat ze wisselen tussen 2 verschillende stijlen van cutscenes. De ene keer is het een volledig geanimeerde cutscene met voiceacting en lip-synch , de andere keer krijg je een soort van slideshow met de voiceacting overheen. Dit vond ik met momenten best jammer omdat je mytische wezens begint te ontmoeten en ik persoonlijk wel uitkeek naar een mooi uitgewerkte geanimeerde Chinese draak. Op dat moment kreeg ik echter een slideshow in plaats van een deftige cutscene. Op zich is dit gelukkig niets wat het plezier voor het jonger publiek zal weg nemen.

Conclusie

We moeten deze game in zijn context en met het juiste doelpubliek blijven bekijken. Voor de jongere garde is deze game een mooie verwelkoming in het adventure-genre. De animatie, het kleurgebruik en algemene vormgeving past ook erg mooi voor een jonger publiek dat toch al weet hoe ze combo’s moeten maken. Hoewel er gevochten wordt blijft ook dit op een aangepast niveau. Kortom, de game is een leuke en goede game geworden als je tot de juiste doelgroep hoort.

Good

  • goede keuzes voor juiste publiek

Bad

  • afwerking niet overal even mooi
  • geen moeilijkheidsgraden
  • best kort
7

Goed

Kevin
Kevin heeft de gamewereld pas verkend toen hij dit via weekend- en vakantiewerk zelf kon bekostigen. Hierdoor heeft hij enkele generaties gemist maar dit compenseert hij graag door regelmatig zowel zijn collectie retro als current gen games aan te sluiten. Kevin heeft energie met bakken op reserve staan! De enige gekende methode om hem langer dan 13,42 minuten stil te laten zitten is door hypnose op basis van vlotte gameplay, meeslepende soundtracks, betoverende storylines en een dosis flatterende graphics.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password