Milanoir

Jo Smeets
Milanoir
Milanoir
Release Datum:Genre:, Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Milanoir speelt zich af in Amerika in de jaren 60. Het plaatst je in de schoenen van Piero, een gangster in de Italiaanse Mafia die op opdrachten gestuurd wordt door de plaatselijke don. Wat volgt is niet helemaal wat je verwacht.

You talkin’ to me?

Het eerste wat je zal opvallen aan deze game is dat het een flinke sfeer neerzet. Aan de titel te zien verwacht je een serieuze, donkergetinte setting maar dat is niet waar Milanoir uitblinkt. Hoewel er niet gekozen is voor felle getinte kleuren neemt de game zichzelf allesbehalve serieus. Het spel begint wanneer een huurmoordenaar je komt opzoeken wanneer jij op de wc zit. Hij vergist zich echter van doelwit omdat jij slim genoeg bent om je benen op te trekken wanneer hij de wc inwandelt. Hierdoor krijg jij vrij schot en maak je hem genadeloos af. Met bijbehorende badass catchphrase natuurlijk.

En hiermee is de toon voor de rest van het spel gezet. Ieder level is een opeenvolging van overdreven schietpartijen en waanzinnige showdowns tussen jezelf en je uiteindelijke doelwit. Dit terwijl vijanden luidkeels je verwensen, en wat minder luidkeels wanneer ze op de grond zakken en zweren dat je ervoor zal boeten. Op grafisch vlak hebben ze voor een pixelart stijl gekozen die het nodeloos geweld en overdadig bloedvergieten ook wat tempert. Het resultaat heeft dezelfde vibe als de oude actiefilms met superschurken en babes.

Schietfestijn

Je raadt het al, in een actiefilm moet er geschoten worden. En dit doe je in bovenaanzicht, met de linker analoogstick om te bewegen en de rechter om te mikken. Een simpel concept, verrijkt met de mogelijkheid om te rollen.

Verder in het spel leer je dan speciale vaardigheden, zoals het afketsen van je kogels op verkeersborden om vijanden achter hoeken te raken en het gooien van molotov granaten die de vloer en je tegenstanden in vuur zetten. Ook vind je verschillende andere wapens waaronder een zwaar kaliber pistool en een automatisch geweer. De levels spelen grotendeels lineair, met vijanden die verspreid door de verschillende zones je weg versperren. Dit zou op den duur vervelend worden maar gelukkig worden de levels onderbroken door waanzinnige boss fights.

Deze gaan van achtervolgingen in de auto waar je gangsters te motor ontwijkt tot een duel tussen jou en een tram. Stuk voor stuk zijn deze bazen mooi in mekaar gestoken en zullen je doen nadenken over hoe je het gevecht aanpakt. Als je wil, kan je het avontuur ook samen met een vriend ondernemen, wat natuurlijk een stuk leuker is dan alleen. De vraag is natuurlijk maar of het dan niet te makkelijk wordt, dit heb ik zelf niet getest.

It’s a thug life

Natuurlijk draait het hele spel rond een verhaal. Dit is niet heel uitgebreid, maar zorgt wel voor amusante momenten. Wanneer je de aanval op je leven overleeft ga je op zoek naar de persoon die jou dood wil. Die confrontatie escaleert waardoor jij in de cel belandt. Een vrij standaard Mafia scenario dat niet echt veel diepgang biedt maar ingekleurd wordt door schokkende beelden en seksueel getinte scenario’s. Opvallend was de scene in de gevangenis waar je flink wordt toegetakeld door de medegevangenen en bewakers.

Er wordt ook ontzettend veel gevloekt in Milanoir, wat ik op zich wel apprecieer in deze context. Het wordt helaas wel vrij onopmerkelijk in de levels wanneer bijna iedere vijand die je neerschiet je verwenst en uitscheldt. De sterren van de show zijn de bazen, die uiteenlopende persoonlijkheden hebben en gevatte dialoog met Piero uitwisselen voordat ze tot de aanval over gaan. Mijn persoonlijke favoriet is de lesbische mafiosa die in het badwater van haar partner zit verscholen wanneer je haar komt zoeken.

Milanoir is een pareltje in een pot van indie nat. Zeker geen uitschieter of niet te missen ervaring maar desalniettemin iets speciaals. Het spel zit vol persoonlijkheid en in de korte 5 uur speeltijd zal je je geen moment vervelen. Overigens, hoe kan je deze game nu kunnen passeren met zo een coole live action trailer als deze:

• Waanzinnige actie
  • Kleurrijke personages
  • Co-op 2 spelers

• Veel gevloek voegt niet altijd iets toe aan de waarde
  • Vrij simpele gameplay
7

Jo Smeets
Snapback is Rhythm game zot, dol op RPGs en fighting games en verslindt games met een goed verhaal. Met een uitgesproken mening gaat hij zijn reviews te lijf zodat jullie weten waar jullie aan beginnen.