Little Witch Academia Chamber of Time

Dennis
Little Witch Academia Chamber of Time
Little Witch Academia Chamber of Time

Ik heb geen tijd om anime te kijken. Wat ik dan wel tof vind, is dat ze games uitbrengen die meestal het overkoepelende verhaal meegeven zodat ik toch spelenderwijs mee ben in welke sfeer ik mij bevind. Want ik durf mijn games wel eens uit te kiezen op twee minuten gameplay te hebben gezien. Ik ben benieuwd of mijn gevoel mij ook dit keer gelijk zal geven!

Het sterke geslacht

In Hashtag-gevoelige tijden moet dit een droom zijn voor elk meisje. Alhoewel het voor de rest niets te maken heeft met de huidige tijdsgeest, kom je toch terecht in een volledig vrouwelijke school. Niet zomaar een school, een heksenacademie! Het hoofdpersonage is Akko Kegari die samen met haar 2 beste vriendinnen Lotte Yanson en Sucy Manbavaran daar les volgen. Nu, zoals gezegd zijnde heb ik geen flauw benul waar ik mijzelf in stort. Het enige dat ik weet is dat de vakantie voor de deur staat en dat Akko wordt opgezadeld met klusjes. Het eerste klusje is al snel duidelijk: de bibliotheek opruimen. Haar vriendinnen beloven, als ze klaar zijn met hun eigen taak, te komen helpen. En dan begint het.

Akko is niet zo een handige heks. Ze heeft drankjes nodig om aan magie te kunnen doen. Onthou dit, want je zal het nog hard gaan nodig hebben. Zo zal je save punten tot leven wekken. En dat gaat niet zonder magische drankjes om je spreuk te doen werken. Het duurt eventjes voor je je door allerlei achtergronden (waarschijnlijk uit het eerste seizoen) hebt moeten ploegen, eer je een save punt tegen komt. Ik heb dit overigens op de harde manier geleerd. Ik ging er namelijk van uit dat er, zoals in de meeste games, automatisch gesaved werd. Dus na dat uur was het tegen etenstijd en dacht ik “ik doe straks wel verder” en vervolgens mocht ik met een volle maag alweer een uurtje naar kibbelende tieners kijken.

Zelfs een kapotte klok is twee keer per dag juist

Dat Akko niet van de snuggerste is wisten we al maar ze is ook nog eens snel afgeleid. “Een snel dutje doen” dacht het arme kind, terwijl er een mysterieuze onbekende nog een boek voor haar neus neerlegt. Dan schiet ze wakker en wil ze het boek ook op zijn juiste plaats zetten. Een hoog gebrom laat een hele boekenkast opzij schuiven en komt er een verborgen ruimte tevoorschijn. Met een klok en een deur. Wat gepruts later sta je ineens in een dungeon waar je op Beat-em-up-achtige wijze moogt door beuke… eh, met magie je tegenstanders om zeep moogt helpen. Na deze introductie tot het vechtsysteem is het dan tijd voor het grote plotgedeelte. Door het verbreken van het magische zegel, zet de klok zich elke keer terug. Ja zeker, het is een beetje Groundhog day meets Harry potter!

Het is een interessante mechaniek. Dankzij de dagelijkse reset moet je alles, de hoofd/zijmissies, het rondlopen,  goed timen om alles binnen de tijdspanne gedaan te krijgen. Anders is het al snel middernacht en mag je sommige stukken helemaal herspelen. Wat wel vervelend is, zijn de kleine cutscenes die om de twee uur laten zien dat het dat uur is. Characters die voor je neus stonden verdwijnen ineens en mag je een andere bezigheid gaan zoeken. Helaas beginnen de problemen alleen maar vanaf hier.

Verplicht doolhof

De hoofdmissies kunnen… vaag zijn. “Vind een weg om door de lucht te vliegen” zegt een stuk van de missie. Ja ok. Waar? Met wie? Ben ik aan het zoeken naar een persoon die mij het leert? Een spreuk die ik kan kopen? Een plek waar ik het boek vind die mij vliegen aan leert? Ik heb geen flauw idee. Dan is er nog een rode banner op de kaart die je meer informatie geeft over de missies maar dat doet het niet voor ieder stukje en dan ben je alsnog aan het uitvogelen wat je in hemelsnaam moet doen.

Mijn oriëntatiegevoel, terwijl ik aan het rond lopen was, had het ook bijzonder moeilijk. Ik probeerde na te denken of ik nu links, rechts moest. Of dat ik naar een deur liep en uiteindelijk de volgende deur pas moest hebben. Uitroeptekens tonen aan welke soort missie je zal aanvatten. De rode is zoals gezegd voor de hoofdmissies en de geelgroene voor de zijmissies. Maar… de geelgroene bleef boven sommigen hun hoofd zweven na dat ik de missie had aangenomen en algauw raakte ik in verwarring wie ik juist moest hebben om een nieuwe missie te starten.

Een deel van de missies zal je terug door de deur naar de dungeons leiden. Maar voor de dungeons heb je wel sleutels nodig die de vorige missies vrij geven. Er zijn in totaal 7 grote en 49 kleine exploratie-sleutels te verdienen. En elke dungeon geeft een vast parcours met een verschillende eindbaas op het einde. Het is een beetje puzzelen in het begin maar an sich loopt het wel los.

De gevechten zijn dan best leuk te noemen. Je kunt characters in je party switchen en daardoor van hun persoonlijke sterktes gebruik maken. Ook de monsters zelf zijn random, alsook de eindbaas van elke dungeon. Wat dan weer een minpunt is, is dat het precies niet zoveel uitmaakt hoe en waar je je verdiende Experience-punten in steekt. En je Magic-bar vult zich magisch vanzelf bij. Een beetje achter je partymembers hangen en je kunt er weer voluit tegenaan!

Little Witch Academia: Chamber of Time is een los staand avontuur die je in snel tempo met het verhaal doet meeleven maar algauw stokt in snelheid en zijn mechanics. Het had wenselijk geweest mocht er een duidelijker missie-systeem en/of routeplanner in de game hebben gezeten. Het lijkt mij dat er een aantal games (gebaseerd op anime) moesten gemaakt worden om de fans te plezieren. Als pre order bonus zit er dan ook een Shoot em up/mech-achtige game bij die, zo mogelijk, mij nog minder deed en precies als een veredelde demo van een andere game is die bij deze game werd gestoken.

• Goede replica van de anime
  • Mooie soundtrack en Sound Effects
  • Verhaal snel up to date voor nieuwkomers

• Quests zijn repetitief en niet goed uitgelegd
  • Idem ditto voor de combat
  • Manueel saven is frustrerend
7.2

Dennis
Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!