Kingdom Hearts 3: ReMind DLC

Kingdom Hearts 3: ReMind DLC
Kingdom Hearts 3: ReMind DLC

Het is ondertussen bijna een jaar geleden dat we eindelijk Kingdom Hearts 3 konden spelen. De meningen waren enigszins verdeeld en er was, terechte, kritiek geleverd. Zo vielen vaak de verwijten dat de game “veel te kort” en “veel te gemakkelijk” was. En dat was ook niet helemaal onterecht. Square Enix leek ook geluisterd te hebben, en heeft nu een jaar later DLC klaarstaan voor ons. Maar is deze voldoende om de kritiek weg te werken?

Simple and Clean

Laat het alvast duidelijk zijn, ik was best positief over Kingdom Hearts 3 en sta daar nog steeds achter. Toegegeven, ik vond het ook wat aan de korte kant en veel gemakkelijker dan zijn voorgangers. Als je de volledige coverage wil checken, kan je dat hier doen. Vandaag gaan we kijken wat de DLC nu juist toevoegt en of het zijn prijskaartjes van 30€ en 40€ waard zijn. Jawel, je leest het juist. De Kingdom Hearts 3 DLC, met de titel ReMind, is in 2 vormen verkrijgbaar. Het enige verschil tussen beide is dat je bij de duurdere een (digitale) concert video ter beschikking hebt. Oh, en zeker niet onbelangrijk! Zorg er voor dat je een uitgespeelde save file hebt staan van Kingdom Hearts 3, anders kan je de DLC (nog) niet spelen.

ReMind

Er is een reden dat er wordt verwacht dat je een uitgespeelde save file hebt staan, de gebeurtenissen in de ReMind DLC vinden namelijk plaats na het hoofdverhaal. Zonder te veel spoilers te geven, kan ik je zeggen dat er gespeeld wordt met tijd sprongen waardoor we eigenlijk de laatste sectie van het hoofdverhaal opnieuw doorlopen. Niet bijster spannend, want we zien exact dezelfde cutscenes en vechten dezelfde gevechten die we al gedaan hebben. Nochtans is er een klein verschil. Er zijn nieuwe scenes toegevoegd om bepaalde plot punten verder uit te klaren, voornamelijk rond Organisation XII. Ook zijn er bepaalde hergebruikte gevechten waar we nu de keuze krijgen om met een andere Keyblade master te vechten. Na ongeveer een 3 uur, min of meer, dezelfde content te spelen die we eigenlijk al zagen in de main game krijgen we toch even wat nieuws te zien. Helaas is dit ook van korte duur en zie je al snel de credits over het scherm lopen. What gives? Op dit moment had ik wel even het gevoel dat ze hier wel heel snel en gemakkelijk geld hebben verdiend door voornamelijk content te hergebruiken.

Groot was mijn verbazing dat er een nieuwe optie werd vrijgespeeld, de LimitCut Episode. Bij het opstarten is het al snel duidelijk dat dit na de afloop van Kingdom Hearts 3 plaats vindt, en we zien eindelijk een paar bekende Final Fantasy characters terug! Hoera! Verwacht echter niet teveel interactie met hun, want deze episode is voornamelijk een grote boss rush mode. Square Enix heeft duidelijk geluisterd naar bepaalde feedback, want bereid je maar voor om meermaals het Game Over scherm te zien. In deze episode vind je de Data Analysis mode waarin je enkel vecht met Sora tegen data van Organisation XIII, maar deze zijn “enhanced” en mogelijks de grootste dificulty spike die ik recent heb gezien in een video game. Na terug te gaan in de main game om wat levels te stijgen en toch maar eindelijk de beste keyblade te maken, slaagde ik er in om de gevechten door te komen. Wat er daarna kwam? Ik kan je enkel zeggen dat er nog een zeer pittige, maar super coole boss fight mij opwachtte!

ReWind

Eenmaal je de LimitCut Episode hebt vrijgespeeld, krijg je ook toegang tot de Data Greeting mode. In deze mode kan je characters, monsters en andere zaken (zoals Gummi Ships) plaatsen en poseren in diverse landschappen om foto’s mee te maken. Ik heb mij hier best mee weten te amuseren en toch redelijk wat tijd aan besteed om enkele toffe foto’s te maken. Het is een leuke extra, zeker wanneer je de foto’s achteraf gaat gebruiken in de Slideshow mode. De Slideshow mode is beschikbaar vanaf het moment je de ReMind DLC hebt aangeschaft. Hierin kan je een diavoorstelling maken met een aantal gekozen afbeeldingen en hier een liedje achter plaatsen. De keuze aan liedjes vond ik echter vrij beperkt, net als de instellingen voor je voorstellingen.

Verder brengt de DLC ook enkele “quality of life” verbeteringen met zich mee. Zo is er nu een mogelijkheid om de attracties uit te schakelen tijdens de gevechten en kan je een one-hit kill optie aanzetten om sneller door het verhaal te geraken. Dit en tal van andere mogelijkheden zijn beschikbaar in het premium menu. Wist je trouwens dat er ook een gratis update is verschenen niet zo lang geleden? Deze voegt ook al een deel “quality of life” verbeteringen toe, waaronder nieuwe moves voor Sora en de Oathkeeper keyblade waarmee je een dual-wielding vorm kan aannemen.

Dearly Beloved

Wanneer je kiest om 10€ extra te betalen bovenop de, al reeds dure, prijs van de ReMind DLC krijg je dus de video van Kingdom Hearts Orchestra – World of Tres. Maar is deze de moeite? Als je een die-hard fan bent én verlekkerd bent van de muziek kan het de moeite zijn. Het leuke is dat er veel beelden te zien zijn van het concert zelf samen met beelden van cut-scenes uit de hele reeks. Je krijgt in het Orchestra menu een lijst met 19 tracks waaruit je kan kiezen om de tracks individueel te bekijken, of je kan er voor kiezen om alles in zijn geheel te bekijken. Het is moeilijk om deze extra écht aan te bevelen, aangezien je de muziek en stukjes van de concerten ook online zou kunnen vinden. Persoonlijk vond ik het wel een leuke extra, zeker als muziek liefhebber en grote fan van de reeks. Je moet natuurlijk wel beslissen of je dit graag wil hebben alvorens je de DLC koopt, want je kan dit niet als extra add-on kopen achteraf.

De nieuwe ReMind DLC doet enkele zaken goed, maar voelt toch een beetje als een snelle poging om de fans tevreden te stellen. Het opnieuw spelen van de laatste paar uren van de main game is niet het meest interessante om te doen. Dit is waarschijnlijk dubbel zo onplezierig als je nog maar recent door Kingdom Hearts 3 bent geraakt. Gelukkig heeft Square Enix wel geluisterd naar de fans en een zeer uitdagende boss rush toegevoegd. Nu rest ons vooral de vraag of de ReMind DLC de huidige prijs waardig is, want dat is natuurlijk de vraag die jullie hier naar toe bracht. Ik raad jullie aan om toch te wachten tot een prijsdaling, tenzij jullie zoals mij echt niet kunnen wachten om meer Kingdom Hearts te spelen.

• Uitdagende challenges!
  • Extra inzichten in het verhaal
  • Spelen met andere keyblade masters