Left Alive

Nolan
Left Alive
Left Alive

Herinner je je nog Front Mission, een tactical third person shooter uitgebracht door Square Enix? Ik ook niet. Tussen 1995 en 2010 kende de franchise enige populariteit, maar vooral dan in Azië. Met meerdere video games, comics en manga’s, waarvan een deel alleen in Japan te vinden is. Het spel stierf uiteindelijk een stille dood. Tot nu dan toch, met de release van ‘Left Alive’ probeert Square opnieuw leven te blazen in deze reeks. Hoewel dit zich in hetzelfde universum bevindt als de Front Mission games, werd er gekozen voor een andere titel. Tijd dus om te zien of ‘nieuw’ ook ‘beter’ betekent.

Welcome to Nova Slava

Wanneer in het jaar 2124 het leger van Garmoniya de Oost-Europese stad Nova Slava in Ruthenia binnenvalt met man en macht, dreigt een oorlog niet veraf te zijn. De grootste en gevaarlijkste wapens in deze strijd zijn de vechtrobots, genaamd Wanzers, samen met hun piloten. Deze deinzen nergens voor terug en vernietigen alles dat ze op hun pad tegen komen. Een interessant begin van een ingewikkeld verhaal.

Three man army

Doorheen het spel leer je dat je niet één, maar drie protagonisten hebt. Dit is te vergelijken met bijvoorbeeld Detroid: Become Human. Wanneer je een episode uit hebt met één van de personages, is het volgende level met een andere character. Elk van hen vertelt dan ook zijn/haar deel van het verhaal en persoonlijke belevenissen in de oorlog.Mikhail Alexandrovich Shuvalov is een rookie Wanzer-piloot die tijdens een aanval zijn Mech verliest. Na nipt te kunnen ontsnappen aan zijn aanvallers, bevindt hij zich in een situatie waarin hij helemaal alleen is. Het enige wat hij nu kan doen is op zoek gaan naar zijn mede-soldaten. Olga Servegna Kalinina, een ex Wanzer-piloot, die nu agente is bij de Nova Slava Police Department. Ze raakt tijdens een onderzoek naar mensensmokkel verstrikt in de chaos van de invasie. Haar taak is nu om overlevenden te gaan zoeken, zonder zelf te sneuvelen in het kruisvuur. Ons laatste personage is Leonid Fedorovich Osterma, één van de leiders van de Nova Slava Bevrijdingsgroep NGFP. Hij is begonnen als huurling van de groep, maar werkte zich omhoog. Wanneer één van de leiders vermoord wordt, is hij de nummer één hoofdverdachte. Terwijl hij zijn noodlot afwacht, geeft de plotse invasie hem een kans om te ontsnappen. Nu gaat hij opzoek naar antwoorden om zijn naam te zuiveren.

Hoewel het drie heel verschillende individuen zijn, spelen ze wel exact hetzelfde. Geen unieke vaardigheden dus.

Gameplay

Left Alive is een third person tactical shooter. Wat wil zeggen dat, hoewel je kan proberen, gewoon guns blazing binnenstormen niet echt een optie is. Elke stap moet goed uitgedacht worden, want elke fout kan fataal zijn. Als je gespot bent, word je genadeloos neergeschoten door een horde van vijanden. Je kan natuurlijk wel kiezen tussen verschillende difficulties, maar als de moeilijkste difficulty “Hopeless” noemt, weet je al wat je te wachten staat. Natuurlijk hoort bij tactical ook scavenging en dit spel heeft van beide meer dan voldoende. Jammer genoeg vind je niet altijd hetgeen wat je zoekt. Zo vind je bijvoorbeeld heel veel ingrediënten om een bepaald item te maken, maar het laatste ingrediënt is dan nergens te bekennen. Ook kogels is iets waar je op gaat moeten leren bezuinigen. Deze zijn immers zeer moeilijk te vinden of ze zijn voor een wapen dat je niet bezit. Simpel gezegd is dit een spel waar sluipen dus centraal staat.

Will you save them?

Naast het proberen om jezelf in leven te houden, kom je ook in contact met survivors. Hierbij heb je de keuze of je ze wilt helpen, of dat je ze aan hun noodlot overlaat. Als je besluit deze survivors te helpen, moet je samen met hun op zoek gaan naar de dichtstbijzijnde shelter. Dit klinkt makkelijker dan het is. De NPC’s kennen namelijk alleen maar de commands “GO” en “WAIT”. Van zodra je zegt dat je ze gaat helpen, beginnen ze al te lopen richting de shelter. Ook als je niet snel genoeg bent om ze te volgen blijven ze lopen, zelfs wanneer er vijanden in de buurt zijn. Uiteraard loopt dit in de meeste gevallen fataal af. Het wel of niet redden van deze survivors bepaalt hoe het einde van jouw spel gaat zijn. Van kinderen tot kinderlokkers, niet alle NPC’s zijn even braaf. Aan jou dus de keuze wie je gaat redden.

Technische aspecten

Op technisch gebied, vooral het visuele ervan, heb ik wel gemengde gevoelens. Tijdens het intro-filmpje en andere cutscenes spatte de pracht en schoonheid van mijn scherm af. Zoals we gewoon zijn van Square Enix, zijn dit echt geweldige momenten om te beleven. Echter kwam ik tijdens het spelen jammer genoeg de ene grafische fout na de andere tegen. Zo lijkt het haar gewoon op het hoofd geplakt te zijn, verdwijnen lichaamsdelen soms door muren of andere objecten, of gaat het renderen zo traag dat je rondloopt met een personage waarvan de kleren één grote vlek zijn. De muziek en sound-effecten zitten dan wel weer goed, evenals de voice-acting. Deze geven een goede representatie weer van de situatie waar iedereen zich in bevindt.

Hoewel Left Alive heel sterk begint met het intro-filmpje, zwakt het naarmate je begint te spelen enorm af. Vooral de grafische problemen zijn hier een groot minpunt. Maar de moeilijkheid in dit spel is soms onverdraagzaam. Terwijl ik zelf al op een normale moeilijkheidsgraad zat, werd ik keer op keer weer overmeesterd door de vijand. Hieruit volgt dan het vele gevloek en het regelmatige ragequitten. Square Enix had met dit spel een goed concept, maar is het enorm slecht uitgevoerd.

• Interessant verhaal
  • Leuke background van protagonisten

• Traag renderen