Luigi’s Mansion 3

Luigi’s Mansion 3
Luigi’s Mansion 3
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Je kan zeggen wat je wil van Nintendo, maar op vlak van marketing doen ze het toch vaak enorm goed. Een spel dat zich afspeelt in een hotel dat vol zit met spoken releasen op Halloween, well played Nintendo! Een goede marketing verzekert natuurlijk geen goede game. En toch heb ik hoge verwachtingen, niet alleen omdat ik de demo heb gespeeld op Gamescom. Neen, vooral omdat ik enorm genoten heb van de originele Luigi’s Mansion op de Gamecube in 2001. Is dat nu ook alweer 18 jaar geleden? De tijd vliegt soms toch… Oei, is het nu alweer na middernacht?

You can check out any time you like, but you can never leave!

Wanneer Luigi, Mario, Peach en enkele Toads een geheimzinnige uitnodiging krijgen van een hotel genaamd Last Resort zijn ze absoluut niet argwanend en vertrekken onmiddellijk met de bus er naar toe. Ook Luigi’s spookhond Polterpup, die in Luigi’s Mansion 2 zijn intrede maakte, is weer van de partij en zit ook op de bus. Bij aankomst worden ze netjes onthaald en lijkt er geen vuiltje aan de lucht te zijn, tot midden in de eerste nacht… Luigi schrikt wakker en ontdekt dat het hotel een grote metamorfose is ondergaan. Van een mooie en rustige omgeving zijn we in een enge en spookachtige nachtmerrie terechtgekomen. Erger nog is dat Luigi’s grootste vijand, King Boo, mee in het complot zit! Hij heeft reeds zijn vrienden weten te vangen in schilderijen en nu is het de beurt aan Luigi. Uiteraard is zijn eerste reactie, wat hem zo charmeert als bange wezel, om weg te lopen van zijn noodlot.

Hij slaagt hier gelukkig in, en komt in de kelder terecht. Daar vindt hij gelukkig de oude vertrouwde Poltergust terug, in een nieuwe versie met de naam G-00. Al snel komt Luigi professor E. Gadd tegen en ontdekken we dat ook hij naar het hotel werd gelokt. Jammer genoeg had hij zijn collectie spoken, die Luigi al tweemaal heeft gevangen, meegenomen en werden deze vrijgelaten. Daarom dus dat King Boo weer van de partij is om wraak te nemen op Luigi en zijn vrienden! Tijd dus om het hotel te verkennen op zoek naar je vrienden, en om voor eens en altijd af te rekenen met Luigi’s ergste nachtmerries. Gelukkig kunnen we dit doen in prachtige locaties en Luigi heeft er nooit beter uitgezien dan in dit avontuur. Er zijn zoveel details om te ontdekken en de belichting zorgt er voor dat elke omgeving van zijn beste kant bezichtigd kan worden met toch dat vleugje griezeligheid. Elke verdieping van het hotel heeft ook zijn eigen thema en daar wordt geweldig op ingespeeld, ook door de spoken die er zich bevinden. De muziek past ook perfect bij de sfeer die Nintendo hier probeert te bereiken en ze slagen er met glans in. Genoeg stilgestaan bij de pracht en praal, tijd voor avontuur!

Such a lovely place, such a lovely face

Aangezien we ons nu in een hotel vol spoken bevinden, gaan we ongetwijfeld er wel een paar tegen het… euhm… lijf lopen. Dankzij professor E. Gadd zijn uitvinding, de Poltergust G-00, staan we niet machteloos tegenover onze doorzichtige vrienden. De Poltergust heeft overigens wat updates gekregen en kan nu naast blazen en opzuigen ook een ontstopper afschieten. Deze ontstopper gaat je in je avontuur heel vaak van pas komen, of het nu tegen vijanden is of om puzzels op te lossen en geheimen te ontdekken. Je kan de ontstopper ongelimiteerd afschieten op zowat alles wat je ziet, maar slechts op bepaalde objecten zal hij blijven vastzitten. Wanneer dit het geval is, kan je het touw dat aan de ontstopper vast zit opzuigen en Luigi zal dan het object samen met de ontstopper naar zich toe trekken. Probeer maar eens portretten van de muur te trekken hier mee, of een bureau over je heen te trekken en tegen de grond stuk te slaan. Of pak het schild af van een vijandig spook dat zich hiermee beschermt tegen je zaklamp.

Natuurlijk heeft onze scaredy cat zijn trouwe zaklamp ook weer bij, want hoe ga je anders je weg vinden in de donkere gangen? Ook is de zaklamp nodig om geesten tijdelijk te stunnen zodat je deze kan opzuigen met je trouwe stofzuiger. Wanneer een spook verstijfd is, kan je hem proberen op te zuigen. Van zodra het spook aan je stofzuigersteel vast hangt, moet je je linker pookje van je controller weg trekken van de richting waarin het spook probeert te vluchten. Als je dit even succesvol doet, krijg je de optie om het spook heen en weer op de grond te slaan en hem zo van zijn “levenspunten” te beroven. Niet alle spoken zijn even gemakkelijk te stunnen trouwens. Sommige hebben schilden, zoals ik al eerder liet weten, maar er zijn er ook die een zonnebril dragen of een helm terwijl anderen zich bewapenen met moersleutels en andere voorwerpen. Soms is het ontdekken hoe je een spook kan doen verstijven al een kleine puzzel op zich.

Buiten de ontstopper hebben we dezelfde mechanics eigenlijk als in de vorige Luigi’s Mansion games, maar dat is nog niet alles. Zo maakt de Dark Light Device uit de vorige game ook zijn terugkeer. Met deze functie van de zaklamp kan je veel geheimen ontdekken in het hotel, van verborgen deuren tot objecten die onzichtbaar zijn voor het blote oog. Heel vaak kan je deze locaties snel ontdekken, door goed te kijken naar je omgeving. Spiegels verraden soms wat Luigi niet met het blote oog kan zien, maar bepaalde symmetrische opstelling waar iets mist of een groot open vlak aan de muur zijn vaak ook hints om je zaklamp zijn alternatieve functie voor te gebruiken. Bepaalde spoken zijn trouwens ook niet zo heel tuk op dit type licht.

Als laatste krijgen we, vrij in het begin van het spel, de mogelijkheid om een nieuwe bondgenoot in het leven te roepen wanneer we er nood aan hebben. Gooigi lijkt als twee druppels water op Luigi, met het enige verschil dat hij volledig groen is. Oh, en hij is ook geen fan van water! Wanneer Gooigi in contact komt met water, zal hij verdwijnen als sneeuw voor de zon en terug in de Poltergust kruipen. Geen angst, je kan Gooigi na enkele seconden alweer tevoorschijn toveren en weer verder spelen met hem. Je kan, logisch natuurlijk, altijd maar 1 van de twee personages besturen. Let dus goed op waar je de andere achter laat, want ze kunnen open staan voor aanvallen. In de multiplayer co-op stand kan er iemand wel constant Gooigi besturen, maar later meer hierover. Wat maakt Gooigi zo speciaal dan? Wel, hij is gemaakt van een soort slijm waardoor hij zich door rioolputjes, tralies en buizen verplaatsen om zo op locaties te komen waar Luigi zelf niet kan geraken. Ook kan je hem gebruiken wanneer je ergens 2 knoppen simultaan moet activeren. Leuk weetje, Gooigi maakte zijn eerste intrede in de multiplayer van de 3DS remake van de originele Luigi’s Mansion.

What a nice surprise

Al de functies van de Poltergust kan je dus in elke kamer volop benutten, en vaak leiden ze ook tot het vinden van een hoop geld en verborgen geesten. Met dat geld kan je enkele zaken kopen bij professor E. Gadd zoals een gouden bot, een Gem Finder en een Boo Finder. Het gouden bot functioneert als een extra leven dat in werking treedt wanneer je levenspunten op nul komen te staan. Je kan er hier telkens maximum 5 van hebben. De Gem en Boo Finder voorwerpen helpen je om de extra collectibles te vinden door ze aan te duiden op je kaart. Elke verdieping heeft 1 verborgen Boo en 6 verborgen gems om te vinden. Deze zijn niet noodzakelijk om verder te geraken in het spel, maar een leuke extra die je aanmoedigen om elk hoekje te verkennen! Je kan je progressie hiervan terugvinden in de galerij, via professor E. Gadds laboratorium.

Maar er is meer! Je zal ook merken dat er nog “Rare Ghosts” (Speciale Spoken) bestaan, en je kan perfect heel het spel uitspelen zonder deze tegen te komen. Het wordt je dan ook niet uitgelegd dat deze enkel te vinden zijn in de multiplayer mode Scarescraper. Deze mode zullen we zo meteen even verder toelichten. Tenslotte zijn er ook achievements die je kan krijgen door bepaalde taken te doen. Maar ook hier zijn het geen verplichtingen maar een leuke extra om je ervaring wat te verrijken.

They gathered for the feast

Zoals dus eerder gezegd, zijn er ook in deze derde Luigi’s Mansion multiplayer modi beschikbaar. De meest interessante in mijn ogen is de co-op mogelijkheid in de story mode. Hierbij neemt speler twee de controle over Gooigi en kunnen dus zowel Luigi als Gooigi tegelijk rondbewegen op het scherm. Hierdoor kan je samen spoken gemakkelijker verslaan, sneller kamers doorzoeken naar geld en andere zaken en heb je iemand die de klappen kan opvangen voor je. Gooigi respawned immers na enkele seconden opnieuw na verslagen te worden zonder dat je er voor afgestraft wordt, terwijl Luigi een Game Over te zien krijgt tenzij hij een gouden bot op voorraad heeft.

In de ScreamPark mode kan je kiezen tussen 3 mini-games om te spelen. Deze mode is enkel in local play mogelijk, met 2 tot 8 personen. Deze mini-games speel je in teams tegen elkaar en bevatten momenteel de volgende:

• Coin Floating: Op een opblaasbare eend in het zwembad van het hotel, gewapend met je stofzuiger, moet je in team zoveel mogelijk munten verzamelen. Pas wel op voor de mijnen want als je er eentje raakt met je opblaasbare eend kan je gedag zeggen aan al je munten.
  • Ghost Hunt: In deze mini-game moet je zoveel en zo snel mogelijk spoken zien te verslaan om punten te verdienen. Sommige spoken zijn meer punten waard dan anderen, dus kies je prooi zo tactisch mogelijk uit.
  • Cannon Barrage: Zoek kanonskogels, vul het kanon van je team en verpulver zoveel mogelijk schietschijven. Dit allemaal door gebruik te maken van je trouwe Poltergust uiteraard. Oh, en je kan ook altijd proberen om kanonskogels te stelen van je tegenstanders.

De Online Multiplayer vinden we terug in de ScareScraper. Je kiest hier eerst of je lokaal of online wil spelen. Daarna kies je of je 5 of 10 verdiepingen wilt doorlopen, maar denk er aan dat je “Rare Ghosts” enkel zal tegenkomen wanneer je je aan 10 verdiepingen waagt. De bedoeling in deze mode is om binnen de tijd alle spoken op een verdieping op te zuigen, en te zorgen dat jij natuurlijk de meeste punten verdient. Op zich een erg fijne mode om wat extra plezier uit het “Ghostbusten” te halen wanneer je even geen zin hebt om het hotel verder te verkennen of wanneer je, zoals mij, het einde van het spel ondertussen al voorbij bent.

Met deze derde uitvoering van Luigi’s Mansion heeft Nintendo alweer goud beet. Het verhaal is niet het meest originele, maar het doet wat het moet doen. Het meest interessante vinden we in de inkleuring van het hotel en de verschillende thema’s die elke verdieping zo uniek maken. De prachtige visuals helpen natuurlijk ook hierbij en zorgen er voor dat het hotel tot leven komt, tot in de kleinste details. Enfin, tenminste in docked mode want in handheld mode vallen helaas soms bepaalde details wat weg die je op het grote scherm gemakkelijker kan onderscheiden. Als ik dan toch een nadeel moet noemen, is het toch wel de camera en de besturing van de Poltergust waar ik even aan moest wennen. Je kan deze besturing wel aanpassen, maar ik vond de standaard na een uurtje spelen toch wel het fijnste. Ook al werkte het op cruciale momenten toch niet altijd even goed mee.

De verschillende multiplayer modi zorgen er voor dat het spel interessant kan blijven lang nadat de credits over je scherm zijn gepasseerd. De beste multiplayer mode is wel de co-op stand waarmee je het verhaal lekker samen met een vriend of vriendin kan doorlopen. Leuke extra’s zoals de goed verstopte Gems en Boo’s zorgen er ook voor dat je niet té snel door het avontuur heen vliegt. Hoe dan ook, voor mij persoonlijk is Luigi’s Mansion 3 één van de beste games die ik dit jaar heb gespeeld en een absolute aanrader voor jong en oud!

• Gooigi en co-op!
  • Prachtige visuals
  • Uitgebreide story mode