Lego Jurassic World (Switch)

Er zijn al tal van Lego games de revue gepasseerd de laatste jaren, en ik moet eerlijk bekennen dat deze games een beetje mijn guilty pleasure zijn geworden. Ook ben ik altijd al heel geïnteresseerd geweest in dinosauriërs, en was ik uiteraard ook een grote fan van Jurassic Park en alles daar rondom. Toen ik hoorde dat er een Lego game van kwam, was de interesse er wel. Maar ik heb, mede door het aantal andere interessante releases en het feit dat ik pas een marathon een Lego games had gespeeld, nooit de tijd genomen om deze te ontdekken. Nu dat het spel met alle DLC op de Switch verschijnt, is er geen beter moment om alsnog erin te duiken, en te kijken of ook deze Lego entry de moeite is.

Welcome to Jurassic Park

Over het verhaal ga ik niet teveel uitweiden. Voor degene die al eens een Lego game heeft gespeeld dat gebaseerd is op een film, weet dat de spellen de film best goed volgen. Bijgevolg is het verhaal van het spel zo goed als identiek aan de film. En je krijgt in dit spel maar liefst 4 films om doorheen te spelen. Namelijk de originele trilogie (Jurassic Park, The Lost World en Jurassic Park 3) en de eerste film uit de nieuwe reeks met als titel Jurassic World. Natuurlijk wordt het wel flink overgoten met extra humor en grappen. Omdat het spel ook geschikt moet zijn voor de allerjongsten (vanaf 7 jaar), zitten er geen gruwelijke scènes in het spel en zijn deze vervangen door ludieke alternatieven. Denk maar aan iemand die normaal in de film verscheurd wordt door een T-Rex, maar in dit spel levend en wel (in zijn onderbroek weliswaar) er vanaf komt.

Grafisch ziet het spel er erg mooi uit. De meeste objecten zijn wederom opgebouwd uit Lego blokjes en de achtergronden zien er vrij realistisch uit. Niets nieuw dus in het Lego gaming universum. Ook in dit spel is er voice acting voorzien, en het zijn vaak zelfs de originele stemmen uit de film. Helaas klinkt het niet altijd even geweldig, en dit is omdat ze geluidsfragmenten uit de film gebruiken. Deze zijn vaak opgeknipt en wat aangepast zodat ze zouden passen, maar helaas werkt dit soms niet met hetgeen op het scherm gebeurd. Op zich valt het amper op, zeker als je er niet actief op aan het letten bent. Ook de originele muziek is aanwezig, die perfect bij het spel past natuurlijk.

Don’t go into the long grass!

Op het gebied van gameplay zijn er ook geen schokkende verschillen tegenover andere Lego games. Je kan springen, slaan en speciale voorwerpen gebruiken. Ook kan je opnieuw op elke moment wisselen tussen de beschikbare characters. Elke character heeft alweer zijn/haar eigen specialiteiten waardoor je voor verschillende puzzels moet berusten op de unieke acties die je characters hebben. Elk level speel je eerst in Story Mode, waardoor je niet zomaar toegang hebt tot alle characters, en dus ook niet alle acties. Je kan echter elk level opnieuw spelen in Free Play Mode, waarin je met andere characters naar keuze door het level loopt. Hierdoor kan je dan gebieden bereiken die je eerder wel zag, maar niet aan kon. Vaak gaan hier collectibles verscholen zitten, die je dus ook in deze game naar hartelust kan verzamelen.

Terug van nooit weggeweest zijn de Red Bricks, die je kan gebruiken om bepaalde cheats mee te kopen. Je moet deze eerst zien te vinden en dan moet je genoeg studs verzamelen om de cheats te kunnen kopen. De studs multiplier cheats zijn veruit de meest interessante, zeker als je voor 100% gaat. Verder heb je nog de Golden Bricks, onderdelen van dino skeletten en een stukje amber per level die je kan verzamelen. Ook op de eilanden zelf kan je tal van collectibles vinden.

Aangezien de eilanden vrij groot zijn, beschikken we over voertuigen om in rond te rijden. De meeste moet je, net zoals speelbare characters, eerst vrijspelen door de Story Mode te spelen om ze daarna te kunnen kopen. Gelukkig kan je ook vanaf de kaart levels selecteren zodat je niet half het eiland moet doorkruisen om het te kunnen spelen. De weg naar nieuwe levels wordt opnieuw aangeduid door middel van een spoor van onzichtbare lego studs. Naast de gewone levels zijn er ook een handvol Challenge levels, waarin je kleine uitdagingen moet voltooien om een Gold Brick te verkrijgen.

Clever Girl

Wat erg leuk is in dit spel, is dat je ook met dinosauriërs kan spelen. De meeste dino’s hebben hun eigen unieke vaardigheden waarmee ze bepaalde delen op de eilanden kunnen openen of bereiken. Zo kan de Velociraptor geuren oppikken en objecten opspeuren, of hoger gelegen gebieden gemakkelijk bereiken. Als Triceratops kan je dan weer specifieke stenen en muren openbreken door er tegenaan te rammen. Je kan ook je dino’s ook aanpassen. Verder dan het aanpassen van kleuren gaat dit echter niet. Maar op zich is het wel leuk om er eens mee te spelen. Wat nog leuker is, is dat je een vriend kan uitnodigen om gezellig mee te spelen. Of je kan met je zoon of dochter mee spelen natuurlijk. Geef simpelweg een Joy-Con aan je medespeler en jullie kunnen samen de geweldige werelden van Jurassic Park en Jurassic World verkennen!

Voor mensen die 4 jaar geleden de release aan zich hebben laten voorbijgaan, is dit het perfecte moment om de game alsnog in huis te halen. De DLC die aanwezig is, is van weinig toegevoegde waarde in mijn ogen. Het gaat hier immers enkel om wat personages en voertuigen die onmiddellijk beschikbaar zijn. Desalniettemin is dit spel echt wel de moeite waard voor Lego fans, liefhebbers van dinosauriërs en de Jurassic Park/World films en mensen die graag een simpel maar fijn en uitgebreid spel zoeken.

• Speel in Lego stijl door 4 films!
  • Originele stemmen
  • Leuk om met twee te spelen