Medievil: Retrospective

Kevin
Medievil: Retrospective
Medievil: Retrospective

Ja, daar kriebelt de ‘retro-pen’ alweer. Dat doet hij wel vaker maar meestal is dit makkelijk op te lossen met een korte retrogamesessie. Maar dan valt opeens mijn oog op een nakende release. Wat brengen ze nu weer op de markt? Medievil? Die game ken ik nog, die game heb ik nog, die game wil ik nog eens spelen. Laten we de oude PlayStation 1 dus afstoffen in de gameroom en opnieuw kennis maken met Gallowmere, Sir Daniel Fortesque en Zarok.

Welcome to the Kingdom of Gallowmere.

In dit koninkrijk leeft de legende voort van Sir Daniel Fortesque. Deze legende is door de tand des tijd alleen maar verdraaid in het voordeel van deze overleden kampioen. Van het verhaal over hoe deze succesvolle strijder stierf aan zijn verwondingen nadat hij de kwaadaardige Zarok versloeg blijft weinig over als je de geschiedenis echt kent. In werkelijkheid sneuvelde deze man door de eerste pijl bij de eerste veldslag van het conflict. Zarok en zijn leger van ondoden was ook niet volledig verslagen maar heeft zich eerder verscholen voor 100 jaren. Nu is hij terug en hij spreekt een spreuk uit om alle doden van het koninkrijk terug tot leven te wekken en te gebruiken als nieuwe ondode krijgers. Sir Daniel Fortesque ontwaakt uiteraard mee en besluit Zarok deze keer echt te confronteren. Hij wilt immers zijn geliefde Gallowmere redden en nu eindelijk zijn onverdiende reputatie waarmaken. Hiermee zou hij tenslotte een plaats verdienen in het leven na de dood in de ‘Hall of heroes’. Zo gaat hij op zoek naar Zarok door het vervloekte Gallowmere.

Death to Zarok!

Je avontuur begint uiteraard in je grafkamer. Je bent immers pas terug tot leven gewekt en na 100 jaar dood te zijn ben je niet meer dan een skelet in een half harnas. Zo mis je bijvoorbeeld je onderkaak (god weet waar die is beland) en het oog waar je de dodelijke pijl door hebt ontvangen. Meer arsenaal of opties heb je nog niet maar je bent desalniettemin gemotiveerd om de strijd aan te gaan. Gelukkig vind je al snel een kortzwaard en krijg je de uitleg dat de stenen waterspuwers op muren je zullen helpen als winkelketen doorheen je avontuur. En weg zijn we, op zoek naar Zarok, welke plannen hij heeft, hoe je dit kan dwarsbomen en onderweg kelken te verdienen in elk level. Door deze kelken te verdienen, dit doe je door voldoende vijanden te verslaan en de kelk in elk level te vinden, sluit je elke locatie af met een bezoek aan de ‘hall of heroes’. Hier zou je belanden als je een echte held zou zijn. Iets waar elke krijger van droomt. Telkens als je een kelk verdient mag je alvast een kort bezoekje brengen en sla je een kort babbeltje met aanwezige helden die je telkens voorzien van een hulpmiddel voor je quest. Soms is dit een wapen maar soms ook simpelweg goudstukken.

Don’t die… Again…

Hoewel je pas terug tot leven bent gekomen kun je nog steeds sterven. Bovenaan je scherm staat een brede groene balk wat je leven voorstelt. Zodra deze leeg is zal je, als korps, opnieuw sterven en is het game over. In het begin zijn de 300 levenspunten meer dan voldoende om levels uit te spelen maar na een tijdje heb je toch nood aan iets meer reserve. Gelukkig vind je op verschillende plaatsen flessen met levenskracht die je op reserve kan houden. Zodra je levensbalk leeg is neem je een flesje en vul je je levensbalk volledig terug bij. De lege fles hou je vanaf dat moment altijd bij. Mocht je een levensbron vinden, waarmee je je levensbalk bijvult, kun je ook je fles terug vullen. Iedere levensbron vult zo’n 2 flessen of de levensbalk en 1 fles bij. Daarbij komt dat er in zowat elk level afgronden zijn, diepe waterplassen of andere locaties zijn die je niet overleeft als je er in beland. Mocht je hier in belanden kost je dit je volledige levensbalk, word je langzaam terug naar de veilige zijkant gebracht en kan je verder gaan dankzij de levenskracht uit een flesje.

To battle Sir Fortesque!

Daniel Fortesque zijn arsenaal breid zich gelukkig al snel uit. Al gauw vind je een schild, werpmessen, een knuppel en andere hulpmiddelen. Als je je kelken verzamelt groeit je collectie nog eens zo snel. In de Hall of Heroes krijg je onder andere al gauw een kruisboog en op termijn een grote hamer en groot zwaard. De wapens die munitie nodig hebben kun je bijvullen door een voorraad in te slaan bij de waterspuwers doorheen je reis. Andere wapens verslijten dan weer snel waardoor je ze continue moet vervangen. Nieuwe vaardigheden moet je niet verwachten in het spel. Laten we immers wat realistisch blijven… Wat kan een wandelend skelet immers meer dan met je harnas en schild rond te lopen en met je zwaard of ander wapen rond te zwieren? Wie er trouwens voor kiest om gewoon te genieten van de halloween-sfeer en geen zin heeft om kelken te zoeken of om deze te vullen kan het spel evenzeer uitspelen met enkel je kort zwaard en koperen schild. Indien je het spel uitspeelt maakt dit enkel een verschil in eindfilmpje, meer niet.

Conclusie:

Medievil was en is een leuke game. De controls van deze oude game zijn wel even wennen want het is een game van voor de analoge sticks… Ja, er is een reeks PS1-games die de analoge sticks niet kennen. Om de camera te bedienen, wat trouwens erg moeilijk en houterig maar gelukkig bijna altijd overbodig was, moest je gebruik maken van L2 en R2 om je scherm te laten draaien. Bij de remake zal dit wel anders zijn neem ik aan. Los van dit hekelpunt dat je moet overwinnen is de oude Medievil fijne nostalgie. Ik vermoed dat mensen die de game niet kennen van vroeger echter geen voldoening zullen overhouden aan de oude versie van dit spel. De levels, en het spel in het algemeen, is nogal kort en gemakkelijk. Op een vrije dag en met wat goede wil en motivatie heb je het spel immers ruimschoots volledig uitgespeeld met kelken verzamelt en al.

Kevin
Kevin heeft de gamewereld pas verkend toen hij dit via weekend- en vakantiewerk zelf kon bekostigen. Hierdoor heeft hij enkele generaties gemist maar dit compenseert hij graag door regelmatig zowel zijn collectie retro als current gen games aan te sluiten. Kevin heeft energie met bakken op reserve staan! De enige gekende methode om hem langer dan 13,42 minuten stil te laten zitten is door hypnose op basis van vlotte gameplay, meeslepende soundtracks, betoverende storylines en een dosis flatterende graphics.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password