Life is Strange 2

Nolan
Life is Strange 2
Life is Strange 2

Het is alweer even geleden, maar sinds de komst van de eerste life is strange is mijn liefde voor visual novels steeds meer en meer beginnen groeien. Daarom was ik ook enorm blij dat ik te horen kreeg dat ik een review mocht schrijven over het tweede deel van het spel. Deze keer verlaten we Arcadia Bay en haar protagonist Max Caulfield, om kennis te maken met de familie Diaz in Seattle.

Something strange

De speler neemt deze maal de controle over van Sean Diaz, een doodgewone “American teenager” die samen met zijn broer Daniel en vader Esteban in een rustige buurt in Seattle wonen. Alles lijkt heel normaal te lopen. Je komt thuis na een zware schooldag juist voor het weekend en maakt je klaar om te gaan feesten. Hiervoor heb je enkele dingen nodig in huis en maak je zo kennis met de controls en de keuzes die je kan maken. Hier leer je ook al wat de relatie is tussen Sean en zijn omgeving. Je bent bijna klaar om te vertrekken naar het lang verwachte feestje, maar dan slaat het noodlot toe. Wanneer je ziet dat je klein broertje in de nesten zit met de buurjongen, kan je niets anders doen dan ingrijpen. Want daar zijn grote broers voor. Dit is waar alles fout loopt en de broers op de vlucht moeten slaan.

The great outdoors

Tijdens hun vluchten komen de twee langs verschillende locaties. Zo kampeer je bijvoorbeeld in een groot bos, moet je voorraad inslaan in een tankstation en overnacht je in een motel aan het strand. Hoe je hier allemaal komt kan ik weinig over vertellen zonder al te veel te spoilen. Wat ik wel kan zeggen is dat de keuzes die je op de verschillende locaties maakt een grote invloed gaan hebben op het verdere spel. Zo heb ik in het begin gekozen voor bier in mijn rugzak te steken ( met de gedachten te gaan feesten), maar op camping met je kleine broer was dat toch niet de beste keuze. Al een geluk dat je een tankstation tegenkomt waar je al het nodige kan kopen, of stelen als je dat prefereert. Maar niet alleen deze locaties zijn van belang in het spel. Ook de mensen dat je tegenkomt hebben een grote invloed op jou. Zo kom je verschillende personages tegen die je naargelang ze behandelt, jou wel of niet willen helpen.

Technische aspecten

Meer over het verhaal kan ik jammer genoeg niet verklappen. Waar ik wel nog over kan praten zijn de sound and visuals. De visuele stijl is vergeleken met de eerste Life is Strange zo goed als hetzelfde gebleven, wat ik persoonlijk een beetje jammer vind. Deze had ik namelijk iets meer voor de huidige generatie verwacht. De stijl is, zeker in het begin, nog wel wennen, maar je leert het wel te appreciëren. Hierdoor krijgt het spel natuurlijk wel zijn eigen charmes. De muziek vind ik weer prachtig gedaan, alhoewel het op sommige stukken heel stil is. Dit ondermijnt de sfeer die het spel probeert op te bouwen. De gameplay gaat enorm vlot en je kan je spel zo lang of kort maken als je zelf wilt. Dit komt doordat heel veel van de objecten die je tegenkomt een interactie hebben waar Sean wel iets over kan vertellen. In mijn eerste playthrough heb ik zelf bijna drie uur in de intro gezeten, omdat je  bijna alles in je huis van kortbij kon bekijken.

Hoewel dit alleen nog maar deel één is van het gehele spel, en ik er dus nog weinig over kan vertellen, heeft het verhaal mij al enorm hard geraakt. De relatie die je ontwikkelt met je broer is prachtig om te zien. Ook de mensen rondom die je leert kennen hebben allemaal hun eigen charismatische eigenschappen. De muziek, die op sommige plekken ontbreekt, komt wel helemaal tot zijn recht. De visuele stijl heeft zijn eigen charmes, hoewel het naar mijn mening iets beter had mogen zijn. Het verhaal begint niet zo sterk als zijn voorganger, maar groeit tegen het einde van de eerste episode helemaal uit tot waar ik op hoopte. Voor de mensen die de eerste Life is Strange niet hebben gespeeld kunnen zich hier ook aan wagen, aangezien het een losstaand verhaal is. Ik kan niet wachten op episode twee, om te zien hoe de relatie tussen Sean en Daniel zich verder ontwikkelt.

• Sterk verhaal
  • Interessante personages
  • Mooie muziek