Leisure Suit Larry – Wet Dreams Don’t Dry

Leisure Suit Larry is ondertussen al wat generaties oud en heeft al verschillende genres gekend. Deze keer keren we terug naar het Point-and-Click genre. Iets wat ik persoonlijk wel kan appreciëren! Weet Larry zijn charme nog steeds, zoveel jaar later, te tonen of zal hij eerder naar voor komen als een sul? Juist ja, het tweede. Wat had je nu gedacht?

Larry (chuckles). Larry Laffer

Om je een idee te geven waarom deze game een ‘specialleke’ is, krijg je al meteen de vraag of je wel oud genoeg bent om deze game te spelen. Trust me, hier antwoord je best eerlijk op want onze Larry is zeker niet voor alle leeftijden. Je krijgt wat quizvragen voorgeschoteld om aan te tonen of je effectief wel oud genoeg bent. Na hier en daar fout te antwoorden, vond ik al snel genoeg de ‘skip’ knop en kon de game van start gaan.

Ik schets even het verhaal voor je, zonder al te veel spoilers. Larry wordt in een donker hol wakker en heeft geen idee waar hij is. Later blijkt dat hij jarenlang van de planeet is verdwenen en zich momenteel in de 21ste eeuw bevind. Het lijkt hem allemaal niet al te veel te schelen en gaat op ontdekking. Hij leert al snel dat de technologie van nu toch best indrukwekkend is! Je kan dates vinden via een app op je smartphone? WAT? Na een eigen PiPhone te bemachtigen, installeer je verschillende apps zoals Instacrap, Timber, Unter. Deze klinken bekend, niet? En van zodra zijn Timber-profiel is opgezet, gaat Larry op jacht!

Scharrels van New Lost Wages

Na alle profielen op Timber naar rechts te swipen, heb je een paar matches. Op de map die je krijgt staat ook aangeduid waar deze matches zich bevinden zodat je hier mee een praatje kan gaan slaan. Maar ze spelen allemaal best hard-to-get want alvorens je van de grond kan gaan, moet je nog heel wat verschillende opdrachten uitvoeren. Beetje zoals het echte leven eigenlijk, uhum, carry on!

Als ik aan Point-and-Click games denk, denk ik ook aan fetch quests. Dus verschillende items zoeken en deze aan de juiste persoon bezorgen. Niets is hier minder waar. Maar, ondanks ik dit meestal heel snel beu ben, konden de quests me blijven boeien omdat het verhaal echt zo ridicuul is dat het goed is. Je moet wel van dit soort humor en aanpak houden om hier het mooie van in te zien. Je verzamelt de meest nutteloze items op de meest vreemde plaatsen. Deze kan je dan weer combineren met elkaar om nog gekkere items mee te zeulen. Om een voorbeeld te geven: ik vond een gebruikte dildo die naar kaas stonk, deze combineerde ik met een XL-condoom en een leeg Wc-rolletje en hiermee heb ik een muis gevangen. Logisch, niet? Persoonlijk vind ik dat het soms net iets te ver gezocht is, zodat ik af en toe even de oplossing moest opzoeken om verder te geraken. Mede omdat ik die combinatie in mijn logische brein nooit zou toepassen. Dus het opzoek werk kan soms wel lastig zijn maar niet zo lastig dat het spel onspeelbaar is.

Wijzen en klikken

Sommige denken dat het Point-and-Click genre misschien volledig tot het verleden behoord. Maar iedereen heeft in zijn jonge jaren wel eens Freddie Fish, Pajama Sam of Spy Fox gespeeld en zich er rot mee geamuseerd. Leisure Suit Larry is dan wel niet voor dezelfde doelgroep bedoelt en is ook een pak gecompliceerder dan deze kindergames. Ik heb zelf de game op PS4 getest en persoonlijk vond ik de controls niet altijd even vlot met een controller spelen. Als je iets preciezer met de cursor moet wijzen op een bepaald punt is de controller iets te gevoelig en je kan dit niet aanpassen in de instellingen.

De stijl van de game is uitgewerkt zoals een cartoon en niet meer in de 3D-versie zoals op de PS2. Ook de quicktime events zijn verleden tijd waar ik helemaal niet boos om ben.

Leisure Suit Larry is geen game voor de jonkies onder ons. Dus als je, als ondertussen iets of wat volwassen persoon, je nog eens aan een goede ouderwetse Point-and-Click game wilt wagen, is dit de game voor jou! Wel eerder aan te raden op een PC dan op console maar dat maakt de game zeker niet minder goed. Je moet wel van een gezonde portie penis grappen houden en zeer flauwe moppen kunnen verkroppen. Geen probleem voor mij alleszins!

De gigantische collectie van de meest willekeurige objecten verzamelen en deze nog correct combineren is soms niet voor de hand liggend, maar het is wel de moeite waard als je het uiteindelijk door hebt. Het leven moet namelijk niet altijd makkelijk zijn, toch?

• Flauwe moppen en een sterk verhaal
  • Point-and-click in zijn volle glorie
  • Larry is back, baby!