Hands-on Preview: Kingdom Hearts: Melody of Memory

Volgende maand mogen we een nieuwe Kingdom Hearts game verwelkomen. Ditmaal geen action RPG zoals we ondertussen gewoon zijn van de serie, maar een ritmische actiegame. Sommige zullen onmiddellijk denken aan een spel op het gedacht van de Final Fantasy theatrhythm games, en dan zit je al wel redelijk op het juiste spoor. Net zoals in die game ga je levels doorlopen terwijl je luistert naar iconische tracks en je actie zich zal ontplooien op de maat van die muziek. Dit doe je uiteraard ook met de, ondertussen vrij grote, cast aan originele personages maar ook Disney figuren en anderen.

Through the looking glass

Goed, tijd om eens in de demo te vliegen dan! Helaas is al snel duidelijk dat deze demo echt wel een erg kleine demo is, met slechts 4 tracks in de Track Selection mode en 2 tracks in de Co-op mode. Tel daar nog de tutorial bij en we zitten aan 7 tracks om ons op uit te leven. Ik kan je alvast vertellen dat je hier dus vrij snel door zal zijn. Uiteraard zijn er in de volledige game een pak meer tracks te vinden alsook meerdere spelstanden waaronder een heuse verhaalmode met baasgevechten en meer. Dat toont de release trailer ons toch alvast. Deze kan je helemaal onderaan dit artikel vinden als je nieuwsgierig hier naar bent.

Dit is overigens zo een type spel dat erg simpel te leren is doordat er weinig complexe controls zijn, maar enorm moeilijk is om in elk level de perfecte score te behalen. Toch zeker op de moeilijkste stand. Zo zijn er 3 standen om uit te kiezen, startend bij “Beginner” om dan je skills verder te testen in de “Standard” en “Proud” moeilijkheidsgraden. En geloof me, je zal toch zweten in die laatste. Zoals ik al zei, zijn de controls gelukkig vrij simpel. In de gewone speelstand heb je volgende mogelijkheden: Springen en zweven doe je met bolletje, magie gebruik je met driehoekje en aanvallen met kruisje, L1 en R1. Waarom zijn er voor aanvallen 3 knoppen vraag je? Wel, dat is omdat je soms meerdere vijanden tegelijk moet aanvallen en dan kan je eender welke combinatie van de drie gebruiken hiervoor. Dit alles uiteraard op de maat van de muziek. Maak je teveel fouten, dan zal er telkens wat leven van je HP meter verdwijnen en als deze eenmaal leeg is, verlies je het level.

Zijn deze toetsen te moeilijk of wil je je vooral toespitsen op het spelen op de maat van de muziek? Dan is er ook nog een mode waarin je slechts met 1 knop speelt. Elke actie kan je dan met eender welke knop doen. zo kan je dus heel het level spelen door enkel op kruisje te duwen wanneer dit vereist is. Ook als je meerdere knoppen tegelijk zou moeten induwen, volstaat hier de druk van 1 knop. Mogelijks zitten er nog andere variaties in het spel, maar voorlopig moeten we het hiermee stellen in de demo.

Hieronder kan je mij kort aan de slag zien in een van deze tracks (helaas op “Beginner” niveau want dit was de enige footage die ik heb opgenomen tijdens mijn sessie).

Patience is a virtue

Om echt goed te worden in deze levels is het vrij cruciaal om veel te oefenen en om de liedjes ook goed te (leren) kennen. En geloof me, om levels zelfs maar tot het einde te overleven op de “Proud’ moeilijkheidsgraad is een echte opgave. Al snel zal je overdonderd worden door de vele combinaties die elkaar vlug opvolgen, zeker als je hier niet op voorbereid bent. De co-op stand was overigens echt een geweldige toevoeging en ik zie me dit zeker nog wel met mijn vriendin samen spelen als de volledige game er is.

Verder is er momenteel nog erg weinig informatie uit de demo te halen, maar geduld is een mooie zaak. Over een goede maand kunnen we alles snel genoeg ontdekken en spelen. Toch was het leuk als we hier al een tipje van de sluier gelicht kregen over de verhaalmode, waar in het verhaal dit zich eventueel zou afspelen en welke andere mogelijkheden we hebben om je personages uit te bouwen zoals de trailer ook laat zien. Om toch nog een negatief puntje aan te toetsen, hoop ik dat ze op grafisch niveau nog wat sleutelen. Momenteel heb ik het gevoel dat deze game niet zijn volle potentieel behaalt op dat vlak en lijkt het een opgepoetste versie van de eerste 2 Kingdom Heart games. Ook in de levels hoop ik nog wat meer detail te zien, hoewel het ook wel eens afleidend zou kunnen zijn.

Ik kijk alvast hard uit naar de volledige game. Zelf speel ik graag ritmische spellen en deze past dus zeker in dat rijtje. Jammer genoeg was het slechts een erg korte demo en hebben we nog niet veel meer inzichten in wat dit spel in zijn totaliteit op de tafel gaat brengen. Toch heb ik er een goed oog in met de toegevoegde verhaal modus en verschillende andere speelstanden. De 7 tracks die ik hier al heb kunnen spelen heb ik elk toch al een paar keer doorlopen op meerdere moeilijkheidsgraden en ik ben benieuwd hoeveel meer van deze tracks mij tot het limiet van mijn ritmische kunnen gaan duwen!

Kingdom Hearts: Melody of Memory verschijnt op 13 november 2020 op de Playstation 4, Xbox One en Nintendo Switch.