Lego DC Super-Villains

Nolan
Lego DC Super-Villains
Lego DC Super-Villains

Vandaag heb ik het genoegen een review te mogen geven over één van mijn favoriete genres. Namelijk een Lego videogame. Al sinds de eerste Lego Island in 1997, ben ik een enorme fan geworden van het genre. Hoe ouder ik werd, hoe meer ik de droge humor in het spel ook begon te begrijpen, waardoor mijn liefde voor deze games nog meer is gegroeid. Na Harry Potter, Lord of the Rings en Marvel, was het weer eens tijd om een Lego game van DC te maken. Deze keer niet over Batman, maar over alle villains in de DC universe. Maak in deze review kennis met de Legion of Doom en al de rest.

Let me tell you a story about a joker and a thief in the night

Normaal vertel ik na mijn eerste titel over hoe het verhaal in zijn werking gaat, maar deze keer zou ik het ook graag even willen hebben over de main menu. Hier moet ik bij zeggen dat ze echt enorm hun best hebben gedaan. Een voorstelling van een paar van de main villains, maar wat het echt speciaal maakt is de achtergrondmuziek. Joker and the Thief van Wolfmother, een echte klassieker die ook nog eens blijft hangen had er al voor gezorgd om het volledige liedje te beluisteren in de menu en luidkeels mee te zingen. Maar goed, het verhaal. Je begint in de gevangenis Belle- Reve, waar je jouw eigen character met super powers bouwt om vervolgens te ontsnappen. Natuurlijk duurt het niet lang voor de Justice-League jou heeft opgespoord om je weer terug achter tralies te zetten. Maar met een vreemde flits verdwijnen alle leden van de Justice-League, en komen de mensen van de Justice-Syndicate tevoorschijn. Deze zijn de exacte evenbeelden van de helden, enkel van Earth 3 (ingewikkeld of niet). Enkel lijkt er aan deze kopieën van je vertrouwde superhelden iets niet te kloppen. Nu is het aan jou en de rest van je bondgenoten om uit te zoeken wat er scheelt, en waar de Justice-League is.

Elke Joker heeft zijn Harley nodig

Net zoals de vorige games, kan je ook deze volledig in splitscreen spelen met een vriend/partner. Dit maakt het spelen natuurlijk een pak leuker omdat je dan met je partner alles kan gaan ontdekken en samen lachen met de leuke humor die er in verwerkt is. Of het samen spelen dan ook makkelijker gaat is een andere vraag. Hier ben ik toch wat op een paar problemen gestoten. Waaronder dat de minimap dan wel heel mini wordt en je moeilijk kunt zien waar je heen gaat. Ook als je dicht bij je partner staat wordt de splitscreen niet meer volledig, wat in sommige vorige games wel was. Dit zorgde af en toe voor heel wat verwarring van wie wie aan het slaan was, of wie wat aan het maken is. Toch wel een paar fouten die de flow van het spel hinderen.

De ene kracht is de andere niet

Om de levels te beëindigen, of de verschillende sidequest en minigames in de open wereld te voltooien moet je vertrouwen op de diverse krachten van je bondgenoten. Daar waar sommige laserbeams hebben, kunnen andere vliegen of hebben ze een soort van elemental power zoals ijs, vuur of elektriciteit. Je main character kan verschillende krachten hanteren, deze verkrijg je doorheen de story door in bepaalde levels groene energie bollen te verzamelen. Sommige krachten zoals het vliegen zijn enorm handig voor het verplaatsen in de open wereld. Andere daarentegen zoals de superspeed kunnen soms heel moeilijk te controleren zijn, waardoor deze na een tijd enorm frustrerend aanvoelt. Zeker als je daardoor al voor de tiende keer van een platform valt.

Wat na het verhaal ?

Ook hier heb je na de main story nog tal van dingen te doen. Je kan elk level in free roam nog eens herspelen, maar dan met verschillende characters om zo nog meer vrij te spelen. Ook heb je nog een redelijk grote open wereld waar er veel andere villains op je wachten om ze te helpen met hun missies. Wie bekend is met de lego games weet natuurlijk dat bijna alles in het spel beloond wordt met de befaamde gold bricks. Hier kan je naar hartenlust op gaan jagen in de wereld, want je kan er in totaal weer 200 verzamelen. Hiervoor moet je in elke hoek van het spel, en met de juiste characters wat minigames gaan oplossen. Wie dus voor de 100% completion wilt gaan, weet nog wat te doen.

Mee met de tijd

Wat mij is opgevallen, is dat ze in deze Lego game precies iets meer met de rest wouden meegaan. En wat is er nu iets dat bijna elk spel heeft tegenwoordig? Jawel, een foto modus. ook hier kan je je volledig los laten gaan met foto’s. Dit doen ze aan de hand van de gsm die in de hoek van je scherm staat. Deze geldt niet alleen als minimap, maar kan je er ook selfies mee trekken op de meest zotste plaatsen. Sommige selfies worden zelfs automatisch getrokken na een bepaalde gebeurtenis, bijvoorbeeld als je een belangrijke vijand hebt verslagen. Deze functie is een leuke toevoeging aan een al heel leuk spel.

Lego DC Supervillains is de Lego naam zeker waardig en verdient zeker een plaats in de franchise. Het spel bevat het niveau humor die we gewoon zijn van de Lego games. Hoewel ik op technisch vlak hier en daar wat fouten heb ondervonden, zoals bijvoorbeeld met de superspeed en de splitscreen, kan ik over de inhoud van het spel niets negatief zeggen. Het verhaal blijft zeker boeien en is zeker lang genoeg. Ook kan je bezig blijven met alles wat naast het verhaal valt, waaronder de sidequests en minigames. Wat ik ook positief vond was de grote aanwezigheid van de minder bekende super villains, zodat deze ook eens wat meer aandacht krijgen. Al bij al heb ik wederom enorm genoten van deze game, en kan ik uitkijken naar wat Lego de volgende keer in petto heeft.

• Goed verhaal
  • Humor
  • Foto modus is een leuke toevoeging