Milestone stelt A.N.N.A. voor, diens nieuwe AI gebaseerd op neurale netwerken

Milestone introduceert met trots A.N.N.A., een acroniem voor Artificial Neural Network Agent, een revolutionaire AI gebaseerd op neurale netwerken die voor meer uitdaging zal zorgen dankzij slimmere en snellere tegenstanders die van elk foutje die je maakt zullen misbruik maken. MotoGP19 wordt de eerste Milestone-game waarin A.N.N.A. haar debuut zal maken, vanaf 6 juni op PlayStation 4, Xbox One en Windows pc/STEAM. De game verschijnt later ook op Nintendo Switch.

A.N.N.A is het resultaat van meer dan 2 jaar ontwikkeling tussen Orobix’s ingenieurs en data-onderzoekers, een bedrijf gespecialiseerd in AI-oplossingen, en vormt meer een paradigma dan een traditionele AI waarbij elke actie op voorhand is gepland door de ontwikkelaar.

Door het op neural gebaseerde netwerk gedraagt de AI zich volledig anders; ontwikkelaars hoeven geen vooraf bepaalde handelingen meer te programmeren, ze geven de AI een opdracht en het gereedschap om deze te behalen. Daarna, door een ingewikkeld beloningssysteem, “leren” ze de AI welke handelingen te ondernemen om zijn opdracht te behalen en welke te gebruiken om te counteren. De AI leert zichzelf aan welke acties te ondernemen.

Dit leren wordt ook wel reinforcement learning genoemd en laat toe een AI te creëren die extreem bewust is van diens omgeving en de gevolgen van diens acties, volledig verschillend dus van traditionele AI.

De trainingsfase gebaseerd op reinforcement learning duurt enkele maanden, waarbij ontwikkelaars meer dan 200.000 races in één dag simuleren. Tijdens die fase kent de Neural AI twee stadia: het exploreren waarbij de AI begrijpt of zijn handelingen invloed hebben op het resultaat en de exploitatie, waarbij de AI profiteert van diens ervaring en kennis om het beste resultaat te behalen.

Het resultaat is extreem realistisch en natuurlijk rijgedrag, met rijsystemen, manoeuvres en technieken die vergelijkbaar zijn met die van een professionele coureur. Op het gebied van performance liggen de rondetijden van Neural AI dicht bij de rondetijden van een professionele motorrijder, en zijn ze sneller dan een traditioneel AI-systeem. Het gedrag in een groep is agressief maar fair, waardoor de AI altijd klaar is om voordeel te halen bij fouten. Om alle spelers tegemoet te komen, is de moeilijkheidsgraad aan te passen. Daarentegen is de uitdaging nog nooit zo groot geweest voor onze hardcore MotoGP™-fans!

“We staan voor een van de grootste innovaties in de geschiedenis van Milestone”, aldus Luisa Bixio, CEO van Milestone. “Het fantastische werk dat gedaan is door onze ingenieurs in samenwerking met Orobix is een mooi voorbeeld van twee onafhankelijke bedrijven die innoveren in een industrie dat vaak gestuurd wordt door grote organisaties. Het is een demonstratie van creativiteit, passie en het vermogen om te innoveren”.

Michele Caletti, MotoGP™19 Producer, zegt: “we hebben de game ontwikkeld als gevolg van de feedback die we ontvingen van onze gepassioneerde community. Een verzoek dat het meeste terugkwam, was het moeilijker maken van de singleplayer en het verbeteren van het natuurlijk gedrag van de AI. Door neurale netwerken hebben we beide doelen behaald en met geweldige resultaten. Ik denk dat dit de eerste stap is in een traject van innovatie waar neurale netwerken cruciaal worden in de ontwikkeling van onze games”.

Luca Antiga, Chief Technical Officer bij Orobix, zegt: “Het was geweldig om zo nauw samen te werken met de Milestone-ingenieurs en -ontwerpers, en een nieuwe generatie van AI te zien ontwikkelen. Het is motiverend om te weten dat de technologie die wij maandenlang ontwikkeld hebben, gebruikt zal worden op pc’s en consoles over de hele wereld. Hier bij Orobix werken we al aan andere applicaties van deze technologie voor verschillende industrieën, waaronder medisch en fabrikanten”.

MotoGP™19 is vanaf 6 juni verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One en Windows pc/STEAM. Een paar weken later verschijnt de game op de Nintendo Switch.

Jimmy Verwimp
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief als shopmanager bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password