Lego Marvel Collection

Nolan
Lego Marvel Collection
Lego Marvel Collection

Eindelijk is het bijna zover. Binnen een maand komt “Avengers: Endgame” naar het grote scherm. De conclusie van de Infinity war. Een moment waarop ik en vele anderen al sinds de eerste Iron Man film zaten te wachten. Met de komst van Endgame, het slotstuk van The Avengers, is het niet vreemd dat TT games een Lego Marvel Collectie uitbrengt. Hiermee kunnen we ons nog zoet houden, tot het zover is.

Lego Marvel Superheroes

Wanneer Doctor Doom de Silver Surfer uit de lucht schiet, veranderd het board van Silver Surfer in verschillende “Cosmic Bricks” die zich verspreiden over het heelal. Met deze Bricks is het mogelijk om Galactus op te roepen. Voor de mensen die hem niet kennen. Galactus is een kosmisch wezen dat ook wel eens de “Verslinder van werelden” wordt genoemd. Door hem op te roepen hoopt Doctor Doom eindelijk over de wereld te kunnen heersen. Maar als het aan Nick Fury en zijn team van superhelden ligt, komt daar niets van in huis. Speel als je favoriete superhelden in dit hilarisch en origineel verhaal van Marvel en hou het kwaad tegen. Met meer als 150 verschillende speelbare characters en een uitgebreid verhaal, is dit een must have voor alle Lego en Marvel fans.

Lego Marvel Superheroes 2

Als direct vervolg op het eerste deel, kom je je favoriete superhelden tegen in het hoofdgebouw van “The Avengers”. Waar ze uitgebreid aan het vieren zijn dat Doctor Doom is verslagen (spoiler alert). Jammer genoeg kan een feestje nooit lang duren, want al snel krijgen ze een nieuwe oproep van Nick Fury. Deze keer moeten onze helden een hoge piek van radioactiviteit in Siberië onderzoeken. Alles wijst naar Kang The Conqueror, die met behulp van verschillende kristallen de planeet naar een ander universum heeft gebracht Hierdoor is heel de tijdzone in de war, en komen we de helden niet alleen tegen op verschillende plaatsen, maar ook in verschillende tijdperken. Zo krijgen we bijvoorbeeld Captain America in het Wilde Westen, of The Hulk in de Middeleeuwen.

Lego Avengers

Het laatste spel in deze collectie volgt dan wel weer het verhaal van de blockbusters “Avengers” en “Avengers: Age Of Ultron”. Maar hoewel het spel Avengers heet, krijg je ook scenes uit de films van Captain America, Iron Man en Thor. En die lopen niet in chronologische volgorde, wat resulteert in een wirwar van verschillende scenes uit verschillende films. Voor wie de Marvel films niet recentelijk of zelfs helemaal niet heeft gezien, kan dit uiterst verwarrend overkomen. Toch heeft zelfs dit spel mij niet kunnen vervelen.

Na de drie hoofdgames krijg je er ook nog eens alle DLC pakketten die in de season passes zaten bij de games er bovenop. En dat waren er meer dan verwacht. Mijn downloadlijst op de Playstation kon amper volgen. De 150 speelbare characters in de games, werden er meer dan 200. En dan heb ik het nog niet over het tal van extra levels en zijmissies die elk spel toch een paar uur langer kunnen maken. Zo wordt het wachten op de film eens zo plezant.

Technische aspecten

Als het over grafische vormgeving gaat, zit je bij Lego goed. Hoewel de Lego Marvel Superheroes er, vergeleken met Avengers, wat gedateerd uitzien, blijft deze ook een pareltje om naar te kijken. Daarbovenop heb je ook een herkenbare soundtrack, met muziek uit de verschillende films. Deze slaagt er mooi in om je helemaal in de superhelden sfeer te brengen. Jammer genoeg wordt ook deze Lego game geplaagd door ongemakkelijke en onduidelijke camerastandpunten. Hierdoor heb je vaak geen idee waar je bent of wat er aan de hand is. Dit blijft een pijnpunt die ze maar niet goed lijken te krijgen. Vooral wanneer je splitscreen wilt spelen, loop je hier vaak mee te klungelen. Daarnaast lijdt het spel ook nogal onder framedrops wanneer je samen in de zetel speelt. Maar wat ik het grootste minpunt vind, zijn de voice actors. Ik weet dat ik waarschijnlijk mijn verwachtingen hier wat te hoog leg, maar om Robert Downey Jr. niet als de stem van Iron Man te horen is voor mij een zware domper. Al een geluk dat de legendarische Stan Lee wel zijn stem wou lenen voor de game. Aangezien hij nog niet zo lang geleden van ons heen ging, was het toch met wat pijn in het hart om zijn stem weer te horen. Het is begrijpelijk dat Lego niet de grote acteurs konden strikken als voice actors, maar hun vervangers klonken alles behalve enthousiast. De dialoog werd te vaak op een nogal houterige manier gebracht of sloeg de toon mis. Wat dan wel enorm leuk was, was dat op het einde van elk level alles in comic stijl wordt weergeven.

Of het nu al iets oudere games zijn, of juist uitgebrachte. Lego blijft mij verbazen met hun stijl en humor. Ook de gameplay blijft in mijn ogen zeer vermakelijk. De camerafoutjes in de splitscreen zijn zelfs al een onderdeel van het spel geworden bij mij, waardoor we zelfs hier zelfs al grappend aan het vragen zijn waar ze blijven. Het enige jammere vind ik persoonlijk dat de voice actors niet de originele stemmen zijn, maar dat laat mijn plezier niet vergallen met deze prachtige collectie, die elke Lego en Marvel fan toch zeker is een keer gespeeld moet hebben. Excelsior!!!

• Heel veel content
  • Nog altijd even leuk om te spelen
  • Originele verhalen