Kingdom Hearts: The story so far

Kevin
Kingdom Hearts: The story so far
Kingdom Hearts: The story so far
Release Datum:Genre:, , Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Iedereen kent of heeft er ondertussen wel al eens van gehoord: Kingdom Hearts. De ene als Disney-liefhebber, de andere als trouwe fan van Final Fantasy. En waarschijnlijk zijn er nog anderen die via diverse alternatieve wegen al iets van hebben opgevangen. Voor mij persoonlijk staat deze reeks bovenaan de “onverklaarbare succesvolle reeksen”. Naar mijn mening raakt de combinatie van Square Enix en Walt Disney kant noch wal, maar na een gelukkige ontmoeting van een hooggeplaatste bij Disney en Shinji Hashimoto in de lift, komen de 2 toch samen in een succesvolle reeks vol toptitels.

De collectie

De reeks, waar recent het derde deel van de hoofdreeks van is verschenen onder de titel “Kingdom Hearts 3“, zit echter moeilijker in elkaar dan de gemiddelde Disney of Square game. Fans en nieuwelingen verdienden het dan ook om een kleine opfrissing te krijgen van de eerste delen en spin-offs van de reeks. En ze kregen deze dan ook, in de vorm van deze verzameling van maar liefst 9 onderdelen! Zijn er dus 9 spellen aan verbonden? Nee, niet zo direct maar je krijgt wel alle informatie om het volledig verhaal te leren kennen.

Om zeker te zijn dat je het verhaal kan volgen van eender welke latere game, moet je eigenlijk de voorlopers hebben gespeeld. Daarom staan er niet alleen games van KH op deze compilatie, er zijn ook verzamelingen aan cutscenes en tekst voorzien die je van alle nodige (achtergrond-)informatie zullen voorzien. Ik overloop even voor jullie de inhoud van KH The Story So Far. Hoewel dat alles onmiddellijk speelbaar is overloop ik het graag even in de volgorde dat het jullie aandacht verdient. Ik raad iedereen aan dit ook zo na te leven aangezien het verhaal anders chaotisch of onlogisch over kan komen. Gelukkig staan de games, bij het opstarten van de disc of je software, in de gepaste volgorde en is het makkelijk om dit aan te houden.

Kingdom Hearts Final Mix

Eerst maak je kennis met de originele KH game uit 2002. In deze remaster van de Final Mix versie maak je uitgebreid kennis met de protagonist, genaamd Sora, die op zoek gaat naar zijn vrienden Riku en Kairi. Wat verder in het spel komt daar bovenop het uitzoeken wat er juist aan het gebeuren is met alle werelden in het KH-universum. Hiervoor krijgt hij de hulp van een legendarisch wapen genaamd een “Keyblade”. Dit slagijzer in de vorm van een sleutel heeft verscheidene krachten waaronder het afsluiten van zogenaamde “Keyholes”. Door deze af te sluiten beveilig je de wereld in zekere zin en is hij (voorlopig) gered van ondergang door de hand van “Heartless”.

Sora wordt op zijn reis al snel vergezeld door 2 gelijkgezinden genaamd Donald en Goofy. Deze 2 zijn op zoek naar hun koning Mickey die, na het achterlaten van een vaag en mysterieus briefje, ook op onderzoek is vertrokken tussen de verschillende KH-werelden. Hun avonturen neemt hun langs verschillende bekende Disney-werelden en laat hun kennismaken met verschillende bekende Final Fantasy-personages. Wat overigens ook erg leuk is, is het feit dat je in elke Disney wereld een Disney personage mee krijgt uit die wereld. Je zal dan wel Donald of Goofy op de bank moeten plaatsen wanneer je beslist iemand anders mee te nemen.

Deze game is een vlotte actie-RPG. Als Sora sta je zowat altijd in het midden van het gevecht. Alle “klassieke” elementen zijn aanwezig. Je kan fysiek aanvallen, magie gebruiken, items in het rond gooien en na een tijdje zelfs summons uitvoeren. Hier moet je echter wel eerst de juiste personages voor ontmoeten in de verschillende werelden. Tijdens gevechten lopen Goofy en Donald rond je mee te vechten maar je hebt weinig invloed op hun doen en laten. In het menu van het spel kun je kiezen welke voorkeuren zij hanteren en hoe vaak ze een aanvallende, verdedigende of ondersteunende rol aannemen, maar specifieker dan dat gaat helaas niet.

Persoonlijk heeft het mij erg lang en uitgebreid gestoord dat je niet aan je menu kan tijdens een gevecht. Dat je niet je hele arsenaal aan wapens, accessoires en dergelijke kan aanpassen is logisch, dat is immers zelden of nooit in games. KH gaat echter nog een stapje verder. Zo moet je je items op voorhand verdelen en de voorkeuren van je partners instellen en zien dat het ermee lukt. Op zich klinkt dat zo erg nog niet maar als grote en kleine gevechten elkaar zo afwisselen dat je onvoorbereid voor een uitdaging komt te staan kan je je wel eens ergeren. Deze kleine irritatie blijft echter niet duren want je merkt al snel dat dit juist de charme is van KH. Het is eigenlijk niet de bedoeling om als team je vijand te verslaan. Jij bespeelt 1 personage, het belangrijkste personage nog wel. De winst of het verlies hangt af van jouw keuzes, game-skills en volharding.

Kingdom Hearts Re: Chain of memories

In 2004 kwam, op de Game Boy Advance, Kingdom Hearts: Chain of memories uit. Deze is enkele jaren later, in 2007, heruitgebracht op de PS2 maar heeft nooit een Europese versie gekend. Gelukkig zijn de “ReMIX”- en “Final Mix”-versies wel wereldwijd verspreid en is ook deze topper in de Europese rekken beland. Deze game is dus eigenlijk de tweede game van de reeks maar hoort chronologisch op de derde plaats qua verhaallijn na KH en KH Birth By Sleep. In dit avontuur volgen we Sora, nog steeds vergezeld van Goofy en Donald, in Castle Oblivion.

De gameplay is in deze game heel anders dan de originele KH aangezien het meer weg heeft van een card-based battle system. Je loopt nog steeds vrij rond op de kaart, dus niet grid-based zoals dat wel vaker is bij een card-based battle system, en links en rechts schieten vijanden te voorschijn. Op dat moment sluit een kleine omgeving zich af en ga je het gevecht aan in deze arena. De kaarten waar ik over sprak zijn je aanvallen. Iedere kaart heeft zijn waarde en dus zijn kracht of zorgt voor speciale gebeurtenissen. Door een kaart te activeren verdwijnt deze uit je reeks en komt de volgende bovenaan te liggen. Je kaarten zijn zeker niet oneindig en als je stapeltje leeg is moet je je even kwetsbaar opstellen om deze te herladen.

Met regelmaat verschijnt er ook wel eens een speciale kaart op het speelveld. Aangezien je vrij kan rondlopen is het aan jou om deze te vinden zodat deze in je deck komt te zitten. Vaak roep je met deze kaarten de hulp in van een partner zoals Donald of Goofy die dan even verschijnt om een actie of 2 uit te voeren. Zoals ik al zei, dit is een heel andere gameplay dan de originele KH maar qua plezier en originaliteit scoort deze game zeker niet minder. Je moet de game wel wat strategischer benaderen terwijl je bij andere games in de reeks gewoon kan blijven hakken en slaan tot je vijand eraan moet geloven.

Kingdom Hearts – 358/2 Days

Hier stappen we even af van de actie-volle games en maken we tijd om de personages, omgevingen en onderlinge relaties beter te leren kennen. KH 358/2 days is immers een verzameling cutscenes en tekst uit de gelijknamige Nintendo DS game uit 2009. Chronologisch gezien valt deze game tussen de originele KH en KH2. Hij loopt dus, gedeeltelijk, samen met de Chain of Memories-verhaallijn. In de game wordt op bepaald moment ook verwezen naar het verloop van deze verhaallijn dus ik raad zeker aan om deze 2 te spelen in de juiste volgorde.

Zoals ik al zei gaat het alleen om de cutscenes en tekst uit de DS game. In deze game zouden we spelen met Roxas, een nieuw lid van een geheime organisatie genaamd “Organisation XIII”. Roxas is een “Nobody”, een wezen zonder hart. Hij heeft geen herinneringen aan de tijd voor de organisatie en leert doorheen het verhaal zijn eigen kennen maar vormt ook zijn eigen waarden en normen. In deze game is er terug gekozen om werelden van verschillende Disney sprookjes af te reizen en hier avonturen in te beleven. Tijdens de cutscenes zul je hier echter weinig of niks van merken aangezien de meeste cutscenes plaats vinden op het hoofdkwartier van Organisation XIII of op een geheime verzamelplek van Roxas en zijn vrienden.

Kingdom Hearts 2 Final Mix

De derde game in de serie is KH2. Origineel uitgekomen op de PS2 in 2006 hoort deze chronologisch gezien op de vijfde plaats na KH birth by sleep, KH 1, KH Chain of memories en KH 358/2 days. Bij het opstarten van het spel speel je als Roxas. Je lijkt een gewone jongen te zijn die zijn zomervakantie doorbrengt met zijn vrienden. Al snel merk je dat er iets niet pluis is en vallen je steeds vaker merkwaardige dingen op. Nadat je in een gevecht belandt met enkele Nobodies verschijnt de Keyblade in je handen en ga je het gevecht aan.

Even later (her)ontmoet je Axel die jou nog wel herkent, maar dit is niet wederzijds. Na wat verder onderzoek beland je in een verlaten huis waar je kennis maakt met Naminé, een mysterieus meisje. Je verkent het huis verder totdat je Sora, Donald en Goofy slapend aantreft. Hierbij verdwijnt Roxas, ontwaken onze 3 helden en speel je de rest van het spel verder als Sora. Doorheen de game leert Sora wel over het bestaan van Roxas en hoeveel ze schijnbaar gemeen hebben. Ook in deze game hervat je de taak van wereld per wereld te verkennen, te bevrijden van Heartless en ze veilig te stellen door de Keyhole af te sluiten.

Deze game komt erg overeen met de originele KH. Je speelt terug als Sora en bouwt weer je level op, leert je vaardigheden, scoort wat nieuwe wapens en accessoires en ontmoet wat personages die je tijdens gevechten kan summonen. Voor deze game is er echter wel gekeken wat ze als meerwaarde konden toevoegen. Eerst en vooral zijn er de “reaction commands”. Tijdens gevechten kom je wel eens in een moment dat er gepast moet worden gereageerd. Het button mashen moet dan even stoppen, ook al zou je dit strategisch doen, en aandacht is vereist. Op je scherm zul je zien welke actie je moet uitvoeren om de bovenhand te krijgen in het huidige gevecht. Voer je dit succesvol uit dan ontwijk je vaak een aanval van de tegenstander of vel je eindelijk die grote baas die je aan het lijntje hield.

Verder heb je de co-op acties. In de eerste game sta jij continue centraal en hangt de uitkomst van het gevecht vaak af van jouw skills en uitvoering. In KH2 is dit nog steeds grotendeels zo maar nu kun je kiezen om een actie samen met een partner op scherm uit te voeren. Als laatste heb je de Drive Forms die je doen samensmelten met één van je partners voor het uitvoeren van een krachtige aanval. Hoewel beperkt in aantal zijn deze een streling voor het oog, een genot om mee te maken in eender welk gevecht en een toptoevoeging van formaat!

Kingdom Hearts – Birth by Sleep Final Mix

Hoewel dat dit de zesde ge-releasde game is, hoort deze game chronologisch helemaal vooraan. Dit is immers een, voor de PSP uitgebrachte, prequel op al de andere games en behandelt de oorsprong van zowel Sora, de held doorheen de reeks, als Xehanort, de stouterik! De game informeert ons over Xehanort zijn verleden en over hoe zowel Riku als Sora de Keyblade bekomen. In deze game, die zich afspeelt in de tijd voordat Sora en Riku zelfs bestaan, volgen we 3 vrienden genaamd Terra, Aqua en Ven (eigenlijk genaamd Ventus). Deze zijn alle 3 bezig met hun training om Keyblade master te worden.

We volgen de 3 terwijl ze hun examen afleggen en zijn getuige van hoe Xehanort, op dat moment zelf een Keyblade master, roet in het eten gooit. Uiteindelijk slaagt Terra niet voor de laatste proef omdat hij duisternis in zijn hart heeft. Niet veel later verdwijnt Xehanort en duiken op verschillende werelden zogenaamde “Unversed” op. De 3 hoofdpersonages worden allen, met eigen redenen en vanuit verschillende standpunten, erop uit gestuurd om Xehanort terug te vinden en de Unversed te verslaan. Ook zij zoeken verschillende Disney werelden af in de hoop hun missie tot een goed einde te brengen. Gaandeweg lijkt de duisternis van Terra echter steeds meer grip op hem te krijgen.

Deze game biedt een heel andere gameplay dan de vorige games. Hoewel de besturing het meeste lijkt op die van KH en KH2 zijn de gevechtsopties uitgebreid aangepast. In deze game wordt gebruik gemaakt van een “command system” waar je verschillende acties kunt vrijspelen. Deze kun je dan instellen om te gebruiken tijdens gevechten. Deze acties kun je trouwens ook nog eens laten stijgen in level dus je hebt wat plan en groeiwerk voor de boeg. Ik had het even moeilijk met deze game aangezien alle keuzes en opties erg verschillen met de vorige KH games.

Door de manier waarop je rondloopt en de wereld vorm krijgt wil je al snel overschakelen naar de besturing en gewoontes uit KH en KH2, maar daar moet je je over zetten. Bijna legde ik deze game opzij om mezelf een kleine reset te geven door iets anders te spelen, maar toen dacht ik aan mijn eigen raad om niet af te wijken van de volgorde om het verhaal en de evolutie van de reeks in zijn eer te laten.

Kingdom Hearts – Re:coded

Hier nemen we nog eens een kleine adempauze van alle actie en spektakel. KH – Re:coded is immers opnieuw een reeks cutscenes en tekst om het verhaal verder te zetten en te ondersteunen. Origineel was KH coded een spel voor de smartphone dat was gereleased in Japan in 2008. 2 jaar later is de game uitgebreid heruitgebracht op de Nintendo DS. Visueel is hier alles up to date gebracht met de huidige standaard en kunnen we gewoon even achteruit leunen en genieten van dit meeslepend verhaal. De game speelt zich af na KH2 en volgt Donald, Goofy en Mickey in het Disney kasteel. Hier komt Jiminy Cricket (Japie Krekel) er achter dat er iets vreemds gaande is met zijn dagboek over de voorbije avonturen. Na wat pogingen om er achter te komen wat er gaande is, hiervoor scheppen ze een soort van digitale Sora, merken ze Heartless op in het kasteel. Het avontuur gaat nu pas echt van start, maar voor het verder verloop richt je je best tot de film zelf.

Kingdom Hearts – Dream Drop Distance HD

Deze game heeft een hele weg afgelegd eer hij in deze compilatie terecht kwam. Origineel is de game uitgekomen als Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance op de Nintendo 3DS in 2012. Hierna is een HD remastered versie toegevoegd aan de “Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue” in 2017 voor de PS4. In dit nieuw hoofdstuk van ons KH-verhaal volgen we nog steeds Sora en Riku. Deze vernemen het nieuws dat hun oude rivaal en vijand Xehanort is teruggekeerd en bereiden zich voor om deze opnieuw tegen te houden. Hiervoor is het hoog tijd dat ze eindelijk hun opleiding afronden als “Keyblade master”.

Om deze titel te bekomen reizen Sora en Riku beide, maar toch apart, naar enkele werelden die, door schuld van de Heartless, zijn gevallen en daarna terug werden hersteld. Deze werelden bevinden zich nu in een status van “deep sleep” en worden geterroriseerd door “Dream Eaters”. Deze zoeken in iedere wereld weer de Keyholes en het is aan Sora en Riku om ze voor te zijn en de werelden te ontwaken eer de Dream Eaters hun doel bereikt hebben.

Deze game vind ik erg speciaal. Het gaat hier immers niet om 1 maar om 2 verhalen die je speelt. Op zich klinkt dit niet zo spectaculair ware het niet dat je ze tegelijk speelt. Op je scherm zie je een meter lopen. Als deze leeg is schakel je over naar je ander personage in zijn eigen verhaallijn. Hier zijn wel wat items voor om dit tijdslimiet te rekken of juist de mogelijkheid om bewust over te schakelen naar je ander personage. Verder kom je hier meerdere elementen tegen uit vorige games zo is het command deck is terug aanwezig en herken ik de stijl van KH en KH2 meer in de passieve abilities en opties.

Kingdom Hearts X Back Cover

Het werd hoog tijd voor nog een adempauze. KH X Back Cover is de verzameling van cutscenes uit KH X, een PC game exclusief voor Japan uit 2013. Deze film gaat over een lang vervlogen tijd genaamd “The age of fairy tales”. De film volgt de “Master of Masters” en diens “Book of Prophecies”. Deze Master heeft 6 pupillen aan wie hij elk een specifieke rol toekent. Een van deze krijgt hiervoor een Keyblade toevertrouwd. Niet veel later verdwijnt de Master en voeren degene die achter blijven hun rol uit. Echter is er een kleine catch, want er blijkt een verrader te zijn onder de masters. Een van hun zal toegeven aan de duisternis in zijn/haar hart en daardoor de balans verstoren waardoor er oorlog zal komen. En ja, de rest van het verhaal kennen we ondertussen al.

Kingdom Hearts 0.2 Birth by Sleep – A Fragmentary Passage

In deze game spelen we uitsluitend met Aqua, één van de drie hoofdrolspelers uit “KH Birth by Sleep Final Mix”. Ik wil hier wel benadrukken dat het erg belangrijk is om de originele Birth by Sleep uit te spelen eer je aan deze game begint. Het verloop van de personages uit de eerste game is belangrijk omdat ze voor deze game uitlegt waar Aqua haar situatie en motivatie vandaan komen. Verder is dit spel de link naar Kingdom Hearts 3, want de gebeurtenissen in dit spel geven heel wat antwoorden op vragen die je anders zou hebben in het, voorlopig, laatste deel van deze reeks!

Dat deze game voornamelijk een korte tech demo is om de hype voor Kingdom Hearts 3 aan te wakkeren, wordt al vrij snel duidelijk. Voornamelijk omdat dit, buiten de “games” waar we enkel de cutscenes in zagen, de kortste game in deze collectie is. De andere reden is de vernieuwde combat. Er zijn heel wat zaken toegevoegd aan het vechtsysteem, met speciale moves die er gewoonweg prachtig uitzien. Ook veranderen ze de flow van de gevechten enorm hard, maar wel in een goeie zin. Ze laten ook ineens de sterkte zien van de nieuwe engine waarop het spel draait, door veel grotere gevechten op poten te zetten. Niet alleen door grote vijanden op je los te laten, maar eerder door grotere hordes op je af te sturen.

Gelukkig kan Aqua perfect haar mannetje staan tegenover deze nieuwe legers van Heartless, dankzij de toevoegingen in het vechtsysteem. Zo heb je de shot lock waarin tijdelijk de tijd vertraagt en je meerdere Heartless kan targetten om samen ineens aan te vallen, maar ook nog enkele andere nieuwigheden die er voor zorgen dat je zonder problemen magie en fysieke aanvallen kunt linken tot vrij indrukwekkende combo’s. Hierdoor wordt niet enkel Aqua’s kracht extra in de verf gezet. Ook haar, bijna ballet-achtige, elegantie wordt benadrukt met haar moves. Je speelt wel alleen in “The Dark World” maar toch zien de verschillende locaties er erg gedetailleerd en uniek uit, met voldoende schatten links en rechts verborgen. Toch genoeg van alleen in de duisternis rond te dwalen? Geen probleem, want na een kleine 3 uren ben je wel door dit spel heen dus.

Conclusie

Deze collectie games is een must play op vele vlakken. Niet alleen de gameplay, sfeer, personages en algemene ervaring is legendarisch. Het is ook een absolute noodzaak als je nog echt wilt blijven volgen in de recentere game. In deze versie vind je 6 van de 9 vorige games terug om volledig opnieuw, in HD, te kunnen spelen en deze opfrissing is een absoluut succes. De 3 andere games zijn in een soort film-achtige vertoning toegevoegd waardoor het volledige verhaal prachtig samenkomt.

Ik ben vol lof over elk en ieder aspect van deze collectie en kan hem iedereen aanraden, of het nu is om eindelijk te ontdekken of om opnieuw te beleven. Iedere game heeft zijn eigen karakter en daarbij ook positieve en negatievere punten. Een eindscore geven voor deze collectie games lijkt me eigenlijk onmogelijk omdat iedere game zijn eigen waarde en score verdient. Het feit dat deze collectie samenkomt en duidelijkheid schept in het lange, en soms verwarrende, verhaal van de reeks noem ik persoonlijk een kleine perfectie en een gunst aan de gamende mensheid! Genoten van deze review en collectie? Check dan zeker onze review over het vervolg: Kingdom Hearts 3.

Kevin
Kevin heeft de gamewereld pas verkend toen hij dit via weekend- en vakantiewerk zelf kon bekostigen. Hierdoor heeft hij enkele generaties gemist maar dit compenseert hij graag door regelmatig zowel zijn collectie retro als current gen games aan te sluiten. Kevin heeft energie met bakken op reserve staan! De enige gekende methode om hem langer dan 13,42 minuten stil te laten zitten is door hypnose op basis van vlotte gameplay, meeslepende soundtracks, betoverende storylines en een dosis flatterende graphics.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password