Kirby’s Dream Buffet

Kirby’s Dream Buffet
Kirby’s Dream Buffet

Niet iedereen heeft altijd even veel tijd om te investeren in uitgebreide games die heel wat uren in beslag nemen. Met mijn dochter op komst zie ik mijn aantal vrije uren om te gamen ook in het gedrang komen, wat ik er natuurlijk met plezier bij neem! Maar het is dan wel leuk om toffe games te hebben die minder van je tijd opeisen of die je in korte bursts kan spelen. Kirby’s Dream Buffet is er zo eentje en deed me, op het eerste zicht, zelfs wat denken aan Fall Guys. Deze laatste was een leuke party game die je even kon oppikken voor een paar snelle rondes. Benieuwd of Kirby’s Dream Buffet de perfecte snack game is voor tussendoor? Dan ben je niet alleen, laten we eens onze tanden er in zetten!

Sweetness overload

Wat onmiddellijk opvalt, is dat de game er enorm kleurrijk en vrolijk uitziet. Nuja, dat is voor zowat elke Kirby game wel het geval, maar hier is het écht wel heel opvallend. Je zou al spontaan beginnen te watertanden van het zien van al dat lekkers, want het ziet er ook allemaal erg mooi en eetbaar uit. Gezien de aard van de game is er niet echt een verhaal en story mode om te spelen, dus je wordt al snel (vrij letterlijk) in een hub gedropt waar je al wat kan wennen aan de controls, die eigenlijk heel erg simpel zijn gehouden, en een van de opties kiezen die we zo meteen even overlopen.

Gourmet Race

Voor de fans is er een mode waar je de credits kan zien en ook een simpele kijk in een deel van Kirby’s vorige avonturen. Deze selectie is vrij klein en omvat niet veel meer dan een screenshot en wat tekst. We worden overigens ook getrakteerd op heel wat toffe tracks uit zowat heel de Kirby reeks, maar de meeste tracks zal je gaandeweg moeten vrijspelen door zoveel mogelijk aardbeien te verzamelen tijdens het spelen om je Gourmet Rank te verhogen. Je verdient ook nog andere beloningen zoals andere kleuren voor Kirby en een heel arsenaal aan hoedjes. Verder krijg je ook nog decoratie om op een taart in de hub te plaatsen. Leuke extra’s, vooral de kleuren en hoedjes, die je wel wat motiveren om steeds terug te keren voor meer.

Voor we in de main menu springen, wil ik nog wel even aanhalen dat je best eens langs de “Free Rolling” mode passeert. Hier kan je vrij je controls oefenen en alle transformaties uittesten. Zoals eerder aangehaald zijn het vrij simpele controls: je kan Kirby bewegen met de linker stick, je kan springen en kort vliegen of je kan, als je een transformatie hebt genomen, een speciale move uitvoeren met de R-toets. Deze move kan je éénmalig uitvoeren alvorens je transformatie verloren gaat. Deze zijn spin-offs op de klassieke transformaties zoals tornado, vuur, steen en meer, maar dan met hun eigen twists.

Deeelicious!

Op naar het hoofdgerecht dus! De bedoeling van het spel is om in verschillende soorten levels zoveel mogelijk aardbeien te eten zodat jij de grootste en zwaarste Kirby wordt. Groter worden heeft zo zijn voordelen, zoals sneller kunnen rollen door de levels en ook gemakkelijker tegenstanders wegduwen door er tegen te botsen. Er zijn ook wel nadelen, zoals minder ver kunnen vliegen. De meest prominente battle race mode is de “Gourmet Grand Prix” waar je twee races moet voltooien, een mini-game speelt en afsluit met een all-out battle royale waar je aardbeien kan stelen van je tegenstanders. Dan zijn er nog de afsplitsingen waar je gewoonweg een enkele race, een mini-game of battle royale kan spelen. Op welke map je gaat racen of welke mini-game er gespeeld zal worden is volledig willekeurig gekozen, wat ergens wel jammer is als je in gezelschap een specifieke mini-game wil spelen.

Wat ik nog meer betreur echter, is dat je slechts met twee spelers tegelijkertijd op één Switch kan spelen in split screen mode terwijl er dan twee CPU-spelers meedoen. Om met vier samen te spelen moet ieder een eigen Switch én kopie van de game hebben. Of je kan natuurlijk online gaan spelen tegen wildvreemden of via het paswoord-systeem met je vrienden samen een privé-lobby opzetten. Online spelen ging overigens vrij vlot en ik moest zelden lang wachten vooraleer we met 4 man in de lobby zaten.

Kirby’s Dream Buffet is de definitie van een snack game. De races, mini-games en battle royales (ook in de gecombineerde Gourmet Grand Prix mode) zijn vrij kort en binnen enkele minuten zit je te staren naar het resultaat scherm in de hoop dat jij op de eerste plaats terecht komt. De game speelt zeer vlot en is gemakkelijk te leren, maar brengt genoeg chaos op tafel om steeds interessant te blijven. Echter is het vooral leuk om de game in korte sessies te spelen, want na enkele potjes spelen voel je de repetitie wel wat optreden. Dat is niet per se een slecht punt, want de game voelt echt aan alsof het bedoeld is om als tussendoortje te spelen.

• Simpele controls en snelle gameplay
  • Heel wat dingen vrij te spelen

• Slechts 2 spelers in split screen op één Switch