Mario Tennis Aces

Mario Tennis Aces
Mario Tennis Aces

Mario ga ik echt niet voorstellen. Wie deze oude bekende nog moet googelen of geen idee heeft wat deze naam betekent in de gamewereld krijg ik niet bijgebeend met een enkele review. Zal ik dan maar even overlopen wat een Mario-game juist tot een Mario-game maakt? Nee, best ook maar niet. Mario is zoals praktisch iedereen weet zowat de veelzijdigste der franchisen. Of het nu gaat van sport, spel, avontuur, puzzel, role playing game of god weet wat nog allemaal, Mario past in het plaatje. Zo ook in zijn nieuwste game die ik vandaag dus ga voorstellen en bespreken. Zijn nieuwste avontuur met bijpassende outfit en hulpmiddelen: Mario Tennis Aces.

Een sportgame met een verhaal in

Ik bezit eigenlijk bitter weinig sportgames. Ik heb het niet in me om jaarlijks een nieuwe versie van een sportgame te kopen, zelf strategieën uit te denken en een ploeg of zelfs ploegen te gaan onderhouden. Als ik mijn console aanzet wil ik ontspannen en plezier beleven, niet carrière maken. Heb je dan nood aan een game waar de nieuwste populaire topsporter zo realistisch mogelijk wordt gekloond als personage? Ik denk het niet.

Enter Mario tennis Aces! De game begint bij de eerste opstart onmiddellijk aan een cut-scene van Mario die een tennistoernooi wint maar waar een duistere aanwezigheid roet in het eten komt gooien. Moet je hier verder over nadenken of commentaar op geven? Neen, neem het zoals het komt. Je begint aan een avontuur vol tennis-gerelateerde uitdagingen, het continue verbeteren van je personage dankzij ervaringspunten en het winnen en gebruiken van nieuwe tennisrakketen. Klinkt hier ook maar iets realistisch aan? Natuurlijk niet. Bezorgd het genoeg betrokkenheid om benieuwd te blijven hoe dit verder afloopt? Gelukkig wel.

Een nuchtere en frisse blik op de game geworpen

Wie nu wacht op een vergelijking met vorige Mario tennis titels moet ik teleurstellen. Zoals ik al aanhaalde heb ik bitter weinig sportgames. Zelfs van de Mario-reeks. De enige andere tennis titel die ik ooit heb gespeeld is er eentje zonder Mario in maar enkel er op. Voor wie niet kan volgen: op de artwork van de gameboy cart en box van het spel ‘tennis’ zit mario als scheidsrechter maar je speelt niet met hem als personage.

Niet alleen leer ik bij deze dus de tennisreeks van Mario kennen, dit is de game die me ook officieel doet kennismaken met een bepaalde functie van de switch. De motion-controlled joy-cons. Als relatief frisse switch-eigenaar heb ik al uitgebreid verkend en ge-experimenteert maar bij geen enkele titel in mijn bescheiden switchcollectie werd mij voorgesteld om motion-controlled te gamen. Sterker nog, Mario Tennis Aces stelt het je niet gewoon voor, bij de spelversie van ‘dynamisch duel’ ben je verplicht de joy-con te gebruiken als een echte tennisraket. Gelukkig kun je een hele uitleg krijgen in de game hoe je alles werkt. Ik zeg nu wel ‘gelukkig maar’ maar voor enthousiaste gamers zoals ikzelf en mijn bezoek van die avond (onze welbekende Niels) waren we al 3 matchen verder eer we door hadden dat alle buttons geen sikkepit uithaalde tijdens de matchen. Ik raad daarom iedereen van harte aan om deze optie eens te gebruiken NA het lezen van de tips and tricks.

Welke opties biedt Mario Tennis Aces

Ik heb al heel even gepraat over het dynamisch duel en de story-mode. Denk echter niet dat ik alles kwijt ben over deze opties. Wie een story-mode zoekt met variatie blijft zeker niet op zijn honger zitten. Je merkt al snel dat de game erop mikt om je te laten wisselen tussen verschillende tactieken in plaats van je te laten uitblinken met 1 gouden truc. Bovendien merk je dat het systeem van ervaring opdoen en te groeien in levels en stats niet gewoon voor show is maar je mogelijkheden en prestaties beïnvloeden. Verder kan ik nog uitweiden over boss-fights, optionele wedstrijden waarin je extra tennisrakkets kan winnen, enzoverder enzovoort. Dit is echter zo’n gevarieerde mode dat je het best kunt ervaren in plaats van er over te lezen.

Buiten de avontuur- en dynamisch duel-mode bezit de game ook nog een multiplayer- en toernooi-mode. Op zich geen verassende keuzes natuurlijk. Je kan online voor een match gaan of een toernooi, je kan ook gewoon lokaal voor een splitscreen-match gaan. Op zich opties die we aanvoelen als standaard en vanzelfsprekend. Laat mij toch even in de verf zetten dat deze opties tot in de puntjes is afgewerkt en voor toffe multiplayer en replaymogelijkheden zorgt. De variatie in personages en speelvelden is ruim en garandeert dat iedereen zijn eigen techniek en stijl kan ondersteunen met een geschikt personage.

Laten we eerlijk zijn, bij een titel van zo’n topfranchise als deze kijk je niet altijd even kritisch. Je bent blij dat je favoriete personage, bekende humor en verwijzingen naar andere games op je scherm opduiken. Laten we dat nu toch even proberen. Is Mario Tennis Aces een goede en toffe game als het losgekoppeld was van Mario en alle andere personages?

Gelukkig wel. Ok, je speelt inderdaad met de populairste Italiaan uit de gamewereld maar ook al stond daar een onbekend personage, deze game is op zowat alle manieren top. Onthoud dat ik dit nog steeds bedoel als puur ontspannende en luchtige game, nergens rekening houdend met realisme of dergelijke. Deze game staat garant voor een vlotte gameplay, sfeervolle omgevingen, gevarieerde tegenstanders en spelvarianten. Wie op zoek is naar een game die hem het gevoel geeft zelf een topspeler te zijn op wereldniveau en hierbij realisme hoog in het vaandel draagt zal zijn draai niet vinden in deze game. Gelukkig zegt iets me dat deze gamer sowieso niet op zoek zal gaan naar een game wiens titel begint met ‘Mario’…

• Afwerking is top
  • Sfeer en gezelligheid centraal
  • Gevarieerd tot het limiet